رونمایی از طرح‌های فرهنگی و پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با حضور معاون وزیر علوم

۱۲ مهر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۱۹۸۳ آرشیو اخبار
تعداد بازدید:۱۰۰۶
رونمایی از طرح‌های فرهنگی و پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی با حضور معاون وزیر علوم

دکتر قبادی: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اساتید بی بدیلی دارد

مراسم رونمایی از طرح‌های فرهنگی و پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور دکتر وحید احمدی، معاون محترم پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در این مراسم دکتر حسینعلی قبادی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام محمدتقی جوادالائمه، گفت: ما باید نگاهی فراتحلیلی به توانمندی های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی داشته باشیم تا این مرکز علمی به جایگاه ملی و فراملی خود در عرصه علوم انسانی دست یابد. بنده به عنوان فردی که 26 سال کار پژوهشی می کنم، شهادت می دهم استادانی همچون دکتر پورنامداریان، دکتر عاصی، دکتر رادفر و ... در کشور بی بدیل یا حداقل کم بدیل هستند و با وجود چنین سرمایه هایی جا دارد که شأن پژوهشگاه را در سطوح ملی و فراملی توسعه دهیم، همانطور که در بحث توسعه نیز پیش بینی شده است. در این راستا با حمایت های دکتر احمدی تفاهم نامه ای با دانشگاه مرمره به امضا می رسد تا در گام اول زمینه های همکاری با کشورهای حوزه قفقاز و سپس کل آسیای میانه نیز فراهم شود. در برنامه توسعه ما، راه اندازی قطب بین المللی آسیا پیش بینی شده است که امید است با همکاری مرکز اسناد فرهنگی آسیا و یونسکو محقق شود. ما با عنایت به اسناد بالادستی و دیدگاه و رهنمودهای مقام معظم رهبری به ویژه در راستای سیاست های ابلاغی و فناوری برنامه توسعه ششم، بازتعریفی از ماموریت های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خواهیم داشت.

دکتر قبادی در ادامه ضمن تقدیر از عملکرد مدیران سابق پژوهشگاه گفت: این مرکز تنها موسسه ای است که 19 مجله علمی- پژوهشی در حوزه علوم انسانی منتشر می کند اما باید ظرفیت تاثیر این مجلات را افزایش دهیم. شبکه نخبگان علوم انسانی هم که از سال 1375 با فرمان دکتر آئینه وند راه اندازی شد باید بازطراحی شود و جایگاه آن ارتقاء یابد. هم اکنون شبکه نخبگان ما در تمام کشور از بلوچستان گرفته تا دانشگاه مقدس اردبیلی عضو دارد و مورد استفاده پژوهشگران و اساتید قرار می گیرد. پژوهشگاه با اصل دانایی محوری و مشارکت دادن اهالی عرصه پژوهش برای رسیدن به اهداف متعالی اش تلاش می کند.

دکتر احمدی: علوم انسانی باید مثل آب، جاری باشد/ باید مرزهای دانش برداشته شود/ پژوهشگاه با دانشگاه فرق دارد

در ادامه معاون محترم پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از دکتر قبادی و همکاران تشکر می کنم که چنین برنامه ای را تنظیم کردند، چون کار بسیار ارزشمندی است و تاکید می کنم چنین برنامه هایی باعث توسعه پژوهش در حوزه علوم انسانی خواهد شد.

دکتر وحید احمدی ادامه داد: ما باید بدانیم در عرصه علوم انسانی کجا هستیم، چه می کنیم، چه می خواهیم، چه عقبه ای داریم، مسیرمان کجاست و چه نقشی در توسعه علمی دنیای امروز بازی می کنیم؟ خوشبختانه در این حوزه ما تاریخچه و دانشمندان خوبی داریم اما آیا در مرجعیت علمی همین نقش مان را به خوبی در منطقه و داخل ایفا می کنیم؟ در رفع نیازهای روزمره در توسعه اقتصادی، اجتماعی و ... چه عملکردی داریم؟

دکتر احمدی گفت: ما 1000 مجله علمی- پژوهشی داریم که خوشبختانه حدود 568 مجه یعنی بیش از 50 درصد آنها در حوزه علوم انسانی است اما چند درصد از آنها بین المللی است؟

وی تاکید کرد: با اینکه رشته من علوم انسانی نیست اما دغدغه اصلی من علوم انسانی است. اعتقاد من این است که این علوم تاثیر ویژه ای در تجارت، اقتصاد، روابط بین الملل و ... دارد که دکتر قبادی و دوستان گام خوبی در این زمینه برداشتند. باید بدانیم آمایش علم و فناوری چه نقشی را در دنیای امروز بازی می کند ضمن اینکه یکی از کارهای اساسی انجام شده تشکیل شورای توسعه پژوهشی، فناوری و علوم انسانی بود. شورایی که در وزارت علوم برای حل مسائل پیرامون پژوهش و فناوری می پردازد. با اینکه 50 درصد ظرفیت علمی کشور مربوط به علوم انسانی است و مقالات علمی- پژوهشی هم به نوعی معیار است اما مجلات ما باید بین المللی شود و تاثیرگذاری خود را در دنیای بیرون از خود برجای بگذارد.

دکتر احمدی تاکید کرد: اولویت علوم انسانی این است که مشکلات داخلی را حل کنیم اما علوم انسانی باید مثل آب، جاری باشد. علوم انسانی در دنیای امروز باید تعاملات بین رشته ای و فنی داشته باشد، باید مرزهای دانش برداشته شود تا علم منجر به زایش های جدید شود. مشکلی که داریم این است که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی باید بداند با دانشگاه فرق دارد. چرا وقتی هیات های آلمانی، سوئیسی و ... به کشور می آیند چرا از آنها نمی خواهیم که در حوزه های علوم انسانی با هم تعامل داشته باشیم؟

دکتر احمدی در خاتمه گفت بسیار خوشحالم که مجموعه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با کارهایی که به ثمر رسیده یا می رسد زمینه را برای فعالیت های بین الملل فراهم می کند.

دکتر پورنامداریان: تا زنده ام به خاطر فرهنگ تاریخی زبان کار می کنم

در این مراسم، فرهنگ تاریخی زبان فارسی توسط دکتر تقی پورنامداریان استاد برجسته ادبیات و زبان فارسی رونمایی شد. دکتر پورنامداریان در این مراسم گفت: کار بسیار سخت و دشواری است و خودم 25-30 سال عمر مفیدم را صرف این کار کرده ام. من حتی یک روز هم مرخصی نرفته ام و حتی روزهای تعطیل هم برای فرهنگ تاریخی زبان کار می کنم تا با امید خدا به موفقیت برسیم.

دکتر پورنامداریان تاکید کرد: هیچ کاری برای پژوهشگاه مقدم تر و مفیدتر از تکمیل فرهنگ تاریخی زبان فارسی نیست و یکی از کارهای مهمی که پژوهشگاه علوم انسانی باید انجام دهد همین کار است ضمن اینکه ما به نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم تا آنها را آموزش دهیم که تا زمانی که زنده ام برای تکمیل و به سرانجام رسیدن فرهنگ تاریخی زبان فارسی به کار و تلاش بی وقفه ام ادامه خواهم داد.

دکتر بروجردی: اطلاعات علمی محرمانه نیستند

معرفی اطلس داده های فرهنگی و اجتماعی کشور نیز بخش دیگری از برنامه ها  بود. در این مراسم دکتر اشرف بروجردی معاون فرهنگی، اجتماعی پژوهشگاه نیز با ایراد سخنانی گفت: باید تلاش کنیم ایران به رتبه اول علمی منطقه دست یابد که طراحی چنین اطلسی راه را برای رسیدن به آن نقطه هموار می کند ما چنین اطلسی را حدود 15 سال قبل در وزارت کشور طراحی کردیم اما چون اطلاعات وزارت کشور امنیتی و محرمانه بود در دسترس همگان قرار نمی گرفت.

دکتر بروجردی تاکید کرد: چون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک مرکز کاملا علمی است،  بنابراین ما اطلاعات را برای استفاده عموم منتشر می کنیم.

لازم به ذکر است دکتر مصطفی عاصی پایگاه داده های زبانی و مهندس گراوند نیز طی سخنانی اطلس داده های فرهنگی و اجتماعی را به شکل مفیدی برای حضار تشریح کردند.

در پایان مراسم نیز ضمن رونمایی از محصولات فرهنگی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  از استاد مهدی مدائنی نویسنده کتاب سفینه تبریز و از بازنشستگان عزیز این مرکز علمی تجلیل به عمل آمد.













































































فایل های ضمیمه


نظر شما :