مصاحبه دکتر مجتهدی (۱۲/۰۶/۱۳۹۳)

۲۹ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۶۰۶۷ دیدگاه ها
تعداد بازدید:۱۱۸۰

دکتر مجتهدی: تفکر «گذشته در گذشته می‌ماند» ناصحیح است

تاریخ ایجاد ﺳﻪشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ ۰۲:۰۳ ب.ظ
تاریخ وقوع ﺳﻪشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۳

کریم مجتهدی عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اهمیت توجه به مفاخر اندیشه‌ای و تاریخی اظهار داشت: تخصص اصلی من فلسفه غرب است و از فلسفه اسلامی چیز زیادی نمی‌دانم، ولی شخصیتی چون ابن سینا یک چهره بین‌المللی است که الان غربیان بهتر از ما او را می‌شناسد و از او بهره می‌برند.

برنده مدال طلای جهانی ابن سینا با تأکید بر اینکه ویژگی‌های استثنایی بوعلی در مقایسه با دیگران بسیار بیش از آن است که ما در ایران بدان توجه می‌کنیم، افزود: صد در صد مباحث ابن سینا برای دنیای امروز ما کاربرد دارد.

وی در ادامه افزود: یکی از اختلافات بزرگی که ما داریم و تصور اشتباهمان این است که فکر می‌کنیم گذشته، گذشته است و دیگر هیچ سودی از گذشته عاید ما نمی‌شود در حالی که این تفکر اشتباه است و گذشته همیشه به عنوان امکانات آینده زنده است.

مجتهدی با تأکید بر اینکه هر فردی برای اینکه خود را بهتر بشناسد باید به گذشته خود بازگردد، یادآور شد: دانستن تاریخ علم و تاریخ فلسفه نیز به ما خیلی کمک می‌کند، این رویکرد بسیار مهم است و عاملی می‌شود تا از روزمرگی بدور شویم.

چهره ماندگار فلسفه ایران در ادامه افزود: باید تلاشمان در جامعه این باشد که تولید کننده شویم نه صرف مصرف‌کننده که به هیچ دردی نمی‌خورد، برای تولیدکننده بودن نیز نیاز به تاریخ علوم داریم وگرنه در منجلاب سطحی نگری می‌افتیم.

مجتهدی با اشاره به اینکه برای خدمت به فرهنگ کشورمان باید مباحث تاریخی را فرا بگیریم، توضیح داد: جوانان ما باید به این مباحث توجه کنند اگر دلشان نمی‌خواهد که فرهنگ و تاریخ کشورمان مصادره شود در مقابل سایر فرهنگ‌ها باید از فرهنگ خودمان دفاع و مراقبت کنیم.


نظر شما :