گزارش نشست «آفاق سنت در سپهر معاصریت»

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۲۵۰۹۳ گزارش نشست‌ها و کارگاه‌ها
تعداد بازدید:۴۴
گزارش نشست «آفاق سنت در سپهر معاصریت»

 

سخنران: دکترمهدوی راد

دبیر علمی:دکتر مالک شجاعی

شَعْبَانُ الَّذِی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِی کَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و سَلَّمَ، یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ، فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ، بُخُوعا لَکَ فِی إِکْرَامِهِ، وَ إِعْظَامِهِ إِلَی مَحَلِّ حِمَامِهِ؛ اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ، وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ، اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعا، وَ طَرِیقاً إِلَیْکَ مَهْیَعا، وَ اجْعَلْنِی لَهُ مُتَّبِعا، حَتَّى أَلْقَاکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ، عَنِّی رَاضِیا وَ عَنْ ذُنُوبِی غَاضِیا

 "این همه احادیث و گوناگون که پیامبر اکرم و ائمه طاهرین علیه السلام درباره عاشورا و قیام حسین و زنده نگاه داشتن آن رسیده است و آن همه ذکر ثواب و فضیلت برای احیای این مراسم، برای احیای آرمان خورشیدی حسین است و از اینجاست که همه امت اسلام مکلفند که همواره عاشورا را زنده نگاه دارند و همه عوالیم قبله موظفند که تلألو این حماسه خورشیدی را در تنین پر جلال آیات عدل و قسط همیشه درخشان و پرتو افشان حفظ کنند و با این پشتوانه سترک از همه ذلت ها و تسلیم ها برهند و به همه خواب ها  و خمودگی ها پشت کنند و به همه عزت ها و آزادی ها برسند.

مسلمانان جهان باید بیدار شوند و پرچم خونین عاشورا را برافرازند و پیوسته حلقه های این سلسله الهی را در معبر قرون و اعصار به هم بپیوندند و آیات قرآن را با خون فرزندان قرآن تفسیر کنند و عدالت را هدف قرار دهند و ذلت ها را نپذیرند." بخشی از کتاب قیام جاودانه سخنی چند پیرامون عاشورا و آفاق آن اثر مرحوم استاد محمد رضا حکیمی.

ماه روشنی اش را گرمی اش را از هستی اش را و هویتش را از خورشید می گیرد و ماه بدون خورشید به سکه ای سیاه می ماند که فاقد هویت و ارزش است. من به طفیلی حسین آمده ام و به عشق حسین زیستم. من آمدم که عاشقی را به تجلی بنشینم، من آمدم که دوست داشتن را معنا کنم اما آسمان عشق حسین بلند تر از آن است که پرنده عاشقی چون من بتواند در آستان عظمتش بال ارادت بسازد. بزرگترین موهبت خدای متعال در حق من این است که به من رخصت داده تا حسین را دوست داشته باشم، عاشق حسین باشم و فدای حسین بشوم، مگر چند نفر در عالم به این افتخار که من رسیده ام نائل شده اند؟ چه کسی می تواند ادعا کند که داشتن یک آئینه تمام نما از خداوند را آرزو ندارد؟ چه کسی دوست ندارد که خدای ملموس و محسوس را در کنار خود داشته باشد ؟ چه کسی به دنبال یک تجلی گاه تمام و کمال از خداوند بر روی زمین نمی گردد؟

حسین آئینه تمام نمای خداوند است و من همه عمر تا کنون کوشیده ام تا آئینه حسین بشوم از خودم هیچ نداشته باشم هیچ نباشم، از خودم خالی شوم و سرشار از حسین از خودم.

این در واقع از کتاب سقای آب و ادب استاد سید مهدی شجاعی است که زبان حال حضرت ابوالفضل هست.

خوب سلام عرض می کنم محضر همه ی حضار ارجمند، اساتید و پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه مطالعات اسلامی و حدیث پژوهی و قرآن پژوهی، خدای متعال را شاکریم که در روزهای آغازین ماه مبارک شعبان که ماه ولایت و ماه امامت هست مقدمه ای است برای میهمانی خداوند میلاد سراسر نور و روشنی حضرت اباعبدالله (ع) حضرت ابوالفضل (ع) حضرت امام سجاد (ع) و خوب در پیش رو هم نیمه شعبان و میلاد امام مهدی عجل الله را داریم . من زمانی که از استاد محترم آقای دکتر مهدوی راد تابستان امسال بود کتاب منتشر شد عاجزانه خواهش کردم که منت بگذارند بر ما  و برای این کتاب تشریف بیاورند نمی دانستم که جلسه ما مقارن می شود با اعیاد شعبانیه و چه حسن تقارنی و شاید اصلا حکمتش هم این بود که در این ایام نورانی اعیاد شعبانیه خدمت استاد باشیم و خوب بنده که خودم را علاقه مند می دانم و نه متخصص در این حوزه؛ با مقالات استاد مهدوی راد افق دیگری از حوزه سنت پژوهی و سیره پژوهی را تجربه کردم و آموختم، حالا قطعا شاگرد خوبی نبوده ام ولی ایشان جزء اساتید مسلم بنده بوده اند در حوزه سیره پژوهی، مخصوصا مقاله "اسلام اموی بنیاد ها و آموزه ها" ی ایشان که من سال ها پیش هم خدمت شان عرض کردم بسیار افق گشا بود در حوزه سیره پژوهی سال 1391 در مجله آیین پژوهش منتشر شد و مقاله "علی و قرآن" که خوب متناسب با مرکز تحقیقات امام علی (ع) با مباحث سیره پژوهی هم هست . به حضرت استاد مهدوی راد خوشامد می گویم سپاسگزارم که دعوت ما را پذیرفتند . سلام علیکم و آن آیه قرآن که بنده درابتدا خواندم که از سوره ضحی آیه 11 " وَأَمَّا بِنِعۡمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثۡ" حداقل در اندازه فهم خودم می دانم که باید نعمت حضور اساتیدی مثل آقای دکتر مهدوی راد را مدام یادآوری کنیم هم برای خودمان هم از خدای متعال تشکر کنیم از جهت حضور بزرگانی مثل استاد مهدوی راد.

من در ابتدای برنامه گرامی می دارم یاد مرحوم آقای دکتر لسانی را که از اساتید علوم قرآن بوده اند و با پژوهشگاه همکاری داشتند . خوب برای همه ما تکان دهنده بود. خبر، خبر عجیبی بود. آقای دکتر گرامی دوست گرامی به من یادآوری کردند که حتما در آغاز جلسه ، طلب فاتحه ای برای ایشان بکنیم، انشالله که خداوند رحمت کند و فکر می کنم با صلوات بر محمد و آل محمد و فاتحه ای می توانیم جلسه را آغاز کنیم. (صلوات و فاتحه)

در شب میلاد امام حسین (ع) بود که آقا محمد حسین مطهری به من پیام دادند که همسر مرحوم شهید مطهری هم شب میلاد امام حسین (ع) به رحمت خدا رفتند، برای این مرحومه و همین طور مرحوم استاد شهید مطهری که من می دانم استاد مهدوی راد چقدر به ایشان ارادت و علاقه دارند خدا رحمت کنه شهید مطهری و همسر گرامی ایشان را.

بنده نکاتی درباره کتاب و این جلسه هم نوشتم که ترجیح می دهم بعد از صحبت استاد و در گفتگو ها به آن ها اشاره کنم. کتاب آفاق سنت استاد مهدوی راد با عنوان فرعی "پژوهشی در تعریف حجیت ابعاد و نقش آفرینی سنت در تفسیر قرآن" به جامعه علمی و فرهنگی ما آمد و خیلی خوش آمد این کتاب، جایش خالی بود. در محضر استاد هستیم و از بحث شان استفاده می کنیم. استاد خدمتتان هستیم.
برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید.


لینک دانلود فایل

نظر شما :