نشست علمی «چهره مسلمانان در سنن و روایت های یهودی» پروفسور رابکین استاد دانشگاه مونترال کانادا

۱۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۳۲۱۴ اخبار مدیریت فرهنگی
تعداد بازدید:۹۸۳
نشست علمی «چهره مسلمانان در سنن و روایت های یهودی» پروفسور رابکین استاد دانشگاه مونترال کانادا

نشست علمی


چهره مسلمانان در سنن و روایت­های یهودی

پروفسور رابکین استاد دانشگاه مونترال کانادا



پروفسور رابکین، در رشته تاریخ علم و تاریخ یهودیت در دانشگاه مونترال تدریس می کند. ایشان در روسیه به دنیا آمدند وتحصیلات خود را در آنجا در آکادمی علوم روسیه به پایان رساندند

مطالعات تخصصی او روی پیوندهای بین ادیان یا گفتگوی بین ادیان و همچنین  مدرنیزاسیون و مدرنیته زدایی است. وی در سخان خود مسئله (دیگری ) در بین ادیان و گروههای مختلف را شرح داد. دیگری، ممکن است در داخل یک گروه قوی هم حضور داشته باشد مثلآ در دین یهود ممکن است چند شاخه قومی وجود داشته باشد که از چشم یکدیگر ، دیگری  نامیده شود .

دیگری به دو صورت تعریف می شود، یا قانونی و شرعی یا تعاملی و واقعی.

قوانین در یهودیت  و تورات به دو شکل  وجود دار،د یا بصورت شفاهی یا کتبی، قوانینی که از نسلی به نسل دیگر منتقل می­شود ولی نوشته نشده است و قوانین شفاهی هستند که قابل تغییر هستند ولی قوانین کتبی قابل تغییر نیستند. تورات کتبی خیلی منبع خوبی برای بررسی رفتار یهودیت با مسیحیت و اسلام و دیگری­ها نیست.

یهودیها به­خوبی می­دانند (دیگری ) که در مقابل آنان است یکتا پرست ها هستند ،یهودیها در میان اقوام یکتا پرستی زندگی می کنند که در واقع مسیحی­ها و مسلمانان هستند که به سه گروه تفسیم می­شوند ، یا از جامعه بیرون ماندند ،یا در جامعه آن­ها را در بر می­گیرند، یا در پیوند با آن­ها هستند.

قضیه دیگری در موقعیت ها فرق می کند ،یک یهودی که دین خود را رعایت نمی­کند اگر تومار تورات را بنویسد مورد قبول واقع نمی­شود، ولی اگر غیر یهودی بنویسد با احترام دفن می کنند و دور نمی­ریزند

مقایسه پیوندها ی مسیحیان و مسلمانان با یهودی ها در سرزمین­های اسلامی قوانینی وجود دارد که مشخص  می کند بین مسلمانان و یهو دی­ها مناسباتی وجود داشت یعنی آنها با هم ارتباط داشتند مثلآ اگر یهودی به خانه مسلمانانی می رفت باید چه چیزهایی را می خورد یا نمی خورد، ولی این مناسبات در بین مسیحیان با یهودیان وجود نداشت  پس معلوم می شد که هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتند.

مثال دیگر:یک یهودی نمی توانست به کلیسا برود به خاطر وجود مجسمه هایی که درآنجاست، ولی در اسلام اگر یهودی بخواهد نماز بخواند می­تواند به مسجد برود و هیچ ممانعتی ندارد.

به طور کلی اندیشه های ضد یهودی اصل مسیحی دارد این اندیشه که یهودیان در فکر تصرف جهان هستند یک اصل مسیحی است.


 


















فایل های ضمیمه


نظر شما :