گزارش سومین نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی اندیشه‌های آیت‌الله حاج شیخ محمدمهدی آصفی (قدس سره)

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۸۱۹۴ آخرین اخبار مرکز
تعداد بازدید:۹۷۴

گزارش نشست علمی «اندیشه‌های آیت‌الله حاج شیخ محمدمهدی آصفی (قدس سره)»‌‌‌‌‌‌‌

 

20.jpg

 

سومین نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی با محوریت بررسی اندیشه‌های آیت‌الله علّامه حاج شیخ محمدمهدی آصفی (قدس‌سره) در تاریخ سه‌شنبه سوم اردیبهشت ۱۳۹۸ شمسی، توسط مرکز اسناد فرهنگی آسیای پژوهشگاه و با مشارکت مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه علوم و فنون قرآن کریم (واحد قم) و مؤسسه البلاغ و با حضور بیت معزز آیت‌الله آصفی (قدس سره) و جمعی از استادان فرهیخته حوزه و دانشگاه، برگزار شد.

 

gh.jpg

در این نشست علمی که در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برگزار شد، استادان فرهیخته حوزه و دانشگاه، به ایراد سخنرانی پرداختند و هر یک به معرفی جوانبی از حیات علمی، فرهنگی و سیاسی آیت‌الله آصفی پرداختند. اسامی ایشان به ترتیب ایراد سخنرانی عبارت‌اند از:

 

a.jpg

- دکتر محمدحسن تبرائیان چهره ماندگار کشور (سال ۱۳۸۲) و مشاور عالی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

- حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ محمود محمدی عراقی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی.

- حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ محمدحسن اختری دبیر کل محترم مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام)

- حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد جعفر حجت کشفی رئیس محترم موزه حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله علیها)

- حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد ابوالحسن نواب رئیس محترم دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم

- حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ احمد سعدی استاد علوم قرآنی در حوزه و دانشگاه و مدیر مؤسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله آصفی (قدس سره).

سرکار خانم دکتر ثریا مکنون نیز مدیریت جلسه را برعهده داشتند.

 

b.jpg

c.jpg

e.jpg

f.jpg

 

g.jpg

h.jpg

l.jpg

m.jpg

n.jpg

p.jpg

q.jpgz.jpg

o.jpg

لازم به ذکر است که در ابتدای مراسم، دکتر حسینعلی قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان شرکت‌کننده در سومین نشست علمی طلایه‌داران وحدت اسلامی و برشمردن ویژگی‌های آیت‌الله آصفی، ضمن بیان اهمیتِ برگزاری چنین جلساتی در چارچوب راهبرد نفی خشونت و گفتگو در منطقه آسیا به‌ویژه در جهان اسلام، اظهار امیدواری کرد که این‌گونه نشست‌ها جهت وحدت جهان اسلام تداوم یابد.

در ادامه سخنرانان هریک با رویکردی گوناگون به ایراد سخن پرداختند. دکتر تبرائیان با محوریتِ تبیین دیدگاه‌های عرفانی و اخلاقی آیت‌الله آصفی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی عراقی با محوریت معرفی ابعاد و جوانب متعدد علمی آیت‌الله آصفی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین اختری با محوریت دیدگاه‌های سیاسی آیت‌الله آصفی خصوصاً درباره حکومت اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حجت کشفی با تبیین سلوک معنوی آیت‌الله آصفی از خلال پنجاه سال آشنایی خود با معظم‌له؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با محوریت جایگاه آیت‌الله آصفی در هدایت جریانهای اسلامی عراق و پرهیز از غوطه‌ور شدن در افراط‌وتفریط؛ و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعدی به خدمات علمی و عمرانی آیت‌الله آصفی پرداختند.

از دیگر شخصیت‌هایی که در مراسم مذکور حضور به هم رساندند، می‌توان به حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیّد موسی موسوی (قائم‌مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ علی‌اصغر اوحدی (مشاور عالی دبیر کل مجمع جهانی تقریب)؛ استاد آیت‌الله سید هادی خسروشاهی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ ناصرالدین کمره‌ای و جمع دیگری از استادان حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

از برنامه‌های جنبی نشست برپایی نمایشگاه عکس و آثار مرحوم آیت‌الله علّامه آصفی بود و نمایش فیلم کوتاهی از معظم له و تشییع پیکر ایشان در نجف اشرف بود. از سوی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام)، مؤسسه البلاغ و مؤسسه حفظ و نشر آثار آیت‌الله آصفی هدایای کتاب میان حاضران توزیع شد. از حیث خبری نیز دو خبرگزاری ابنا و تقریب به پوشش کامل نشست پرداختند.

گفتنی است که در ابتدای مراسم دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی دبیر علمی جلسه، در سخنان کوتاهی ضمن معرفی نشست علمی مذکور، از رونمایی کتاب نشست دوم طلایه‌‌داران صلح و وحدت اسلامی (آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر) در آینده‌ای نزدیک در شهر قم خبر داد که هم‌زمان با تشریح برنامه‌های چهارمین نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی (بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی سید حسین بروجردی اعلی‌الله‌مقامه الشریف) خواهد بود.

ان شاء الله در آینده کتاب سومین نشست علمی طلایه‌داران صلح و وحدت اسلامی در قالب کتاب منتشر خواهد شد و مشروح سخنرانی‌ها در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.


نظر شما :