دیدار مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه با دکتر الکساندر چولوخادزه، رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان

۰۹ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۰ کد : ۲۲۵۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۷۳۷

 

روز یکشنبه 8 خرداد 1401 مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی میزبان جناب آقای دکتر الکساندر چولوخادزه، رئیس مرکز شرق‌شناسی دانشگاه گرجستان، بود؛ در این دیدار که با حضور این ایرانشناس گرجی، آقای دکتر قیومی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و همچنین خانم دکتر الهام ملک‌زاده، مدیر گروه تاریخ اجتماعی اقتصادی پژوهشکده تاریخ، صورت گرفت، پیرامون معرفی دو موسسه و زمینه‌سازی عقد یادداشت تفاهم همکاری علمی تبادل نظر شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر قیومی، به معرفی سابقه، مزیت‌ها، اهداف و رسالت‌ها و پژوهشکده‌های مختلف پژوهشگاه پرداخت و در ادامه دکتر چولوخادزه نیز دانشگاه گرجستان را معرفی کرد؛ به بیان او این دانشگاه خصوصی در سال 2004 تاسیس شده است و دارای 8 هزار نفر دانشجو است؛ 1800 دانشجوی خارجی به زبان گرجی و زبان‌های اروپایی مشغول تحصیل‌اند که از این تعداد  640 تن ایرانی هستند. در این دانشگاه رشته‌های مختلفی تدریس و پژوهش می‌شود و مرکز مطالعات خاورمیانه و مرکز شرق‌شناسی (با سه گرایش مطالعات ایران، کشورهای عربی و ترکیه) نیز مشغول فعالیت است.

چولوخادزه که ریاست بخش خاورشناسی دانشگاه گرجستان را نیز بر عهده دارد از مراوداتی که تا کنون با دانشگاه و موسسات علمی ایرانی از زمان تاسیس دانشگاه گرجستان صورت پذیرفته نیز سخن گفت؛ از جمله 18 هیات گرجی که به ایران سفر کرده‌اند و در مقابل 11 هیات ایرانی که به گرجستان رفته و از دانشگاه گرجستان دیدار کرده‌اند. او همچنین اشاره کرد که دانشگاه گرجستان با موزه ملی ایران و 4 دانشگاه از جمله دانشگاه شیراز، سمنان، مازندران و علامه طباطبایی همکاری دوجانبه دارند. و طرح‌هایی از جمله مطالعه در خصوص گرجی‌محله‌های مازندران در دست انجام است. همچنین در ذیل تفاهم‌نامه‌ها همکاری در حوزه‌های زبان و ادبیات، روابط خارجی، روابط فرهنگی، تاثیر زبان فارسی بر گرجستان، مطالعات قفقاز و انسان‌شناسی در دستور کار قرار داده‌ شده است.

چولوخادزه همچنین از طرح‌هایی که در حوزة روابط ایران و گرجستان انجام شده است نیز سخن گفت از جمله او به پژوهش‌هایی دربارة شاهنامه در به زبان‌های گرجی و روسی، تاریخ روابط فرهنگی بین ایران و گرجستان، تاثیر ادبیات فارسی در گرجستان، آثار فرهنگ و تمدن ایران در گرجستان اشاره کرد و نیز به طور ویژه در خصوص سه جلد کتاب فهرست اسناد آرشیوهای گرجستان پیرامون ایران که با همت او و دکتر گودرز رشتیانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، و نیز سه جلد کتاب فهرست تفصیلی نسخ خطی فارسی انستیتو ککلیدزه تفلیس توسط انتشارات وزارت خارجه منتشر شده است، سخن گفت.

در پایان دکتر ملک‌زاده از راه‌های همکاری متقابل و زمینه‌های مشترک پژوهشی سخنانی بیان کرد و مقرر شد با ارسال پیش‌نویس تفاهم‌نامه، راه همکاری دو جانبه پژوهشگاه علوم انسانی و دانشگاه گرجستان فراهم شود.

کلید واژه ها: گرجستان چولوخادزه شرق‌شناسی ایران شناسی


نظر شما :