گزارش نشست

گزارش نشست با عنوان « بحث هایی درباره فلسفه و ادبیات» نگاهی به کتاب «فلسفه و ادبیات» دکتر مجتهدی

۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۸۳۴۳ اخبار چند رسانه‌ای
تعداد بازدید:۹۵۸
گزارش نشست با عنوان « بحث هایی درباره فلسفه و ادبیات»  نگاهی به کتاب «فلسفه و ادبیات» دکتر مجتهدی

گزارش نشست با عنوان « بحث­هایی درباره فلسفه و ادبیات»
نگاهی به کتاب «فلسفه و ادبیات» دکتر مجتهدی

 

روز دوشنبه مورخ 3 تیر 1398 نشستی با جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه و ادبیات در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست بحث اصلی، مروری علمی و نقادانه به کتاب جدید دکتر کریم مجتهدی با عنوان «جستارهای در  فلسفه و ادبیات» بود.

ابتدا خانم دکتر شکوه حسینی، رئیس دفتر همکاری­های علمی بین ­المللی، اشاره‌ای اجمالی به بخش‌های مختلف کتاب داشت و نحوه چیدمان مطالب برگزیده از آن را برای نشست بیان کرد. سپس آقای دکتر مجتهدی درباره تأملاتی که  در زمینه ارتباط فلسفه با ادبیات داشته‌اند به عنوان مقدمه مطالبی را ایراد کردند.

پس از آن سخنرانان به ترتیب مطالب مختلفی در حوزه  مسائل مربوط به فلسفه و ارتباط آن با ادبیات ارائه کردند. خانم دکتر فاطمه مینایی، دکترای فلسفه و عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام در باره افلاطون و ارسطو و مقایسه دیدگاه‌های آن دو نسبت به شعر مطالبی را مطرح کرد. سپس خانم دکتر زینه عرفت­پور، دکترای ادبیات عربی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره تبیین دیدگاه عبدالرحمن بدوی و انتقاد او به ابن‌سینا و پاسخی که دکتر مجتهدی نسبت به این دیدگاه بیان نموده سخنانی ایراد کرد. در ادامه، خانم دکتر زهرا مبلغ، دکترای فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره حکایت­های تمثیلی ابن سینا و نظرات دیدگاه‌های مختلف نسبت به نوع بیان ابن سینا در این حکایت‌ها و نوع بیان او سخن گفت.

در بخش دوم جلسه که مربوط به بخش دوم کتاب فلسفه و ادبیات بود، خانم دکتر ژاله کهنمویی، مدیر اسبق گروه زبان فرانسه دانشگاه تهران، درباره ادبیات فرانسه در قرن هفدهم وشخصیت‌های برجسته آن مطالبی را ایراد نمود. سپس آقای دکتر محمد منصور هاشمی، عضو هیأت علمی دانشنامه جهان اسلام، دیدگاه هگل را درباره داستان نویسی در عصر جدید و گذار از اسطوره و شعر به ادبیات و رمان در دوران معاصر به تفصیل سخن گفت.  در ادامه آقای دکتر جان اله کریمی مطهر، دکترای ادبیات روسی و دبیر شورای متون پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره نگاه تولستوی در آثار خود و به طور ویژه درباره مفهوم جنگ سخن گفت. پس از وی آقای دکتر روح الله کریمی، دکترای فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، درباره توماس مان و واکنش او به حزب نازی و محرومیت او به عنوان اولین برنده جایزه نوبل ادبیات در آلمان سخنرانی خود را ایراد نمود.

در انتهای نشست، آقای دکتر کریم مجتهدی با تذکر چند نکته در سخنان سخنرانان از تمامی آنان تقدیر نمود.


لینک دانلود فایل

نظر شما :