سیاست ها و موضوعات راهبردی در هیأت های امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری بازنگری شده در دی ماه ۱۳۹۷

۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۳ کد : ۱۸۳۶۲ خبر مهم ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۱۱

موضوعات راهبردی

سیاست ­های مورد تأکید

 

رعایت نظم برنامه ­ای

  1. تدوین و بازنگری برنامه های راهبردی و عملیاتی
  2. ارائه گزارش از میزان تحقق برنامه راهبردی بر اساس برنامه و بودجه عملیاتی به هیات امنا
  3. تدوین و ارائه طرح جامع عمرانی، آموزشی، پژوهشی و اداری و پایش موسسه بر اساس نظام موسسه پژوهشی در مقطع زمانی پنج ساله
  4. راه اندازی نظام پژوهشگاه پژوهی و نظام ارزیابی درونی
  5. پرهیز از هم پوشانی غیر ضروری در فعالیت ها در پژوهشگاه

 

 

 

انتظام امورآموزشی

  1. روزآمد کردن برنامه ها و دوره های درسی و ارتقای سطح توان اشتغال پذیری توسعه ظرفیت کارآفرینی
  2. هم افزایی بین واحدهای دانشگاهی منطقه
  3. تنوع بخشیدن به شیوه های آموزشی
  4. التزام عملی به ایجاد هماهنگی و ارتباط هدفمند بین برنامه های آموزشی و پژوهشی
  5. اولویت جذب هیأت علمی از میان دانش آموختگان برتر  ممتاز و تقویت هرم اعضای هیأت علمی
  6. بازنگری در پذیرش دانشجو بر اساس:
    • نسبت تعداد دانشجو به هیأت علمی (متناسب با برنامه راهبردی)
    • کار آمدی رشته­ها (ایجاد رشته­های بین رشته­ای)
    • اهداف کمی و رویکردهای بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه کشور
  7. برنامه­ریزی برای جذب دانشجویان پسا دکتری
  8. ساماندهی حق­ التدریس ­ها
  9. ایجاد بستر برای صنعت گران در توسعه آموزش های مهارتی و اجرای برنامه های جامع مهارت افزایی و اشتغال پذیری با اختصاص 2% از درآمدهای اختصاصی به این موضوع
  10. ارائه آموزش­های تخصصی غیر رسمی به جامعه بنابر نیازها
  11. سوق دادن پایان نامه ­ها به حل مسائل جامعه
  12. ترویج فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و کارآفرینی

 

 

 

 

 

 

 

 

انتظام امور پژوهش و فناوری

  1. تلاش برای ارتقای جایگاه موسسه در نظام­های رتبه­بندی
  2. برنامه ریزی برای تبدیل دانش به فناوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان
  3. تدوین طرح جامع پژوهشی، الزام اعضای هیأت علمی به تدوین برنامه جامع پژوهشی خود
  4. تخصیص 15 تا 30% اعتبارات هزینه ای  در بودجه تفصیلی به هزینه­های پژوهشی
  5. تدوین دفترچه سابقه کار برای دستگاه ها و تجهیزات پژوهشی به منظور خدمت گیری مناسب و کارایی بهتر آنان
  6. توسعه نوآوری  تربیت دانشجویان کارآفرین
  7. همکاری و مشارکت با پارک های علم و فناروی استانی
  8. در زمینه اعضای هیأت علمی:
    • جلب حمایت مادی خارج از پژوهشگاه برای طرحها و پایان نامه ها
    • تعیین و اختصاص میزانحداقل حمایت از پایان نامه ها از محل اعتبارات
    • اعطای گرنت پژوهانه مطلوب و اجرای هدفمند طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی جوان در صنعت و جامعه
    • برنامه ریزی برای حضور اعضای هیأت علمی در حوزه ­های کارآفرینی (جامعه محور) و مشاوره مدیران استان
    • توسعه رویکرد بین المللی و دیپلماسی علمی با گسترش فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی
  9. تجاری­سازی دستاوردهای پژوهشی :
    • تعیین درصدی از بودجه موسسه به منظور توسعه نوآوری و انتقال فناوری (تأسیس مرکز رشد)
    • حضور رئیس پارک علم و فناوری در شورای پژوهشی
    • تشکیل کارگروه مشترک توسعه فناوری با دیگر نهادها
    • ایجاد ساز و کار ثبت مالکیت فکری دستاوردهای پژوهشی اعضای هیات علمی
    • تخصیص اعتبارات به منظور تهیه گزارش های حرفه ای توجیه فنی- اقتصادی، کارگزاری فناوری و ارزش گذاری فناوری
    • ایجاد گروه های مشترک با سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برای تکمیل زنجیر دانش و فناوری
  10. اختصاص 5/2% از هزینه ای در بودجه تفصیلی به توسعه فناوری اطلاعات

 

 

 

انتظام امور اداری، تشکیلاتی و منابع انسانی

  1. تدوین برنامه جامع نیروی انسانی و آموزش کارکنان
  2. بازنگری و اصلاح ساختار تشکیلاتی پژوهشگاه برای چابک سازی به منظور تحقق برنامه راهبردی
  3. انعطاف بخشی به فرایند ها و سطح بندی و ظایف و مسئولیت ها
  4. پرهیز از :
    • به کارگیری یا استخدام خارج از ضوابط، مقررات و منابع  
    • گسترش ساختار سازمانی
    • تبدیل کارکنان به عضو هیات علمی
    • سفر و مأموریت­های غیر ضروری
    • استخدام مربی
    • تمدید بازنشستگی مربی و استادیار
  5. توسعه استفاده از فناوری اطلاعات و پایش از راه دور و کاهش نیروهای بخش انتظامات و پشتیبانی
  6. استقرار نظام ارزیابی عملکرد: مدیران، واحد سازمانی و کارکنان

 

 

 

 

 

 

 

انتظام امور زیربنایی و منابع مالی و سرمایه­ای

  1. تدوین و تصویب بودجه تفصیلی و اصلاحیه سال قبل آن بر اساس زمان بندی مندرج در قانون
  2. استقرار کامل نظام حسابداری تعهدی
  3. تعمیر و نگهداری و استفاده بهینه از تجیهزات ساختمان­ها و اموال و بهره­گیری از انرژی­ها نو و تجدیدپذیر با تأکید مدیریت هوشمند ساختمان
  4. بازنگری در فرایندهای کنترل داخلی امور مالی، اجرای کامل نظام حسابداری تعهدی
  5. تعیین الویت های تخصیص منابع از طریق جهت گیری تقاضا محور و موجه برای ایجاد هر نوع فعالیت جدید
  6. تمهید اقدامات فرهنگی مناسب برای انتقال مفاهیم مدیریت سبز به دانشجویان
  7. پرهیز از: 
    • خرید خودرو
    • ساخت و ساز جدید خارج از طرح های مصوب
    • ایجاد بار مالی جدی مازاد بر افزایش های قانونی
  8. توسعه منابع مالی بااستفاده از وام، کمک خیرین، دانش آموختگان و وقف و افزایش در آمدهای اختصاصی از طریق انجام پژوهش­های کاربردی و تأسیس شرکت­های دانش­بنیان
  9. تشکیل شورای زیست محیطی
  10. به­روزرسانی آئین نامه­ها با تأکید بر الکترونیکی کردن خدمات و صرفه جویی در مصرف کاغذ
  11. رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث 19 " صرفه جویی در مصرف انرژی"
  12. تشکیل بنیاد خیرین حامی موسسه و برگزاری گردهمایی­های سالانه فارغ التحصیلان

 

 

انتظام امور دانشجویی، اجتماعی و فرهنگی

  1. ترویج و تعمیق ارزش های دینی، اخلاقی و انقلابی
  2. گسترش فاضی اعتماد، امید و نشاط و پویایی
  3. تقویت سرمایه های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی
  4. تقویت اخلاق حرفه ای به منظور جلوگیری از بروز ناهنجاریهای علمی و فرهنگی
  5. ایجاد مراکز مشاوره و بهداشت به دلیل ضرورت مدیریت اسیب های اجتماعی
  6. اختصاص بودجه مناسب برای فعالیت ورزشی، رفاهی و فرهنگی دانشجویان
  7. پرهیز از:
  • جابجایی اعتبارات فرهنگی
  • برخورد انضباطی با رویکرد امنیتی و سیاسی
  • پذیرش بی رویه دانشجو
  1. فراهم کردن زمینه­ی مشارکت دانشجویان در امور پژوهشگاه و تسهیل تشکیل و رشد تشکل­های دانشجویی
  2. برنامه­ریزی برای ارتقا جسم و روان دانشجویان
  3. بهبود کیفی خدمات ارائه شده به دانشجویان
  4. مراقبت از زبان فارسی، ترویج نوآوری و آزاداندیشی
  5. ارتباط مستمر با حوزه­های علمیه
  6. مشارکت پژوهشگاه در تمدن­سازی نوین اسلامی

 

 

 

 

 

 

انتظام امور بین­الملل

  1. توجه به طرح های کلان ملی و تدوین برنامه پنج ساله
  2. تمرکز ارتباط بین­المللی با یک یا دو کشور
  3. بهره گیری از توان ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و ایجاد شعب دانشگاهی در خارج از کشور
  4. تبیین دور نمای کلی فعالیت­های بین المللی موسسه در افق پنج ساله در محورهای زیر:
  • اختصاص بودجه کافی به همکاری های علمی بین المللی برای دانشگاه ها و پژوهشگاه های موضوع طرح بین المللی
    • تعداد دانشجویان خارجی (اعم از بورس و آزاد) و میزان رشد سالیانه آن
    • تسهیل و فراهم آوردن شرایط برای جذب و پذیرش دانشجوی خارجی در موسسه­های واجد شرایط و زیر ساخت های لازم و مورد نیاز برای جذب دانشجویان خارجی
    • تعداد ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و تعداد استادان خارجی که برای تدریس فشرده  کوتاه مدت به ایران می­آیند
    • تعداد پروژه های مشترک تعریف و عملیاتی شده با دانشگاه های حوزه راهبردی و حوزه نفوذ
    • میزان دریافت اعتبار پژوهشی از نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی اروپا و شرق آسیا
  1. بهره گیری از توان استادان ایرانی مقیم خارج
  2. جذب دست کم 5% دانشجوی خارجی در انتهای برنامه ششم
  3. تغییر ساختار در جهت افزایش فعالیت بین المللی
  4. تأمین هزینه های حضور استادان بین المللی در پژوهشگاه
  5. تدوین نظام انگیزشی جهت سوق دادن اعضای هیأت علمی به فعالیت بین المللی

نظر شما :