نشست جایگاه زنان در قانون برنامه ششم توسعه در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد

۱۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۱۹۸۴ آرشیو اخبار
تعداد بازدید:۸۶۷
نشست جایگاه زنان در قانون برنامه ششم توسعه در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد

مولاوردی: زنان باید ایفاگر نقش چندگانه باشند

نشست جایگاه زنان در قانون برنامه ششم توسعه  در تاریخ 31 شهریور  با حضور سرکارخانم شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر واعظ مهدوی معاون فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد.

در این مراسم که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و در سالن حکمت برگزار شد، مولاوردی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی و تمجید تلاشهای زنده یاد دکتر آئینه وند گفت: جایگاه زنان در خانواده در برنامه ششم در آستانه تدوین است و با توجه به اهمیت موضوع تشکر می کنم که به این بحث در این زمان و این مکان علمی توجه شد. به درستی کشور ما حدود 70 سال تجربه برنامه نویسی قبل و بعد از انقلاب را دارد، اما برآورد و مشاهده عینی که داریم این است که تحقق و اجرای توسعه ای این برنامه ها آنچنان که باید و شاید ما را به توسعه متوازن و عدالت اجتماعی که از آرمان های بلند انقلاب بوده؛ رهنمون نمی سازد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: در آستانه شناخت عوامل کلیدی در ناکارآمدی برنامه­های توسعه هستیم که می تواند به دولت و جامعه مدنی کمک کند. باید تلاش کنیم در آینده به برنامه هایی برسیم که ما را در رسیدن به هدف کمک کند. بی شک با گذشتن 10 سال از سند چشم انداز 20 ساله نظام فرصت زیادی برای تحقق اهداف و آرمان هایمان در اختیار نداریم.

مولاوردی گفت: در حوزه زنان و خانواده در طول 36 سال پس از انقلاب رویکردهای متفاوت و بعضا متناقضی را شاهد بودیم که در این شرایط سه رویکرد را در این عرصه بیان می کنم. اول، رویکردی که زنان را جزو گروه های آسیب پذیر قلمداد می کند و می خواهد با فقرزدایی آنان را به رفاه برساند. دوم، رویکردی که به نقش تولیدکنندگی زنان توجه می کند و بهبود وضعیت زنان را وسیله ای برای رشد اقتصادی کشور قرار می دهد و رویکردی که تحت عنوان عدالت جنسیتی یا استراتژی نهادگرا عمل می کند.

وی تصریح کرد: با توجه به آسیب پذیر بودن زنان، برخی به آنها به عنوان نیروی کار ارزان توجه می کنند، در حالی که به زنان باید به عنوان عاملیت توسعه نگاه شود که می تواند نقش مادری، نقش اقتصادی و نقش های اجتماعی خود را ایفا کنند. بنابراین محور فعالیت های خودمان را رفع تبعیض های جنسی قرار داده ایم و باید در سیاستگذاری ها بدان توجه شود تا زنان ایفاگر نقش چندگانه خود باشند و در شرایطی قرار نگیرند که برخی نقش های خود را فدای دیگری کنند.

معاون رییس جمهوری در ادامه به برخی گزاره های نادرست در مورد زنان اشاره کرد و گفت: برخی به غلط معتقدند اشتغال زنان باعث کاهش اشتغال مردان می شود! و بر اساس آن احکام و تجویزهایی صادر می کنند که نادرستی آن اثبات شده است. یا برخی متصور هستند چون زنان خانه دار فعال اقتصادی نیستند چه لزومی دارد که بیمه شوند!؟ صاحبان این تفکر می گویند، خانم های خانه دار که صبح تا شب پاهایشان را دراز و استراحت می کنند چرا باید بیمه شوند!؟ گزار ه نادرست دیگر این است که نقش مراقبتی زنان در قبال کودکان و سالخوردگان نادیده گرفته می شود و به هیچ وجه در محاسبات، این نقش مهم به چشم نمی آید.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی دیگر از گزاره های غلط در مورد زنان این است که میگویند زنان در پی پست و مقام نیستند و اولویت با مردان است یا اینکه گروهی فقط مرد را تامین کننده هزینه های زندگی معرفی می­کند. وی تصریح کرد: گزاره غلط دیگر این است که برخی معتقدند چون امید به زندگی در زنان بیشتر است پس نشانگر وضعیت خوب آنهاست. لذا ما قصد داریم با انجام بررسی های همه جانبه برنامه پیشنهادی خوبی را در برنامه ششم توسعه داشته باشیم.

دکتر بروجردی: باید بحث دختران جوان و زنان سرپرست خانوار از هم تفکیک شود.

در ادامه دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی، اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با طرح سوالی از معاون رئیس جمهور گفت: در قانون برنامه توسعه سوم، سهمیه تحصیل دختران حتی تا 67  درصد هم رسید و محدودیت تحصیلی بانوان در برخی رشته ها برداشته شد. وقتی قانونی وضع می شود آن قانون کم کم به فرهنگ تبدیل می شود. در برنامه دوم توسعه هم جلوگیری از افزایش نسل در دستور کار مسئولان قرار داشت که به نظر می رسد دوباره نگاه خانواده محور به زنان افزایش یافته است و این نگاه زنان را از اشتغال و حضور در عرصه های سیاسی باز می دارد.

دکتر بروجردی ادامه داد: به نظر من باید در برنامه ششم توسعه بحث دختران جوان و زنان سرپرست خانوار از هم تفکیک شود. همه زنان جامعه که سرپرست خانوار نیستند، بلکه دختران جوان انرژی نهفته ای دارند که باید از آنها استفاده شود. متاسفانه در این مدت حتی یک زن هم بورسیه خارج از کشور نداشته ایم. ضمن اینکه بحث سهمیه 30 درصدی زنان چه در عرصه مدیریت کشور و چه در عرصه قانون گذاری باید مورد توجه قرار گیرد. زنان تا وقتی به عرصه مدیریت اجرایی ورود نکنند دیده نمی شوند تا به آنها رای داده شود و به مجلس بروند. بنابراین پیشانی همه اینها قوه مجریه است.

مولاوردی پس از سخنان دکتر بروجردی گفت: جهت نیل به اهداف و آرمان ها  باید رویکرد حاکم بر برنامه ششم و سیاست های کلی ابلاغی مشخص شود که حدود 79 بند است و در بند 46 آن به صراحت در متن آمده است که تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان لحاظ گردد.لذا برنامه ششم با ارزیابی برنامه های قبلی مورد توجه قرار خواهد گرفت و در استراتژی نهادگرا توجه ما به سرپرست های خانوار از مقوله توانمند سازی خواهد بود، نه حمایت صرف که شکست خورده است.

وی تأکید کرد: در مجموع ما عدالت جنسیتی را مورد توجه قرار خواهیم داد تا حقوق زنان به مطالبه تبدیل شود. در انتخابات مجلس نیز صحبت از این است که اصلاح طلبان 25 تا 30 درصد لیست های خود را به زنان اختصاص دهند و اعضای حزب موتلفه هم از مشارکت حداقل 10 درصدی زنان خبر می دهند.

مولاوردی در خاتمه سخنانش پیرامون تحقق برنامه پنجم گفت: فقط حدود 25 درصد برنامه پنجم محقق شده است و با توجه به  وضعیتی که دولت یازدهم میراث دار یک توسعه نامتوازن است و کشور چه از نظر منطقه ای و چه موضوعی، از انواع بی تعادلی ها رنج می برد، باالتبع در حوزه زنان و خانواده هم چنین مشکلاتی را شاهد هستیم. ما باید موضوعات خاصی شامل آب، محیط زیست و گردشگری را به عنوان محرک توسعه مدنظر قرار دهیم که تا حدودی می تواند ما را در رسیدن به توسعه متوازن نزدیک کند.

در خاتمه مراسم دکتر واعظ مهدوی معاون فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت:: کارگروه زنان و خانواده در حال بررسی وضعیت موجود و تبیین وضعیت مطلوب است تا برای رسیدن به آن برنامه ریزی شود .

دکتر واعظ مهدوی تأکید کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مسئول نوشتن برنامه نیست، بلکه مسئول تلفیق برنامه است. در نظام برنامه ریزی شاخص های جهانی را مدنظر قرار داده ایم و افق ها و دورنمای برنامه ها را مورد بررسی قرار داده ایم و بنا داریم بخشی از خواسته ها و نیازهای امروزمان را فدای فردا و نسل آینده بکنیم.

































فایل های ضمیمه


نظر شما :