سفر اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ترکیه

دیدار اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی از دانشگاه ها و مراکز علمی ترکیه

۰۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۱ کد : ۱۸۷۳۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۹۰
دیدار  اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی از دانشگاه ها و مراکز علمی ترکیه

 

 

 

 

پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برای ارتباط با دانشگاه‌ها و برخی مراکز اسلامی ترکیه سفری به استانبول تدارک دیده است.

 

 دیدار از دانشگاه مرمره

نخستین دیدار در روز پنجشنبه ۲ آبان 98 (مطابق با ۲۴ اکتبر 2019) در دانشکده الهیات دانشگاه مرمره با رئیس دانشکده الهیات این دانشگاه، دکتر اسماعیل صفا اوستون انجام شد.

در این دیدار برخی اعضای هیأت علمی دپارتمان مطالعات قرآنی و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه مرمره، آقایان دکتر مصطفی آکتیمیر، کمال یاسراغلو، ناسی دمیرسی، هدایت آیان، عبدالعزیز خطیب، عبدالحمید بیریسیک حضور داشتند.

 دکتر فروغ پارسا (رئیس پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه) ضمن معرفی پژوهشکده مطالعات قرآنی و فعالیت‌های اعضا، بر ضرورت همکاری دانشگاه‌های کشورهای مسلمان تأکید کرد.

دانشکده الهیات دانشگاه مرمره با بیش از ۳۰۰۰ دانشجو در سه زبان عربی، انگلیسی و ترکی یکی از بزرگ‌ترین دانشکده‌های دانشگاه مرمره است. گروه‌های فلسفه و کلام، تاریخ، ادبیات عرب و قرآن و حدیث این دانشکده بیشتر بر فعالیت‌های آموزشی تمرکز دارند و به ندرت طرح‌های پژوهشی انجام می‌دهند.

در این دیدار، رییس پژوهشکده مطالعات قرآنی از اعضای گروه قرآن و تفسیر دانشکده الهیات دانشگاه مرمره برای همکاری و شرکت در برنامه‌های بین‌المللی خود، به‌ویژه "همایش بین‌المللی مطالعات قرآنی"  که قرار است در اسفند 98 برگزار شود، دعوت به‌عمل آورد. درپایان این دیدار هدایایی میان دو طرف رد و بدل شد .

بازدید از کتابخانه و موزه سلیمانیه

در روز دوم سفر، اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی و انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی از کتابخانه و موزه سلیمانیه بازدید کردند.

این دیدار با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه و همراهی جناب آقای کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی ایران در استانبول تدارک دیده شده بود.

آقای مندرس مدیر کتابخانه سلیمانیه، در آغاز تاریخچه مفصلی از بنیان‌گذاری آن بیان کرد و اشاره کرد که این کتابخانه در قرن 16 میلادی بنا شده و از عالی‌ترین مؤسسات دوران اسلامی ترکیه است. از سال 1922 با تعطیلی مدارس اسلامی و دینی، این مکان به کتابخانه و مرکزی برای نگهداری کتب و نسخ خطی تبدیل شده است.

 قابل ذکر است در این کتابخانه مجموعه ای نزدیک به ۶۰۰ هزار نسخه خطی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی از سده‌های اولیه اسلامی وجود دارد که تحت نظارت سازمان دیانت و نیز سازمان نسخ خطی ترکیه مدیریت می‌شود.

آقای مندرس در پایان اشاره کرد که تمامی این نسخ اسکن شده‌اند و به زودی از طریق سایت کتابخانه قابل جست وجو و مشاهده خواهند بود.

در ادامه، حاضران پرسش‌هایی در باره نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه مطرح کردند.

بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به دانشگاه 29 می

در روز سوم بازدید اعضای پژوهشکده مطالعات قرآنی از مراکز دانشگاهی و اسلامی شهر استانبول ، بازدیدی از مرکز تحقیقات اسلامی وابسته به دانشگاه 29 می انجام شد.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز تألیف دائره‌المعارف ترک اسلامی در 44 جلد است که با همکاری استادانی از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های مختلف طی 25 سال تألیف شده است.

 بازدیدکنندگان هم‌چنین ملاقاتی با رئیس کتابخانه، آقای مصطفی بیرول اولکار داشتند که درباره فعالیت‌های مرکز گفت: در این مرکز نرم افزارهایی ایجاد شده است که 60 هزار عنوان مقاله با محورهای الهیاتی به صورت رایگان قابل دسترسی است که قابلیت جست‌وجو با عنوان، کلیدواژه و نویسنده را داراست. این کتابخانه 35 هزار عضو دارای تحصیلات تکمیلی دارد.

دکتر پارسا نیز ضمن تقدیر از این نوع فعالیت‌ها ابراز امیدواری کرد که با انعقاد تفاهم‌نامه میان پژوهشگاه علوم انسانی و این مرکز همکاری هایی از جمله تبادل کتب مرجع و نسخ الکترونیکی انجام شود.

دیدار با وابسته فرهنگی ایران در ترکیه

دیدار بعدی هیأت پژوهشگران پژوهشگاه علوم انسانی در محل کنسولگری ایران در استانبول با آقای کوروش مقتدری، وابسته فرهنگی ایران در ترکیه بود.

در این دیدار خانم دکتر پارسا ضمن تشکر از جناب مقتدری به جهت تدارکات و تنظیم برنامه‌های هیأت، گزارشی از بازدیدها و جلسات انجام شده بیان کرد. آقای مقتدری نیز درباره  فعالیت‌های مختلف فرهنگی در استانبول توضیحاتی ارائه داد. یکی از برنامه‌های آینده رایزنی فرهنگی ایران در استانبول برگزاری همایش مطالعات قرآنی  با همکاری استادان مراکز علمی ایران و ترکیه است که  درباره  عناوین و محورهای همایش تبادل‌نظر صورت گرفت.

رییس پژوهشکده مطالعات قرآنی نیز درباره اولین کنفرانس بین‌المللی مطالعات قرآنی که قرار است در اسفند 1398 (فوریه 2020) در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شود، توضیحاتی ارائه داد و از رایزنی ایران در ترکیه درخواست کرد در خصوص دعوت از استادان این کشور با پژوهشگاه همکاری کند.

بازدید  از انجمن بانوان شیعه استانبول

دیگر بازدید هیأت از انجمن زهرا آنا متشکل از بانوان شیعه استانبول و مجموعه فرهنگی زینبیه بود که در سال 2006 با اهداف فرهنگی و خیریه و پر کردن خلأ حضور اجتماعی زنان شیعه در جامعه ترکیه تشکیل شده است. در این جلسه خانم مفتونه آتام ،رئیس و زهرا کاچان، معاون انجمن، دختران شیخ صلاح الدین اوزغوندوز، رهبر شیعیان ترکیه، درباره فعالیت‌های انجمن توضیحاتی ارائه دادند.


نظر شما :