مصاحبه با روسا و اعضا( مصاحبه با دکتر سید نظام الدین مکیان، عضو محترم گروه )

۲۳ شهریور ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۲ کد : ۲۲۹۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۲۵

مصاحبه با دکتر سید نظام الدین مکیان، عضو محترم گروه 

ضعف تالیفات در حوزه های میان رشته ای اقتصاد

دکتر سید نظام الدین مکیان، عضو گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت و گو با سایت شورای بررسی متون به ضعف تولید کتاب در حوزه های میان رشته ای علوم اقتصادی اشاره کردند و خواستار توجه هر چه اساتید، پژوهشگران و مراکز دانشگاهی برای تولید کتاب در این زمینه ها شدند.

آقای دکتر، وضعیت انتشار کتب علوم اقتصادی را چگونه ارزیابی می کنید؟

کتاب های مرجع و کلاسیک رشته اقتصاد وضعیت خوبی دارد اما در سال های اخیر به توسعه رشته های میان رشته ای مثل اقتصاد سلامت، اقتصاد ایران، اقتصاد اسلامی، اقتصاد اطلاعات و اقتصاد بازارهای مالی، پول و سرمایه توجه چندانی نشده است و کتاب های منتشر شده در این حوزه ها وضعیت مطلوبی ندارند. در برخی زمینه ها هم مثل بازار پول و سرمایه و اصولاً کارکرد بازارهای مالی در اقتصاد متاسفانه کتاب های چندان خوبی برای معرفی در رشته های مربوطه دانشگاهی وجود ندارد.

شورای بررسی متون چگونه می تواند راهنمایی برای تولید علم کارآمد در حوزه ی علوم اقتصادی باشد؟

شورای بررسی متون با نقد منصفانه کتاب های منتشر شده و همینطور تولید کتاب در رشته هایی که جدیداً وارد ادبیات آن حوزه می شود و اصولاً به بحث های میان رشته ای مشهود است می تواند کمک خوبی برای تولید علم در حوزه های علوم انسانی و اقتصاد کند. در این شورا، نقد کتاب های پرمخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای تحقق اقتصاد اسلامی چه گام موثری می توان برداشت؟

انجمن اقتصاد اسلامی ارتباط نزدیکی با اساتید اقتصاد و همکارانی که در حوزه اقتصاد اسلامی کار کرده اند، دارد. شورای بررسی متون با همکاری این انجمن و همین طور همکاری موثر با موسسه های آموزشی و بانک توسعه اسلامی، می تواند برای تولید علم قابل قبول در حوزه­ی اقتصاد اسلامی حداقل در سطح کشورهای مسلمان موثر باشد.

جنابعالی به عنوان عضو شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی، چه پیشنهاداتی برای توجه هر چه بیشتر به حوزه های میان رشته ای علوم اقتصاد دارید؟

اول اینکه روی موضوعاتی همچون اقتصاد ایران کار بیشتری صورت پذیرد و دوم اینکه می توان در برخی رشته ها و درس ها بومی سازی شایسته ای انجام داد که لازم است توجه بیشتری بر روی آن صورت گیرد. همانند؛ اقتصاد ایران، اقتصاد اسلامی، اقتصاد بازارهای پول و سرمایه در ایران. این کار می تواند با تنظیم قرارداد با همکاران محترم دانشگاهی برای تولید کتاب و مقاله در این زمینه ها صورت گیرد. همچنین نقدهای کتب دانشگاهی و مجله نقد نامه می تواند زمینه ساز موارد فوق به منظور توجه بیشتر به این موضوع شود.

1393/6/23


نظر شما :