وبینار بین المللی ابعاد بالقوهٔ بحران ادبیات

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۲ کد : ۲۰۴۹۰ اخبار
تعداد بازدید:۶۲۲

 

در ادامهٔ سلسله وبینارهایی که تاکنون کمیته تخصصی زبان فرانسه گروه زبان‌های خارجی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری گروه زبان فرانسه، دانشکده ادبیات دانشگاه بوعلی سینا پیرامون بحران ادبیات معاصر فرانسه برگزار کرده است، این بار نشستی تخصصی با عنوان «ابعاد بالقوهٔ بحران ادبیات» ساعت 16:30 روز چهارشنبه مورخ 29 بهمن ماه 1399 با حضور دومینیک مَنگنو (Dominique Maingueneau)، زبان‌شناس هم روزگار فرانسوی تشکیل خواهد شد.


منگنو در سال 2006، جستار مهمی با نام ضد سنت-پروست یا پایان ادبیات نگاشته که در آن به بحران و مرگ برداشت خاصی از ادبیات پرداخته است. به باور این اندیشمند، خاستگاه این ادبیات روبه زوال را باید در اندیشه‌های مارسل پروست، به‌ویژه‌ در تمایز میان من واقعی و من اجتماعی نویسنده جست. منگنو بر این باور است که چنین تمایزی بر نقد نو در سال‌های 1960 تاثیر گذاشته است و ردّ آن کماکان در برداشت امروزهٔ ما از ادبیات و هنر باقی است.    
 تحلیل گفتمان، پیوند میان زبان‌شناسی و ادبیات، گفته پردازی و پاراتوپی در زمرهٔ محورهای اصلی پژوهش منگنو، استاد برجستة دانشگاه سوربن جای می‌گیرند . به باور منگنو، به مدد تحلیل گفتمان می‌توان به تقابل میان متن و بافت در نقد و پژوهش‌های ادبی پایان داد. آشنایی با روش‌های تحلیل گفتمان (1976)، گرایش‌های نوین در تحلیل گفتمان (1987)، تحلیل گفتمان (1991)، واژگان کلیدی تحلیل گفتمان (1996)، تحلیل متون ارتباطی (1998)، فرهنگ واژگان تحلیل گفتمان (2002)، گفتمان ادبی (2004)، گفتمان و تحلیل گفتمان (2014) از جمله نوشته‌های این استاد برجسته به‌شمار می‌روند.


نظر شما :