گزارش برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی

۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۳ کد : ۲۳۳۵۱ همایش
تعداد بازدید:۱۲۸
گزارش برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی

گزارش برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی

بسمه تعالی


گزارش برگزاری پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی پنجمین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی در تاریخ شنبه 98/10/28  ازساعت 10 تا 12 باحضور اعضای شورا در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید.در این جلسه دکتر حسینعلی قبادی، دکتر سید سجاد علم الهدی ، دکتر زهرا پارساپور ،دکتر ناصر الهی، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، دکتر سید محمد مهدی جعفری، دکتر حسن برزگر، دکتر مهدی رمضانی چابک ، دکتر علی الله اکبری،آقای رمضانعلی شیرزاد و آقای محمد علی معتضدیان حضور داشتند

در این جلسه آقای دکتر علم الهدی رییس مرکز تحقیقات امام علی(ع)  به ارایه گزارشی در خصوص برگزاری کنگره قبل که در آبان ماه سالجاری برگزارشد  پرداخت . ایشان اشاره داشت : این کنگره در بخش های علمی و اجرایی خود به خوبی برگزار گردید.وی همچنین به تشریح ابعاد گوناگون کنگره پرداخت و اضافه کرد که درحدود 180 مقاله که شرایط لازم برای پذیرش را داشتند برای داوری ارسال شدند که در نهایت هشت مقاله داخلی و خارجی از سوی کمیته داوری کنگره به عنوان برگزیده برتر و نوزده مقاله داخلی و خارجی نیز به عنوان شایسته قدر دانی انتخاب و معرفی شدند . این کنگره واقعا بین المللی بود چون مقالات زیادی از کشورهای متعددی دریافت شد. از کشورهای هند، پاکستان، عمان، عراق، بنگلادش، الجزایر، تونس، افغانستان.

دبیر علمی کنگره  همچنین اضافه کرد که استقبال بین المللی خوب از این کنگره بخاطر بانک اطلاعاتی امام علی(ع) پژوهان است که در اختیار مرکز است و در حدود 4000 عضو داخلی و خارجی دارد.یکی از ظرفیتهای عمده برای فراخوان کنگره از طریق این بانک اطلاعاتی بوده است.

دکتر علم الهدی درادامه به ارایه آماری از فراوانی ارسال کنندگان مقاله پرداخت  و گفت : بخش عمده ای از مقالات ارسال شده داخلی و خارجی مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاهها ی ایرانیو خارجی بوده است. 40% مقالات ازسوی اشخاصی با مدرک دکتری، 45% با مدرک کارشناسی ارشدو 15% با مدرک حوزوی بوده است.
سه نفر برگزیده برتر خارجی از اهل سنت بودند( از کشورهای الجزایر ، پاکستان و تونس) و  پنج نفر دیگر برگزیده داخلی و 14 نفر هم بعنوان شایستگان قدردانی خارجی و داخلی انتخاب شدند.

دبیر علمی کنگره در خصوص انتشار مقالات برگزیده اظهار داشت:مقالات برگزیده قرار است در قالب ویژه نامه پژوهشنامه علوی منتشر شود و مقالات شایسته قدردانی نیز در قالب مجموعه مقالات کنگره انتشار یابد.

یکی از دستور های این جلسه مربوط به تعیین موضوع کنگره بعدی بود که اعضا به ارایه نظرات خود پرداختند. موضوع پیشنهادی مرکز :" فرهنگ مسئولیت پذیری اجتماعی دراندیشه و سیره امام علی(ع) بود". دکتر علم الهدی به علت انتخاب این موضوع پرداخت که امام علی (ع) در دوران زندگی خویش نسبت به مسئولیت پذیری اجتماعی اهتمام و توجه ویژه ای داشته است و ارتباط با شرایط فعلی دوران حاضر نیز دارد.مسئولیت پذیری هم نیاز اجتماعی است و هم ضرورت.

دکتر قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص موضوع کنگره آینده گفت: درکشور مراکز زیادی وجود دارد که در مورد امام علی(ع) فعالیت های دینی، علمی، فرهنگی و ترویجی دارند. چرا پژوهشگاه باید به این مقوله بپردازد با وجود چنین مراکز متعددی. ما باید دلیل ویژه ای داشته باشیم باتوجه به اینکه این مرکز، یک مرکز تخصصی است. چه کاری آنها نمی توانند انجام بدهند ولی ما می توانیم. ما ظرفیت هایی داریم که می توانیم کار ویژه ای انجام بدهیم در این زمینه باید در مرزهای بین المللی حرکت کنیم.ایشان بعنوان موضوع روابط بین الادیانی در آثار و سیره امام علی(ع) را پیشنهاد کردند .
دکتر زهرا پارساپور معاون علوم انسانی کاربردی و فرهنگی پژوهشگاه نیز موضوع «دیگری در اندیشه و سیره امام علی(ع) "را پیشنهاد دادند

اعضای دیگر شورا شامل دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، دکتر ناصرالهی، دکتر علی الله اکبری،دکترسیدمحمد مهدی جعفری ، دکتر مهدی رمضانی چابک و آقایان محمدعلی معتضدیان و رمضانعلی شیرزاد با موضوع پیشنهادی مرکز تحقیقات امام علی موافق بودند .دو مصوبه اصلی این جلسه عبارت بودند از دوسالانه برگزار شدن کنگره و تایید عنوان" چهارمین دو سالانه کنگره بین المللی امام علی(ع) پژوهی"

در پایان قرار شد تصویب موضوع کنگره چهارم برای بحث و بررسی بیشتر به جلسه بعدی شورا ارجاع گردد.

   1398/10/30 14:29


نظر شما :