نخستین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ کشور در بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگ خاورمیانه افتتاح شد

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۹ کد : ۲۱۰۱۱ خبر و اطلاعیه رویدادها دیدارها
تعداد بازدید:۱۴۴۳
نخستین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ کشور در بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگ خاورمیانه افتتاح شد

مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در روز شنبه مورخ ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰ میزبان جناب آقای پرویزکرمی، دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع خلاق و فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آقای مجید خدام، معاونت ستاد و سایر اعضای هیئت همراه ایشان بود.
در این بازدید تفاهم نامه سه جانبه ای میان مرکز نوآوری پژوهشگاه علوم انسانی، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد که براساس آن نخستین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ در کشور در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افتتاح شد.
 درابتدای جلسه آقای دکتر نادر سیدکلالی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت پژوهشگاه که مسئولیت راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه را عهده دار بودند، به ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت های انجام گرفته در مرکز نوآوری در سال ۱۳۹۹ علیرغم محدودیت های ناشی از همه گیری ویروس کرونا پرداختند .اخذ مجوزهای لازم از هیات امنا، وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری، ساخت و تجهیز فضای کار اشتراکی، دپارتمان شتابدهی و دفاتر ستادی، جذب بودجه های حمایتی، برگزاری نشست ها و کارگاه های ملی و بین المللی تخصصی، برنامه ریزی و اجرای برنامه ابتکاری مشاوره مدیریت در ایران، ایجاد حلقه پژوهشی مطالعات انتقادی در نوآوری و استراتژی، فراهم آوردن زیرساخت های فیزیکی و سازمانی مرکز از جمله طرح ریزی و تصویب برنامه استراتژیک و نمودار سازمانی، طراحی و تشکیل شورای راهبردی مرکز، انتشار کتاب، حمایت و همکاری با پویش فرهنگ کارآفرینی افرا، انعقاد و اجرای چندین تفاهم نامه با شتابدهنده های برتر کشور مانند هماوا و دیدار و مذاکره با ده ها مرکز رشد، نوآوری و پارک علم و فناوری در کشور از جمله مواردی بود که توسط ایشان به آن ها اشاره شد.
دکتر نادر سیدکلالی به عنوان رئیس مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی تشریح کردندکه در ماههای پیش رو سایر برنامه های طراحی شده برای مرکز نوآوری مانند ساخت و تجهیز فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی، کافه نوآوری و سالن ورزشی و استقرار تیم های استارتاپی نیز به سرعت انجام خواهد شد.
در ادامه سرکار خانم دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی سازی پژوهشگاه علوم انسانی ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران راه اندازی مرکز، ابراز امیدواری کردند که پژوهشگاه با اقداماتی در حوزه طرحهای کارفرمایی و ترویجی سازی علوم انسانی و اجتماعی هرچه سریعتر به عنوان پژوهشگاهی نسل چهارمی جایگاه خود را در کشور و منطقه خاورمیانه تثبیت کند.
ایشان تاسیس نخستین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی در کشور توسط پژوهشگاه علوم انسانی با حمایت های ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری را زمینه ساز توسعه و ترویج هرچه بیشتر علوم انسانی و فعال شدن ظرفیت های بالقوه آن در کشور دانستند.
در ادامه آقای پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه ابراز امیدواری کردند که با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و امضای تفاهم نامه سه جانبه، تاسیس نخستین خانه خلاق و نوآوری کشور در حوزه علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی که بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور می باشد با آثار مثبتی برای کشور همراه باشد.
ایشان توضیح دادند که این خانه خلاق می تواند هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر نرم افزاری فعال بوده و به تولید، انباشت و کاربردی تر شدن علوم انسانی بیانجامد .ایشان اضافه کردند که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاه های کشور بانوان هستند و آن ها نیازمند حمایت های مراکزی هستند که بتوانند به عنوان شتابدهنده آنها را برای دنیای کار و تجارت آماده سازند.همچنین نزدیک به ۵۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهها از رشته های علوم انسانی، فرهنگ و هنر هستند که برای وارد شدن به بازار کار با مشکلات عدیده ای مواجهند.
رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش افزودند که درآمد و ارزش افزوده امروز در دنیای مدرن در حوزه های فرهنگ و هنر و محصولات و خدمات خلاق و فرهنگی می باشد و در حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلارگردش مالی این صنایع در سطح دنیاست. مثلا صنعت سینمای ایران علیرغم داشتن استعدادهای بسیار و کسب رتبه های جهانی، نتوانسته است از درامد سینمای جهان سهم مناسبی را بخود اختصاص دهد و علت این امر فقدان شکل گیری زیست بوم این حوزه در کشور است. ضرورت دارد شرکت های خلاقی دست به کار شوند و از علم تولید شده و پژوهش های انجام گرفته در پژوهشگاه علوم انسانی بهره برده و این زیست بوم در زمینه فرهنگ و گردشگری ایجاد گردد.
از دیدگاه ایشان فناوری های نرم باید از دل مراکز نواوری بوجود بیایند و این امر با دانشگاه ها و پژوهشگاه های نسل چهارم امکان پذیر است. ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق تبدیل ایده به محصول امکان پذیر است . فناوریهای هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می توانند بازار کار بسیار خوبی را در کشور ایجاد کنند و این امر از طریق ایجاد زیست بوم صنایع فرهنگی و خانه های خلاق امکان پذیر است. ایشان در پایان صحبت هایشان ابراز امیدواری کردند که معاونت علمی ریاست جممهوری و پژوهشگاه علوم انسانی با همکاری اساتید برجستۀ پژوهشگاه بتوانند به این شعار ارزشمند که فرهنگ و هنر هزینه بر نیست و اشتغالزا و ثروت آفرین است جنبه عینی ببخشند.
در ادامه آقای دکتر حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت معصومه و روز دختران، از حضور آقای پرویز کرمی و اظهارات ایشان تشکر کردند. آقای دکتر قبادی ضمن تقدیر از تلاش های آقای دکتر سیدکلالی و سرکار خانم سروندی برای به سرانجام رساندن مرکز نوآوری و تشکر از سرکار خانم دکتر پارساپور بابت تمشیت امور شورای راهبردی مرکز نوآوری به عنوان جانشین ریاست، اعلام کردند که پژوهشگاه مفتخر است که اولین خانه خلاق و نوآوری حوزه فرهنگ و علوم انسانی در کشور را راه اندازی می کند.
از دیدگاه ایشان تا زمانی که فرهنگ بر شئونات اجتماعی اثر نگذارد همه ی کارهای ما با نقصان روبرو خواهد بود. فرهنگ می تواند اقتصاد را هدف و جهت ببخشد. فرهنگ می تواند به زیست بوم انسانی کمک کند. فرهنگ محیط نشو و نمای اقتصاد و سیاست را فراهم می کند.
ایشان افزودند که تمدن ما بر اساس فرهنگ است. تمام کسانی که دغدغه مند بومی کردن علوم انسانی هستند باید به این نکته توجه کنند که بومی شدن از مسیر کاربردی سازی می گذرد .علوم انسانی باید در یک فضای اجتماعی و اقتصادی تنفس شود تا بتواند بومی شود. ایشان ضمن اشاره به نظام ملی نوآوری و ضرورت نقش آفرینی بیشتر علوم انسانی در زیست ایرانیان توضیح دادند که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بزرگترین و قدیمی ترین پژوهشگاه علوم انسانی در ایران و خاورمیانه می باشد که بیش از نیم قرن سابقه حضور موثر در فضای فرهنگ و علوم انسانی کشور را دارد. پژوهشگاه بیش از ۱۵۰ عضو هیات علمی و ۲۱ نشریه علمی پژوهشی داشته و ۳۰۰۰ استاد و محقق برجسته علوم انسانی کشور عضو شبکه نخبگانی پژوهشگاه می باشند. در سال های اخیر سرانه تولید علم در پژوهشگاه به سرعت رشد کرده و پیوند خوبی میان پژوهشگاه و جامعه برقرار شده است. در ادامه تفاهم نامه سه جانبه میان پژوهشگاه علوم انسانی و معاونت علمی ریاست جمهوری امضا شد و آقای پرویز کرمی و هیئت همراه ایشان از مرکز نوآوری پژوهشگاه بازدید کردند. مرکز نوآوری و توسعه فناوری پژوهشگاه علوم انسانی در یکی از ساختمان های پژوهشگاه با وسعت حدود ۲۳۰۰ متر مربع در ۸ طبقه در خیابان کریمخان زند شهر تهران واقع شده است.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: نخستین خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی و فرهنگ


نظر شما :