گزارش جلسه دیدار ماهانه اعضاء محترم هیئت علمی با هیئت محترم رئیسه پژوهشگاه دی ماه ۱۳۹۸

۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۶ کد : ۱۹۱۰۰ مهم
تعداد بازدید:۹۲۳

باسمه تعالی

 

صورتجلسه دیدار ماهانه (دی ماه) اعضاء محترم هیئت علمی با هیئت محترم رئیسه

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

تاریخ: 98/10/02                    ساعت: 14:30 ـ13                    مکان: سالن اندیشه

دستور جلسه:

1. توضیح و تبیین فرصت­های مطالعات داخلی و گزارشی از برنامه­های هفته پژوهش، توسط جناب آقای دکتر علیرضا ملایی ­توانی معاون محترم پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه

2. حضور فعال اعضاء محترم هیئت علمی در هفته پژوهش در کاربردی­ سازی و ترویجی ­سازی علم، توسط سرکار خانم دکتر زهرا پارساپور معاون محترم کاربردی­ سازی علوم انسانی و فرهنگی و سرکار خانم دکتر الهام ابراهیمی رئیس محترم پژوهشکده مدیریت نوآوری و کاربردی­ سازی پژوهش ­های علوم انسانی

در ابتدا، جلسه با پخش آیاتی از کلام ­الله مجید آغاز و سپس با سخنرانی سرکار خانم دکتر نصیری، مدیر محترم دفتر امور هیئت علمی پژوهشگاه ادامه یافت. ایشان ضمن  قرائت دستور جلسه، به منظور شروع نشست، از ریاست محترم پژوهشگاه جناب آقای دکتر قبادی درخواست نمودند تا پیش از شروع جلسه سخنان خود را ایفاد نمایند.

سخنرانی جناب آقای دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ایشان ضمن تبریک مجدد به مناسبت هفته پژوهش و گرامیداشت هفته پژوهش، اشاره نمودند به این که هفته پژوهش یک رویداد مهم در طول سال برای پژوهشگاه و پژوهشگران است و در ادامه افزودند، تحلیل جامع به ما کمک می­کند تا هم نقص­ها را برطرف نمائیم و هم در سالهای آینده بر نقاط قوت بیفزائیم. ایشان همچنین به رخداد مهمی که امسال در هفته پژوهش در پژوهشگاه رخ داد اشاره نمودند و فرمودند 27 نفر از استادان ما در این هفته به ارائه مطالب علمی پرداختند و یافته­ ها و تجربیات علمی خود را بیان کردند همچنین یکی از پرافتخارترین استادان ما جناب آقای دکتر پورنامداریان از پژوهشکده ادبیات به عنوان استاد نمونه شناخته شدند و این حق پژوهشگاه است که سرآمدان علمی خود را به جامعه بشناساند. همچنین اشاره­ای به برپایی نمایشگاه فن­بازار در هفته پژوهش داشتند ایشان نمایشگاه مذکور را نمونه­ای از خدمات پژوهشگاه دانستند. در ادامه ایشان ابراز امیدواری کردند تا با راه­ اندازی مراکز نوآوری، استادان ما در مناطق جنوبی شهر و مناطق محروم بتوانند خدمات رایگان و حتی­ المقدور مناسب­تر خدماتی در زمینه­های آسیب­ شناسی ارائه دهند و فرمودند مکانی نیز در ساختمان کریمخان نیز برای همین منظور در نظر گرفته شده است. ایشان اشاره­ ای نیز به این موضوع داشتند که در سال جاری پژوهشگاه مقام اول نقد را در کل کشور که از سوی وزارت ارشاد برگزار شده بود را به دست آورد.

سخنرانی جناب آقای دکتر ملایی ­توانی، معاون محترم پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ایشان در آغاز در خصوص ابلاغ بخشنامه­ ای که از سوی وزارت علوم به تمامی دانشگاه­ها ارسال شده بود توضیحاتی را در مورد مضمون بخشنامه ارائه نمودند و عنوان کردند که همه اعضاء هیئت علمی که قرار است تبدیل وضعیت شوند از سال 1399، باید یک دوره شش ماهه را به عنوان فرصت مطالعاتی در ارتباط با صنعت و جامعه بگذرانند. همچنین افزودند در خصوص مورد مذکور پیشنهاداتی به پژوهشگاه شده است که اعضاء از دانشگاه ­های دیگر به منظور گذراندن فرصت مطالعاتی شش ماهه به پژوهشگاه منتقل شوند و پژوهشگاه در صدد فراهم ساختن مقدماتی در این خصوص هست تا اشخاص داوطلب بتوانند در پژوهشگاه از این فرصت استفاده نمایند. ایشان همچنین در مورد ابتکاراتی که امسال در هفته پژوهش صورت گرفت فرمودند یکی از آنها تحقق پژوهشگاه بدون دیوار بود که در این خصوص فرمودند پژوهشگاه بدون اظهار در متن جامعه و به عنوان بخشی از فضای اجتماعی و علمی که همه اقشار بتوانند به آن دسترسی داشته باشند به ارائه خدمات پرداختند. ایشان  از تمامی استادان خواستند تا در این زمینه با خلاقیت و ایده ­های نوآورانه کمک کنند تا پژوهشگاه در مسیر بهتر، موفق­تر و درخشان­تر گام بردارد. خوشبختانه در هفته پژوهش سال جاری این خدمات هم در نمایشگاه فن ­بازار و هم در مکانی که در ساختمان آ.اس.پ تهیه شده بود انجام شد. همچنین نسخه اول سالنامه پژوهشی پژوهشگاه را منتشر کردیم و باید تلاش کنیم یک مستندسازی از فرایندهایی که در داخل پژوهشگاه می­ گذرد صورت بگیرد تا بتوانیم مجموعه مستند را در اختیار دیگران قرار دهیم تا دیگران نیز  از پژوهش ­ها و خدمات علمی که در زمینه پژوهشگاه انجام می­ شود آگاهی یابند. و در آخر از استادان خواستند تا ایده­ های خود را به ایشان منعکس کنند تا بتوانند در طول سال و همچنین در هفته پژوهش سالهای آینده از آنها بهره بگیرند.  

 در همین راستا پرسش­ها و دغدغه­هایی که اعضاء محترم هیئت علمی مطرح نمودند به شرح ذیل اعلام شدند:

  • درخواست شفاف­ سازی در خصوص شناسایی پژوهشگاه و فعالیت­های علمی آن به افراد و نهادهای دیگر
  • درخواست کاهش آلودگی ­های مجازی در سامانه­ها و سایت­های پژوهشگاه
  • شفاف­سازی محاسبات ساعات حضور و غیاب اعضاء  
  • رفع مشکلات دسترسی محدود پژوهشگران به سامانه سیماپ و ایجاد ثبت تغییرات و اصلاح خطاها
  • درخواست رسیدگی به درخواست های ثبت شده توسط اعضاء هیئت علمی و تأیید آنها توسط کارشناسان سامانه سیماپ
  • رفع نواقص و مشکلات مربوط به سایت انگلیسی پژوهشگاه
  • رفع محدودیت ­ها در خصوص نصب نرم­افزار توسط استادان  
  • رفع محدودیت ­های زمانی و مالی به منظور خریداری سیستم­های رایانه، پرینتر و...  برای پژوهشگران 
  • فراهم نمودن امکانات و فضای هم ­افزایانه در معاونت پژوهشی برای پژوهشگران به منظور تغییر در نحوه انجام طرح­های پژوهشی و انجام طرح­های گروهی پژوهشی و چاپ آنها به زبان انگلیسی و ...  
  • انجام پروژه­ های واحد توسط اساتید با تیم­های مشخص به منظور انجام پژوهش­های بین ­المللی

در ادامه جناب آقای دکتر ملایی ­توانی از همکاران خواستند تا اگر نکاتی به ذهنشان می­ رسد و اگر ایده ­های متفاوتی دارند آن را بیان نمایند تا بتوانند از آنها بهره بگیرند. و فرمودند فعالیت­های اعضاء نباید به صورت جزیره ­های پراکنده ­ای باشد تا در نظر افرادی که از بیرون شاهد فعالیت­های پژوهشگاه هستند و تحقیقات علمی  را دنبال و ارزیابی می­ کنند، فعالیت­ ها نامنسجم به نظر آید. اعضاء هیئت علمی می­بایست چه در گروه­ ها و چه در پژوهشکده­ ها و پژوهشگاه فعالیت­های هم­ افزایانه­ای که در جهت یک موضوع و یا پروژه و یا برنامه فکری مشخصی باشد انجام دهند و باید چاره­ای اندیشید که اینها یکصدا باشند و آهنگ واحدی از گروه ­ها شنیده شود. ایشان در پایان افزودند، اصل این ایده خوب است و اتفاقاً برنامه ­های راهبردی نیز با همین هدف نوشته شده­اند ولی متأسفانه این هدف­ها در آن محقق نشده است.

سخنرانی سرکار خانم دکترپارساپور: ایشان سخنان خود را با معرفی مدیریت­ های معاونت کاربردی­سازی علوم انسانی و فرهنگی آغاز نمودند و فرمودند معاونت ما از سه مدیریت تشکیل شده است: بخش­های ترویجی­سازی، کاربردی ­سازی و فرهنگی و ترکیبی که برای اولین بار در پژوهشگاه به وجود آمده است و این سه در گفتگو و تعامل با یکدیگر قرار گرفتند و فضاهای تازه­ای را برای پژوهشگاه بوجود آوردند. این گفتگوها می ­تواند افق­های جدیدی را پیش روی پژوهشگاه قرار دهد؛ مانند گفتگوی بین رشته­ها و یا گفتگوی پژوهشگر با مردم. ایشان افزودند گفتگوهای ما با صنعت، نهادها، و ارگان­ها دچار کمبود هایی است و آن این است که ما دسترسی به اطلاعات کامل فعالیت های اعضاء هیئت علمی نداریم. اینکه هر عضو در چه زمینه­ای تخصص دارد، با چه سازمانهایی ارتباط داشته و دارد، چه افرادی را می شناسد، در چه رشته و در مورد کدام طرح فعالیت می­ کند، و اصولاً دارای چه ظرفیت­ هایی می­باشد؟ معاونت فرهنگی در نظر دارد به منظور هم­افزایی بین اعضاء به زودی با در اختیار قرار دادن فرمی برای اعضاء هیئت علمی در زمینه ­های علمی، فرهنگی و یا حتی اقتصادی از ایشان برای فراهم نمودن بانک اطلاعاتی کمک بگیرد تا بتوانیم در مواقع لازم با مراجعه به آن عضو فعالیت­ ها را سهل ­تر و سریع­تر پیش ببریم. در ادامه در خصوص بخش کاربردی­سازی از اعضاء خواستند تا موضوعاتی که برای اعضاء ارسال می­شود را به صورت جدی دنبال کنند و بیشتر در مورد آنها بیندیشند و همکاری فعالانه داشته باشند. همچنین از اعضاء خواستند تا در مورد اینکه چه طرح­ها و پژوهش­هایی برای جامعه می تواند مفید باشد، فکر کنند و موضوعاتی را پیشنهاد کنند که به زبان مردم باشد و با ما مکاتبه کنند تا در جهت ترویج علم به زبان ساده بتوانیم با ارتباطی که با جاهای مختلف برقرار می­کنیم علم را انتقال دهیم.

سخنرانی سرکار خانم دکتر ابراهیمی: ایشان فرمودند پژوهشگاه­ های دیگر همچنین پژوهشگاه­ هایی که سبقه فنی دارند و تازه وارد حوزه­ های علوم اجتماعی و انسانی شدند برای همکاری با پژوهشگاه ابراز تمایل می­ نمایند ولی ارتباط چندانی هنوز در این خصوص شکل نگرفته است. ایشان در مورد برگزاری نمایشگاه فن­بازار در هفته پژوهش سال جاری فرمودند، چند اتفاق خوب در نمایشگاه و غرفه فن­ بازار اتفاق افتاد که یکی از آنها حضور فعال پژوهشگاه در کارگاه ­هایی بود که در آنجا برگزار شد. از بین 14 کارگاهی که در مجموع برگزار شد، 3 کارگاه به پژوهشگاه اختصاص داشت که یکی از گارگاه­ها توسط سرکار خانم دکتر نصیری تحت عنوان: شیوه ­های مدیریت مصرف رسانه در خانواده، کارگاه دیگر توسط جناب آقای دکتر ناصری تحت عنوان: تیپ­شناسی شخصیت و عملکرد شغلی، و سومین کارگاه توسط جناب آقای دکتر مبلغی با عنوان: جایگاه فن­آوری در زندگی معاصر بر پایه نظریه­های انتقادی در علوم انسانی، برگزار گردید که استقبال خوبی نیز از کارگاه­ ها به عمل آمد و بازخورد خوبی از سوی پژوهشگاه و دانشگاه­ های مختلفی گرفتیم. اتفاق خوب دیگر شعار پژوهشگاه بدون حصار بود که افراد بازدیدکننده بسیار استقبال ­کردند و از ما می­خواستند که این کار حتماً شکل بگیرد و تداوم داشته باشد. فعالیت شایسته دیگر ثبت فن آوری در سامانه ایران تک هاب بود که می­توانست پژوهشی از سمت اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه باشد که نهایتاً منتج به یک کار کاربردی شود که بشود از آن حمایت مالی و ... شود.  

ایشان در پایان از زحمات جناب آقای دکتر مهرابی بابت تهیه و نمایش کلیپ پژوهشگاه به منظور رونمایی  در نمایشگاه فن­بازار و همچنین در هفته پژوهش در داخل پژوهشگاه تشکر و قدردانی نمودند. ایشان افزودند کار مهم دیگری که در پژوهشگاه از سوی معاونت محترم پژوهشی در حال پیگیری و انجام می­باشد، مستند کردن و مکتوب کردن فعالیت­ های علمی و پژوهشی اعضاء است که بسیار کمک­ کننده می­باشد. همچنین ایشان خواستند تا فعالیتهای صورت گرفته در این نمایشگاه نیز مکتوب شود تا اشخاص دیگر در آینده نیز بتوانند از آن بهره گیرند. در آخر از تمامی اعضاء شرکت­ کننده و برگزار­کننده نمایشگاه فن­بازار که با ایشان همکاری داشتند، تشکر و قدردانی نمودند.

در این جلسه از نشست دیدار ماهانه، سرکار خانم دکتر آندیا نعمتی از پژوهشکده دانشنامه ­نگاری نیز حضور داشتند ایشان ضمن معرفی خود عنوان نمودند که رشته تحصیلی­شان شیمی بوده است و در حال حاضر در زمینه دانشنامه­ نگاری در رشته ­های مرتبط با خودشان به تحقیق و پژوهش می­ پردازند. ایشان افزودند در پژوهشکده دانشنامه ­نگاری رشته ­های مختلفی مانند زیست ­شناسی، ریاضی، دامپزشکی، همچنین برخی از رشته­­ های علوم انسانی به فعالیت و پژوهش در زمینه دانشنامه ­نگاری می­ پردازند. ایشان پیرو سخنان خانم دکتر ابراهیمی که فرمودند ظرفیت­های پژوهشکده دانشنامه­ نگاری به منظور طرح­های کاربردی و کارفرمایی بسیار زیاد است، ابراز امیدواری کردند که همکاران در زمینه اخذ پروژه­ هایی در زمینه دانشنامه­ نگاری تجربه کسب نمایند و باب همکاری­ های بیشتری در این زمینه ایجاد شود.

سخنرانی جناب آقای دکتر قبادی: ایشان خواستند تا نکاتی در مورد پژوهشکده دانشنامه­ نگاری مسائلی را عنوان نمایند و فرمودند به لطف خداوند پس از تقریباً دو سال بررسی نهایتاً پژوهشکده دانشنامه ­نگاری به عنوان یک ظرفیت بزرگ ملی به پژوهشگاه ملحق شد و ابراز امیدواری کردند که این الحاق موجب هم­ افزایی بیشتر و بیش از پیش تقویت شود و توفیق پیدا کند. ایشان افزودند چندین عضو از اعضاء هیئت علمی این پژوهشکده از رشته­های غیر علوم انسانی هستند و به لحاظ روش­شناختی هم درست است که مسائل و موضوعات مختلف است ولی عملاً مدخل­نویسی پدیده علوم انسانی و کار ترکیبی و ارزشمندی است. پدیده دانشنامه­نگاری چند رشته است و هدف این بوده است که تمامی اعضاء بتوانند در پروژه­ها و بخش­های مختلف همکاری نمایند. نهادهای مختلفی به منظور کاربردی بودن طرح­ها، حمایت ­های مالی خوبی انجام می­دهند و ما باید تلاش کنیم تا ظرفیت­ها را افزایش دهیم و ایده­های نو و تازه­ای در دانشنامه­نگاری داشته باشیم.  

در انتهای جلسه سرکار خانم دکتر نصیری از اعضاء خواستند تا دیدگاه ­ها، نقطه ­نظرات و ارزیابی­ های خود را در مورد  مسائل مطرح شده اعلام و منعکس نمایند.


نظر شما :