تاریخ انتشار۲۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : 617763
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

فلسطین بازتاب گسترده ای در باورها و فرهنگ ما ایرانیان داشته است

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار داشت: فلسطین را می توان در وصایای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافع حرم مشاهده کرد.فلسطین را می‌توان در تاریخ وحدت اسلامی و فتاوی عالمان دین مشاهده کرد که جایگاه کم نظیر در این عرصه دارد.
فلسطین  بازتاب گسترده ای در باورها و فرهنگ ما ایرانیان داشته است
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب،به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دکتر "کامیار صداقت ثمرحسینی" استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در وبینار طوفان الاقصی7 با عنوان "فلسطین محور اتحاد جهان اسلام" که به همت معاونت ایران مجمع تقریب برگزار شد، به اشتراکات میان ایران و فلسطین اشاره کرد و گفت:برخلاف تبلیغات دشمنان اسلام که در صدد دوری ملتهای ایران و فلسطین از یکدیگر هستند، فلسطین برای ما بسیار مهم است و بازتاب گسترده ای در باورها،  جامعه و فرهنگ ما ایرانیان داشته است و این را از توجه شعرای قدیمی فارسی زبان به جغرافیای فلسطین تا سرودن معراج نامه ها واشعار مقاومت اسلامی می‌توان دریافت.

وی ادامه داد: فلسطین را می توان در وصایای شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدافع حرم مشاهده کرد.فلسطین را می‌توان در تاریخ وحدت اسلامی و فتاوی عالمان دین مشاهده کرد که جایگاه کم نظیر در این عرصه دارد.فلسطینی‌ها 27 سال پیش از صدور فتوای مرحوم شیخ شلتوت مبنی بر جواز تعبد به فقه جعفری عملا با اقتدا به نماز آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء آن را آگاهانه انجام داده بودند.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: فلسطین را می توان در سفرنامه‌های ایرانیان از جمله سفرنامه ناصرخسرو و تفاسیر مفسران، در تألیفات و ترجمه‌های زبان فارسی، در ترانه‌ها، در شعارهای انقلاب اسلامی، در راهپیمایی‌ها و خصوصا روز قدس، در مواضع دولتمردان، در تجلی انواع هنرها، در تاریخ استعمارستیزی ایرانیان و فلسطینیان و در جریان مقاومت اسلامی در جهان مشاهده کرد؛ بنابراین اگر خوب ببینیم، فلسطین در ایران و ایران نیز در فلسطین تجلی دارد. 

وی در ادامه به تشریح تاریخ مبارزه با استعمار و جنایات‌های اسرائیلی‌ها در غزه پرداخت و گفت:آنچه جنایتهای صهیونیستها را نشان می‌دهد در یک گسترده وسیع تاریخ، کنش پایدار مبنتی بر سیاست رسمی است که در سال 1948 و1947 و دهه 1930 بلکه قبل از آن آغاز شده و همچنان استمرار دارد، چه حماس عملیات خود را انجام می‌داد و چه نمی‌داد.

صداقت ثمرحسینی به ذکر سوابقی از تشکیل رژیم موقت اسرائیل پرداخت واز آن به  عنوان یک پروژه استعماری نام برد.

وی افزود: از دهه 1930 شاهد قیامهای فلسطینیان علیه استعمار بریتانیا و برنامه اسکان صهیونیستها در سرزمینهای فلسطین و تخریب خانه کسانی بودیم که با اشغالگری مخلفت می‌ کردند و نمونه های آن در تصاویر تاریخی یافا موجود است.

استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی  گفت: نمونه‌های کشتار فلسطینیان را در سالهای 1947 خصوصا در دیر یاسین سراغ داریم که در یک علمیات 248 نفر از اعضای آن روستا اعم از زنان و کودکان و پیر و جوان به شهادت رسیدند و خانه‌های آنان تخریب شد و پس از دیریاسین صدها هزار فلسطین به اجبار آواره شدند و به سمت مناطقی از جمله غزه رانده شدند.

وی تصریح کرد: اگر تصاویر تاریخی و هوایی غزه را ببینیم، در سال 1954 غزه که موسوم به جهنم آوارگان فلسطینی شده است، در هر کیلومتر مربع 750 نفر را پذیرا بود و در سال 2023 این باریکه در هر کیلومتر مربع شش هزار فلسطینی را پذیرفت.

صداقت ثمرحسینی  اظهار داشت: به حق غزه را زندان بزرگ نامیده اند. جمعیتی بی‌شمار در آن قرار گرفته است و علت تجمیع فلسطینها در نوار غزه، راندن آنها به صحرای سینا است که این سیاست را رژیم صهیونیستی از دهه 1950 دنبال کرده است، بنابراین نمونه‌های تمام این جنایتها و کشتارهایی که مردم غزه امروز متحمل می شوند، را در طول تاریخ پدران و پدربزرگشان مشاهده کرده اند و چیز جدیدی نیست و این خوی صهیونیست است.

انتهای پیام/

 
https://taghribnews.com/vdch-qn-x23nzqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی