به مناسبت روز جهانی غذا گروه تاریخ اجتماعی و اقتصادی پژوهشکده تاریخ ایران با همکاری مرکز اسناد فرهنگی آسیا برگزار می‌کند:

سلسله نشست‌های علوم انسانی و گردشگری (نشست نخست: گردشگری خوراک)

نشست مجازی و حضوری
۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۹ کد : ۲۴۳۵۳ آخرین اخبار مرکز اخبار
تعداد بازدید:۹۲
سلسله نشست‌های علوم انسانی و گردشگری (نشست نخست: گردشگری خوراک)

گردشگری (Tourism) در تعریف سازمان جهانی گردشگری (World Tourism Organization) به عنوان مجموعه فعالیت‌های فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که با هدف گذراندن اوقات فراغت، به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود سفر می‌کنند و طی اقامت کوتاه یا طولانی‌مدت از تجربه تعامل با ابعاد اجتماعی-فرهنگی جامعه مقصد برخوردار می‌شوند. علاوه بر تجربه‌زیسته گردشگران، آن چه از فرآیند گردشگری حاصل می‌شود عبارت است از: توسعه آگاهی اجتماعی و فرهنگی و ارتباط گردشگران با جامعه مقصد، افزایش تنوع زیستی و حفظ میراث فرهنگی، توزیع و ایجاد درآمد بومی، اشتغال‌زایی و ایجاد فرصت‌های شغلی، افزایش پراکندگی حضور گردشگران در نقاط مختلف و ارتقای حس هویت بومی و ملی برای جامعه مقصد. این ویژگی‌ها مبین اهمیت و ضرورت توجه به گردشگری از منظر حوزه‌های دانشی مرتبط با علوم انسانی است. از اینرو، گروه تاریخ اجتماعی و اقتصادی پژوهشکده تاریخ ایران، «سلسله نشست‌های علوم انسانی و گردشگری» را در دستور کار خود قرار داده است و به مناسبت روز جهانی غذا (24 مهر) با همکاری مرکز اسناد فرهنگی آسیا، نخستین نشست این برنامه علمی، به بررسی «گردشگری خوراک» از منظر ابعاد مختلف علوم انسانی اختصاص دارد. گردشگری خوراک (Food Tourism) که به گردشگری آشپزی (Culinary Tourism) نیز معروف است، نوعی از سفر همراه با تجربه‌های منحصر به فرد از شیوه تهیه و طعم خوراک‌های اقوام و ملل مختلف است. در این شیوه از گردشگری، مسافر یا گردشگرِ خوراک، علاوه بر آشنایی با غذاهای محلی و اصیل یک منطقه، با فرهنگ بومی و پیشینه اجتماعی آن نیز آشنا می‌شود. آمارهای انجمن جهانی سفر و غذا در سال 2020م.، از مزیت‌های فرهنگی و  اقتصادی این سبک از گردشگری برای جوامع مقصد گردشگران حکایت می‌کند. حفظ و ترویج میراث فرهنگی، تقویت هویت بومی و ملی و حمایت از اقتصادهای محلی شامل مشاغل کوچک و بازارهای مواد غذایی از ویژگی‌های گردشگری خوراک است. از اینرو، در این نشست، پژوهشگران حوزه‌های دانشی علوم انسانی، به بررسی ویژگی‌های گردشگری خوراک و تأثیرات اجتماعی-فرهنگی آن می‌پردازند.

سخنرانان

سمیه کریمی

مریم سادات فیاضی

فرزانه ابراهیم‌زاده

الهام ملک‌زاده

مدیر نشست: صفورا برومند

دوشنبه 24 مهر 1402

ساعت 13 تا 15

نشست حضوری و مجازی

لینک ورود به نشست:

https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-acs-enu-mdc

نشانی: بزرگراه کردستان، خیابان دکتر آئینه‌وند، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تالار حکمت

کلید واژه ها: گردشگری نشست تخصصی مرکز اسناد فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پژوهشکده تاریخ ایران صفورا برومند الهام ملک‌زاده