گزارش نشست، ظرفیت همکاری های بین المللی در قالب افق ۲۰۲۰

۱۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۴ کد : ۱۷۰۸۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۰۲۹
افق ۲۰۲۰ یکی از برنامه های اتحادیه اروپا در قالب طرح های تحقیقاتی است که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و تا ۲۰۲۰ ادامه دارد. شعار اصلی طرح افق ۲۰۲۰ تشکیل شبکه‌ای تحقیقاتی به عنوان عامل موفقیت است. امروزه این اصل در جوامع علمی پذیرفته شده است که سه پدیده جهانی شدن، امنیت ملی و توسعه علم و فناوری؛ با هم در تعامل دائمی هستند.

روز یکشنبه مورخ شش خرداد 97 نشستی با موضوع ظرفیت همکاری های بین المللی در قالب افق 2020 در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به میزبانی دفتر همکاری های علمی و بین المللی برگزار شد. سخنران این جلسه دکتر سامان حسینخانی استاد دانشگاه تربیت مدرس، محققی ایرانی بود که موفق شده بود در قالب برنامه افق 2020 طرحی را به اجرا درآورد. حسینخانی در ابتدای سخنانش گفت: افق 2020 یکی از برنامه های اتحادیه اروپا در قالب طرح های تحقیقاتی است که از سال 2013 آغاز شده و تا 2020 ادامه دارد. شعار اصلی طرح افق 2020 تشکیل شبکه‌ای تحقیقاتی به عنوان عامل موفقیت است. امروزه این اصل در جوامع علمی پذیرفته شده است که سه پدیده جهانی شدن، امنیت ملی و توسعه علم و فناوری؛ با هم در تعامل دائمی هستند. نقطه مشترک این سه، همکاری‌های علمی و بین المللی است. دلیل اصلی طرح افق 2020 این است که امروزه تبدیل جوامع صنعتی به جوامع دانش محور وخدمات محور سرعت گرفته است.

وی افزود: مشخصه و مزایای این نوع شبکه های تحقیقاتی نوع آوری‌های اجتماعی، ارتباطات میان‌رشته‌ای، تنوع افکار و نظرات است که هم گرایی آنها به پیشرفت علم منتهی شده است. برای این برنامه هفت ساله که توسط اتحادیه اروپا ارائه شده است نزدیک هشتاد میلیارد یورو اعتبار در نظر گرفته شده است و قرار است مبلغی معادل همین رقم توسط بخش خصوصی به عنوان حامی مالی این برنامه اختصاص داده شود. نحوه ورود به این طرح در ابتدا برقراری ارتباط بین محققان خارج و داخل اتحادیه اروپا برای ایجاد شبکه های تحقیقاتی علمی است. مدیران این برنامه از همکاری و مشارکت محققان و اساتید ایرانی به شدت استقبال می کنند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: بعد از برقراری ارتباط و پیشنهاد پروژه در قالب طرح 2020 که البته باید به طور قطعی حداقل مشارکت سه دانشگاه یا پژوهشگاه یا موسسات خصوصی را شامل شود و پس از مذاکرات اولیه در نهایت با تشکیل یک کنسرسیوم، این سند بعد از امضاء در کمیسیون اتحادیه اروپا ثبت و تایید اعتبار می شود. بعد از آن یک پروپوزال تهیه شده و یک هماهنگ کننده تعیین می شود تا در نهایت پروپوزال‌ها برای داوری ارسال شود، در انتها بعد از تصویب با امضاء قراردادی پروژه آغاز می شود. یکی از بخش هایی که می تواند مورد توجه پژوهشگاه علوم انسانی باشد بخش پیش رانی صنعتی و علوم ممتاز و چالش های اجتماعی است که طرح ها و پروژه های متعددی را می توان برای این مباحث تعریف کرد .

در ادامه سخنرانی دکتر حسینخانی در مورد نحوه تهیه بروپوزال اولیه و ورود به برنامه افق 2020 ارائه شد و در انتها با طرح سوالاتی توسط اساتید و دانشجویان و پاسخ گویی دکتر حسینخانی، جلسه به پایان رسید.


نظر شما :