مصاحبه با روسا و اعضا(مصاحبه با دکتر علی اصغر اسفندیاری، عضو محترم گروه)

۲۰ مهر ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۰ کد : ۲۲۹۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۵

مصاحبه با دکتر علی اصغر اسفندیاری، عضو محترم گروه

شورای بررسی متون، فرهنگ نقد علمی آثار دانشگاهی را جا انداخته است

دکتر علی‌اصغر اسفند‌یاری ، عضو گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت و گو با سایت شورای بررسی متون به نقش شورا در نقد و ارزیابی کتب دانشگاهی و کتب علوم انسانی از ناشران غیردانشگاهی می پردازد و از نشر کتاب های تجاری انتقاد می کند.

آقای دکتر، وضعیت نشر کتب اقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این آثار در پاسخ به اولویت‌های جامعه منتشر می‌شود؟

در سال های اخیر، کتاب های خوب در زمینه علم اقتصاد چندان زیاد چاپ نشده است. بدیهی است کتاب های بی کیفیت و حتی فوق العاده تجاری و یا شاید برای موارد خاصی همچون ارتقاء و غیره نیز چاپ شده است که شورای بررسی متون تمامی این کتب را مورد داوری قرار داده است. بی شک برخی از این کتاب ها بسیار عالی و برخی دیگر ارزش یکبار خواندن هم ندارد.
کتب علوم اقتصادی با اهداف متفاوت تولید می شوند. برخی از آنان به مسئله عرضه و تقاضا نظر دارند. بی شک کتاب هایی که برای آنها تقاضا وجود دارد ممکن است تا چاپ چندم هم برسد. برخی موسسات غیردولتی و یا دولتی وابسته به وزارت علوم و یا برخی دانشگاه ها نیز ممکن است  بر حسب نیاز و تشخیص هیأت های پژوهشی به  تالیف کتب اقدام نمایند. لهذا اینکه کتاب های اقتصادی نیازهای جامعه ایرانی را بر طرف می کند با خیر خود می تواند به عنوان یک طرح تحقیقاتی، و با توجه به اطلاعات موجود، در شورای بررسی متون مطرح شود و به جواب برسد.

شورای بررسی متون چگونه می تواند راهنمایی برای تولید علم کارآمد در حوزه ی علوم اقتصادی تبدیل شود؟

اصولاً گروه اقتصاد شورای بررسی متون با توجه به سابقه 17  ساله خود، فرهنگ نقد علمی آثار دانشگاهی و آثار انتشار یافته در خارج دانشگاه ها را جا انداخته است و داوران خوبی هم با این گروه همکاری داشته اند. بدیهی است که اگر کتاب دانشگاهی در رشته اقتصاد و با انگیزه تجاری و فروش بیشتر توسط ناشران خصوصی انتشار یابد، شورای بررسی متون به تنهایی می تواند از طریق نامه به ناشر و یا مشورت های غیرمستقیم و با توصیه های موردی، ناشر را وادار نماید که در اصول خود نیازهای واقعی جامعه را پذیرفته و از نقد کتاب استقبال نماید.


آقای اسفندیاری، اقتصاد اسلامی در دانشگاه های ایران جا افتاده است؟

اخیراً شورای به نام شورای تحول در وزارت علوم تعیین شده و در جهت تحقق اقتصاد اسلامی قدم بر می دارد. این موضوع در گذشته نه چندان دور کلید خورد و با مطرح کردن بومی سازی در علم اقتصاد قدم های اولیه ای برداشته شد و هم اکنون رشته های اقتصاد اسلامی در برخی دانشگاه ها به تصویب رسیده و برقرار شده است.
 

با توجه به همکاریتان با شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، مهمترین نقدتان بر کتب دانشگاهی سال‌های اخیر چیست؟
برخی شرکت های تجاری کاملا تجاری در سال های اخیر (به ویژه پنج سال اخیر) با قراردادهایی دوطرفه با مولف بخشی از هزینه کتاب را از نویسنده دریافت و در نهایت در قبال آن، کتاب را در اختیار مولف می گذارند. مولف نیز چون خود در جایی تدریس می کند، می تواند با فروش آنها جبران هزینه نماید و برای مقاصد ارتقاء هم از آن بهره می برند. برای مثال دیده شده است که فردی کارشناسی ارشد است و یکسال درس داده است و کتابی هم نوشته است

  1393/7/20
 


نظر شما :