تفکر خلاق
دوره آموزشی «کارگاه آموزشی آموزش تفکر خلاق» توسط گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ10 شهریور ماه 1401 بصورت حضوری برگزار میشود.
یکی از نمودهای تفکر، تفکر خلاقانه (Creative Thinking) است. خلاقیت (Creativity ) یا آفرینندگی، یکی از موضوع های بسیار جالب و بحث برانگیز در حوزه های علمی مختلف به ویژه علوم تربیتی و روانشناسی است. این موضوع در هر دوره از تاریخ به عنوان قدرت اساسی ذهن بشر، هدف اصلی مدارس و مراکز آموزشی بوده است. امروزه تغییرات گسترده فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مشکلات جدید و به تبع آن انتظارات تازه ای برای مدارس و نظام های آموزشی و و پرورشی جهانی در پی داشته است. تفکر خلاق شیوه ای از تفکر که به کمک آن، برای حل مسئله، راه حل های متنوعی به دست آمده و احتمال دستیابی به مناسب ترین راه حل بالا می رود. تفکر خلاق چهار کارکرد عمده دارد:
1. پدید آوردن یک محصول یا خدمت جدید
2. حل مساله
3. حل یک منازعه
4. پدید آوردن کاربردی جدید از یک محصول.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
چیستی و ابعاد تفکر خلاق و آفرینشگری
موانع و تسهیلگرهای خلاقیت
تکنیکهای خلاقیت در حل مساله
بازیهای فکری-فلسفی در آموزش تفکر خلاق برای کودکان و نوجوانان
خلاقیت بر اساس داستان و محرکهای فکری
باهدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) تفکر خلاق برای کودکان
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
شرکت در این دوره برای علاقهمندان به برنامه فبک، فارغالتحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دانشجویان دکتری رشتههای فلسفه، ادبیات داستانی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی، مربیان مهد کودک، معلمان درس تفکر و پژوهش یا درس تفکر و مهارتهای زندگی در پایه ششم و هفتم، کسانی که تجربه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را در مدارس داشتهاند. و برای تمامی متخصصان و علاقهمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 12 ساعت ( 6 جلسه 2 ساعته) 2 روز
زمان برگزاری: روز پنج شنبه وجمعه، ساعت 8 تا 14 تاریخ برگزاری: 10 و11 شهریور ماه 1401
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال سروش مرکز: sapp.ir/tamihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی