تعریف روابط عمومی

روابط عمومی

روابط عمومی فعالیتی است ممتد، مداوم و طرح‌ریزی شده که از طریق آن، افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند به دست آورند و در حقیقت بخشی از مدیریت است و در اغلب موارد نقش مغز متفکر، قلب تپنده، دست اجراء، پای پیشرفت، گوش شنوا، چشم بینا و زبان گویای سازمان مدیریت آن را ایفا می‌کند. فعالیتی که روابط عمومی انجام می‌دهد، از دیدگاه نظری «علم»، از جنبه عملی و اجرایی خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زیبایی­شناختی «هنر» است. روابط عمومی آیینه تمام­نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات است.

پژوهشگاه با برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد و دعوت از استادان حوزه علوم انسانی، سعی در زمینه‌سازی برای ترویج دانش در سطح جامعه دارد. در این زمینه، روابط عمومی با اطلاع­رسانی قبل از برگزاری، تهیه گزارش خلاصه و تفصیلی از محتوای برنامه پس از برگزاری و انتشار مشروح برنامه‌ها در قالب الکترونیک (در وب سایت) و چاپی (خبرنامه ماهانه و دیگر آثار) در این امر مشارکت دارد.

 همچنین با ضبط صوتی و تصویری کامل از برنامه و بارگذاری آن بر سایت رسمی پژوهشگاه این فرصت برای همگان به ویژه دانشجویان و پژوهشگران مناطق دوردست فراهم آمده است که فیلم و صوت برنامه را به طور کامل در اختیار داشته باشند. فایل‌های صوتی و تصویری برنامه­های سال‌های گذشته نیز در آرشیو  سایت قرارگرفته و امکان دسترسی به‌آن‌ها فراهم است.

از دیگر وظایف مهم روابط عمومی پژوهشگاه، برقراری و توسعه ارتباط با رسانه­هاست. روابط عمومی از طریق ارتباط مؤثر با خبرگزاری‌ها و مطبوعات سراسر کشور، تمام تلاش خود را برای اطلاع­رسانی مناسب و به موقع و بهره‌مندی علاقه‌مندان وکنشگران حوزه‌های مختلف علوم انسانی  به کار می‌گیرد.