دیدار ماهانه آبان ماه ۹۸ اعضاء محترم هیئت علمی

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۸ کد : ۱۸۸۳۳ جلسات مهم
تعداد بازدید:۹۰۰

باسمه تعالی

 

صورتجلسه دیدار ماهانه (آبان ماه) اعضاء محترم هیئت علمی با هیئت محترم رئیسه

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

 

تاریخ: 13/08/98                     ساعت: 15:30 ـ13:30                    مکان: سالن اندیشه

دستور جلسه:

1.ارائه و اعلام برنامه ­های آتی معاونت اداری ـ مالی پژوهشگاه توسط جناب آقای دکتر قنبرلو، معاون محترم اداری ـ مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه

2.ارائه و اعلام برنامه­ها و چشم­اندازهای آتی تحصیلات تکمیلی، توسط جناب آقای دکتر کریمی، مدیر محترم تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه

3.ارائه گزارش عملکرد شورای صنفی اعضاء محترم هیئت علمی، توسط جناب آقای دکتر شعبانلو، رئیس محترم شورای صنفی اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه

در ابتدا، جلسه با پخش آیاتی از کلام­الله مجید آغاز و سپس با سخنرانی سرکار خانم دکتر نصیری، مدیر محترم دفتر امور هیئت علمی پژوهشگاه ادامه یافت. ایشان ضمن  قرائت دستور جلسه، و به منظور شروع نشست، از جناب آقای دکتر قنبرلو، معاون محترم اداری ـ مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دعوت به عمل آوردند تا در ابتدای جلسه گزارشی از برنامه­های معاونت اداری ـ مالی را ارائه نمایند. 

سخنرانی جناب آقای دکتر قنبرلو، معاون محترم اداری ـ مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: ایشان در آغاز در خصوص تدوین برنامه­هایی که بر اساس شرایط خاص پژوهشگاه تنظیم و به ریاست محترم ارائه کردند، توضیحاتی را ارائه نمودند. ایشان افزودند تدوین برنامه مذکور با توجه به ارزیابی موجود در پژوهشگاه درباره آن تصمیم­گیری شده که دو نکته در آن خیلی مهم به نظر می رسد؛ یکی بحث انقباض بودجه­ای است که در سال جاری ملموس­تر با آن درگیر هستیم و دیگری مسائل نیروی انسانی است که به لحاظ کمیت با تورم مواجه هستیم ولی به لحاظ کیفیت این تناسب وجود ندارد. برنامه­ها بیشتر بر اساس این دو موضوع تنظیم گردیده است. ایشان اهداف کلی خود را در معاونت مالی و اداری در خصوص چابک­سازی سیستم اداری و کارایی اداری، همچنین قاعده­مندتر شدن فرایندهای اداری پژوهشگاه عنوان کردند. هدف دیگری که ایشان در دستور کار قرار دادند در مورد مسائل رفاهی همکاران است که در نظر دارند تسهیلات به صورت پرداخت وام بانکی باشد که در همین راستا جلساتی با چند بانک نیز داشته اند. ایشان ذکر کردند محورهای مختلفی در برنامه بنده وجود دارد. تلاش خواهیم کرد که یک تعامل دوستانه و منصفانه با کل مجموعه داشته باشیم. ایشان هدف کلیدی دیگر را کارآمدسازی منابع انسانی معرفی نمودند که گام­هایی را نیز در این­باره آغاز کردند که یکی از آنها برگزاری مجمع مدیران ستادی بوده که قصد دارند آنرا به شورای پژوهشی و شوراهای دیگر نیز تسری دهند که در مسیر و راستای آن بتوان به کارآمدسازی منابع انسانی کمک کرد.

توسعه منابع مالی در دستور کار ما قرار دارد و تدابیری برای این موضوع اتخاذ خواهیم کرد که بتوانیم فراتر از بودجه پژوهشگاه از مجاری دیگری منابع مالی را توسعه دهیم. در مورد تعاونی مسکن و تعاونی مصرف نیز قول دادند که تعاونی مصرف به زودی راه­اندازی خواهد شد و در خصوص تعاونی مسکن پژوهشگاه­هایی که زیر نظر وزارت علوم می­باشد گام­هایی برداشته شده است و تلاش ما این است که به یک نتیجه مشخصی دست پیدا کنیم.

بحث دیگر در مورد بودجه­ریزی طرح بود که در واقع یک نوع عدم تعادل بین تعهدات و منابع مالی پژوهشگاه وجود دارد. ایشان فرمودند از طریق حسابداری تعهدی تلاش خواهیم کرد به این مشکل فائق آئیم به این معنی که ما از این به بعد باید در قبال تعهدات خود پیش­بینی واقع­بینانه و هدفمند داشته باشیم و در این مسیر هوشمندانه گام برداریم و حداکثر توان خود را به کار می­گیریم که پرداخت­ها و همچنین پرداخت­های معوقه را تسویه نمائیم. ایشان در ادامه از همکاران درخواست نمودند تا سؤالات خود را مطرح نمایند.

پرسش­های اعضاء محترم بدین شرح بودند:

-وجود شناسه پرداخت در پیگیری پرداخت­ها و طرح­ها و ...  می­تواند کمک­رسان باشد و برخی از ابهامات را نیز برطرف کند. دایر شدن شناسه پرداخت و شناسنامه­دار کردن طرح­ها و فعالیت­های پژوهشی در پژوهشگاه اگر ایجاد شود بهتر قابل پیگیری است و می­تواند ایده خوبی باشد.

-برخی از اعضاء درخواست داشتند تا معاون محترم اداری ـ مالی پژوهشگاه در مورد حسابداری تعهدی توضیحات بیشتری را ارئه دهند.

-آیا پژوهشگاه در خصوص پرداخت حق مسکن طبق مقررات آئین­نامه استخدامی و قانونی بسیاری از دانشگاه­ها به اعضاء هیئت علمی برنامه خاصی در نظر دارد؟

-امکان فراهم نمودن پرداخت­های داوری­ها و... از طریق اتوماسیون و پیگیری سهل­تر و صرف زمان کمتر

-جلوگیری از کسر خودسرانه بازپرداخت اقساط وام­ها از حساب همکاران

-ناچیز بودن کمک­هزینه مهدکودک و درخواست افزایش آن

-در الویت­بندی مبالغ پرداخت­های فعالیتهای علمی همکاران منطق خاصی دنبال می­­شود؟ به نظر می­رسد اگر در پرداخت­ها شفاف­سازی بیشتری صورت گیرد بهتر است.  

در ادامه آقای دکتر قنبرلو، در پاسخ به پرسش­های اعضاء فرمودند؛ مکانیزم پرداخت طرح­های کارفرمایی به این صورت است که پرداخت آنها با کارفرما و سازمان مربوطه می­باشد و به محض پرداخت از سوی سازمان مذکور و وارد شدن به حساب پژوهشگاه، در لیست هزینه­های اجتناب­ناپذیر ما قرار می­گیرد و اگر عضوی طرحی را در خارج از پژوهشگاه انجام داده است و مبلغ به ایشان پرداخت شود، پژوهشگاه بلافاصله و مستقیم هزینه آن­ها را پرداخت خواهد کرد.

در مورد اطلاع­رسانی در خصوص پرداخت­ها به صورت پیامکی، اقداماتی در این زمینه انجام داده­ایم و حتی اینکه تحت چه عنوانی پرداخت­ها صورت گرفته­اند و شناسه پرداخت داشته باشند به زودی اتفاق خواهد افتاد.

در مورد شاکله حسابداری تعهدی فرمودند این نوع حسابداری در برابر حسابداری نقدی است. به این معنی که دریافت­ها و پرداخت­ها بایستی بر اساس مطالبات و بدهی­های واقعی باشد و چون پژوهشگاه از بودجه عمومی دولت استفاده می­کند و این بودجه تضمین­شده نیست و معلوم نیست که تا پایان سال چند درصد از آن تحقق پیدا می­کند و چه مقدار از آن را به دست می­آوریم. به همین خاطر نمی­توانیم صددرصد پرداخت­ها را به صورت تضمینی انجام دهیم و به همین دلیل ما باید بر اساس حسابداری تعهدی عمل نمائیم.

در مورد کمک هزینه­های حق مسکن و مهد­کودک نیز باید در قالب رفاهیات به اعضاء پرداخت شود و پرداخت­ها بر اساس الویت انجام و توزیع می­شود.

در مورد داوری­ها یک سری موانع حقوقی وجود دارد که قابل حل می­باشد و انشاء­الله در آینده پرداخت­ها برای داوری­ها و ... هم سریعتر انجام خواهد شد و اگر توان پرداخت داشته باشیم سعی می­کنیم مبالغ را نیز افزایش دهیم.

در مورد کسر بازپرداخت اقساط بانکی از حساب همکاران ایشان ذکر کردند که این مسئله رویه­ای است که تمام بانکها از آن استفاده می­کنند و از توان پژوهشگاه خارج است. همچنین پژوهشگاه در حال بررسی تغییر بانک فعلی می­باشد.  

نکته آخر در مورد الویت­بندی پرداخت­ها بود، که ایشان توضیح دادند الویت­ها معمولاً در سازمانها شبیه به هم اتفاق می­افتد. پرداخت حقوق کارکنان در گام اول برای سازمانها حیاتی است. الویت پرداخت­های پژوهشگاه نیز ابتدا پرداخت حقوق همکاران علمی، رسمی و قراردادی است، سپس پرداخت حقوق کارکنان شرکتی و بعد مبالغ باقی­مانده صرف هزینه­های اجتناب­ناپذیر می­شود مانند هزینه­های برق، اینترنت، شرکت­های طرف قرارداد و ... که حتی برخی از هزینه­ها نیز ناخودآگاه پیش می­آیند. ایشان درد ادامه افزودند پرداخت بخشی از گرنت ها نیز به زودی انجام می شود.

در ادامه سرکار خانم دکتر نصیری، از ریاست محترم پژوهشگاه، جناب آقای دکتر قبادی درخواست نمودند تا ایشان نیز نقطه­نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح شده بیان نمایند.

سخنرانی جناب آقای دکتر قبادی، ریاست محترم پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی: آقای دکتر قبادی در تکمیل سخنان معاون اداری ـ مالی پژوهشگاه، توضیحاتی افزون بر موارد مطرح شده فرمودند؛ ایشان در خصوص میزان اعتبارات سالانه پژوهشگاه، دریافت­ها، پرداخت­هایی مانند حق­التدریس و دیگر فعالیتهای علمی همکاران هیئت علمی، تولید سرانه علم در پژوهشگاه، اخذ ترفیع­های اعضاء هیئت علمی، حجم و میزان گرنت­ها، در مورد چاپ مقالات و... توضیحاتی را ارائه نمودند و همزمان به سؤالات حضار نیز پاسخ دادند.

 در ادامه جلسه خانم دکتر نصیری از همکاران خواستند تا پرسش­ها و نکاتی که به نظرشان می­رسد را مطرح نمایند. و در همین راستا یکی از اعضاء می­خواستند بدانند که آیا پژوهشگاه برای اعضاء هیئت علمی جدید­الورود گرنت اهدایی تخصیص می­دهد یا خیر؟

سخنرانی آقای دکتر ملایی­توانی، معاون محترم پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه: ایشان سخنان خود را با پاسخ به پرسش یکی از اعضاء در خصوص تخصیص گرنت اهدایی توسط پژوهشگاه به اعضاء جدیدالورود آغاز کردند و فرمودند، پژوهشگاه 5 امتیاز پژوهشی برای اعضاء جدیدالورود در نظر گرفته است. همچنین در مورد پیوست آئین­نامه و شیوه­نامه اجرایی پژوهشگاه صحبت کردند و از همکاران خواستند تا اگر نکاتی به ذهنشان می­رسد به منظور لحاظ نمودن در تدوین آئین­نامه مذکور با ایشان در میان بگذارند. دیگر در مورد پیش­رو بودن هفته پژوهش نکاتی را عنوان کردند و از همکاران خواستند اگر ایده­های متفاوتی دارند آنرا بیان نمایند تا در هفته پژوهش بتوانیم از آنها بهره بگیریم.

سخنرانی جناب آقای دکتر کریمی، مدیر محترم تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه: آقای دکتر کریمی در تشریح برنامه­ها و چشم­انداز آتی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه فرمودند بر اساس جمله کانت معتقد هستند آموزش بدون پژوهش تهی و پژوهش بدون آموزش کور است. ایشان وجود دانشجویان را برای نهاد پژوهشگاه یک نعمت و فرصتی مناسب دانستند و افزودند دانشجویان به اساتید کمک می­کنند که اطلاعات خود را به روز نگه دارند و آموزشهای بهتر و پژوهش­های کاربردی­تری داشته باشند و می­شود.

ایشان عنوان کردند مسائل و مشکلاتی در تحصیلات تکمیلی وجود دارد که همواره با آنها روبرو می­باشند. الکترونیکی کردن فعالیتهای تحصیلات تکمیلی از جمله موضوعاتی است که به صورت جدی در حال پیگیری آن هستیم. ایشان ذکر کردند در حال حاضر بسیاری از روند تسویه­حساب دانشجویان تحصیلات تکمیلی بصورت الکترونیکی در سامانه اتوماسیون جدید پژوهشگاه انجام می­شود. امور تسویه­حساب، اخذ پروپوزال و ... به صورت سریع­تر و شفاف­تر انجام می­شود و کاملاً روند آنها مشخص،کوتاه و قابل پیگیری است. در ادامه ایشان از اساتید درخواست کردند تا با دانشجویان همکاری و تعامل بیشتری داشته باشند و پیگیر گزارش­ها و پایان­نامه­های آنان باشند تا  بتوانیم از طولانی­شدن مدت تحصیل آنها جلوگیری کنیم.

ایشان از راه­اندازی بخش روابط عمومی و اطلاع­رسانی تحصیلات تکمیلی خبر دادند و عنوان نمودند با احداث این بخش، مشکل اطلاع­رسانی­های تحصیلات تکمیلی تا حدود بسیار زیادی مرتفع شده است. این بخش  به صورت مدام هم با دانشجویان در ارتباط است و هم خبرهای این واحد را در اختیار خبرنامه­های پژوهشگاه و سایت قرار می­­دهد و هم به اساتید اطلاع­رسانی می­کند.

در تحصیلات تکمیلی یک سری فقدان­ها و مشکلاتی وجود دارد که مسائلی را هم برای دانشجویان و هم برای اساتید بوجود آورده است. مثلاً اینکه دانشجویان بعد از گذشت سه یا چهار ترم و اخذ  نمرات درسی،  به اساتید اصرار می­ورزند تا در خصوص اعلام نمره آن درس تجدیدنظر کرده و نمره آنان را افزایش دهند. این روند ما را برای طراحی جدید دستورالعمل ثبت نمرات ترغیب نمود که به صورت مشخص به اساتید توضیح می­دهد که ثبت نمرات تا چه تاریخ امکان­پذیر است و همچنین تغییر نمره برای دانشجو امتیاز منفی به همراه خواهد داشت و پس از بازه زمانی کوتاهی سامانه قفل خواهد شد و به اساتید نیز ابلاغ شده تا بتوانند از آنها استفاده کنند و تغییر نمرات طبق ضوابطی امکان­پذیر می­باشد.

 مشکل دیگر در خصوص عدم ارائه پروپوزال و عدم تصویب پایان­نامه­ها با وجود تحصیل دانشجویان در ترم­های پایانی است. که تمامی این مشکلات به تدوین شیوه نامه­های خاص نیاز دارند. ایشان عنوان کردند در همین راستا در صدد تهیه دستوالعمل شیوه­نامه نمرات در زبان­های خارجی هستند. ایشان اعلام داشتند گواهی­های راهنمایی و مشاوره، داوری، تدریس­ها باید قبلاً توسط خود اساتید درخواست می­شدند که از این پس بدون درخواست اساتید به صورت خودکار برای اساتید ارسال خواهد شد و نیازی به درخواست استاد برای گواهی آنها نیست.

عدم هماهنگی بین کارشناسان پژوهشکده­ها و کارشناسان تحصیلات تکمیلی مشکل دیگری بود که ایشان به آن اشاره داشتند و فرمودند در بسیاری از مواقع عدم هماهنگی­های لازم باعث سردرگمی دانشجویان می­شد. در مورد این مسئله تصمیم گرفته شد آموزشهایی به کارشناسان داده شود، به خصوص در ارتباط با سامانه تا هماهنگی بهتری بین آنها صورت گیرد و از سردرگمی دانشجویان جلوگیری بعمل آید و دانشجویان زمان کمتری نیز صرف پیگیری تحصیلی خود داشته باشند.

همچنین ما در جشن آغاز سال تحصیلی دانشجویان، جلسه­ای را در خصوص آشنایی با قوانین و آئین­نامه­های تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه ترتیب دادیم تا در آن جلسه دانشجویان در مواردی که اغلب  به دلیل عدم آگاهی از آنان متضرر می­شوند با آموزش و آگاهی به حداقل برسانیم که خوشبختانه بازخورد خوبی نیز داشت و برای دانشجویان مفید واقع شد.  

همچنین ما در صدد اصلاح آئین­نامه پژوهش­ورزی و حذف ابهامات آن هستیم و در این زمینه جلساتی را با همکاران ترتیب دادیم تا با توجه به تجارب آنان آیین­نامه اصلاح و ابهامات آن برطرف گردد.

همچنین در برگزاری و تشکیل کلاسها با مشکلاتی مواجه بودیم ولی خوشبختانه در شورای تحصیلات تکمیلی مصوب شد که تمامی کلاسها باید در ساختمان تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه برگزار گردد تا واحد آموزش بتواند نظارت بهتر و مؤثرتری در روند تشکیل کلاسها داشته باشد.

در ادامه ایشان از حضار درخواست کردند تا پرسش­ها و نقطه­نظرات خود را مطرح نمایند و در همین راستا پرسش­های اعضاء به شرح ذیل عنوان شدند:

-چرا دانشجویان برای تسویه­حساب و اخذ مدرک تحصیلی و ارائه خروجی طرح­ خود بسیار کند و با صرف زمان طولانی، عمل می­کنند؟ چرا تحصیلات تکمیلی هیچ­گونه قوانین بازدارنده­ای در این خصوص به دانشجویان ابلاغ نمی­کنند و برای آنان زمان تعیین نمی­کنند که دانشجویان سریعتر کار خود را به انجام برسانند.

-کارشناسان آموزشی باید مسئول پیگیری گزارش­کارهای دانشجویان باشند. ناهماهنگی در برخی موارد مثلاً حضور و غیاب دانشجویان با اساتید و واحد آموزش وجود دارد. اگر کارگروهی تشکیل شود که آئین­نامه­های دانشگاه­های برتر را جمع­آوری کنیم تا به این وسیله خلا­های آئین­نامه داخلی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه را برطرف کنیم، اساتید، دانشجویان و نیز واحد آموزش با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

-نگاه دانشجویان به پایان­نامه مانند یک طرح دو واحدی است و نمی­دانند که باید به خاطر ماهیت پژوهشی پژوهشگاه تأکید خاصی در پایان­نامه­های خود داشته باشند. و با این موضوع بسیار سرسری برخورد می­کنند و اگر تحصیلات تکمیلی آموزش مناسب و برنامه مدونی از ارتباط با اساتید تا انجام پروژه­های تحقیق برای آنان داشته باشد، شاهد مشکلات کمتری خواهیم بود.

-آیا واحد آموزش به منظور مداخله دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی پژوهشگاه الزامی برای شرکت آنان در نشست­ها، کارگاه­ها و.. در نظر دارند؟ تحصیلات تکمیلی به یک تحول بنیادین نیاز دارد. آیا پژوهشگاه در بعد فرهنگی دانشجویان و نحوه برخوردها و روابط آنان با اساتید، داوران و کارشناسان آموزشی، هیچ مسئولیتی در قبال آنان ندارد؟

-چرا بدنه دانشجویان را جذب فعالیتهای علمی و داخلی پژوهشگاه بکنیم چرا با توجه به بار پژوهشی پژوهشگاه نمی­توانیم توصیه­هایی مبنی بر مشارکت بیشتر دانشجویان در فعالیت­ها داشته باشیم. باید در مورد این مسئله آسیب­شناسی صورت گیرد و با توجه به پتانسیل پژوهشگاه این مشکلات را برطرف نمائیم.

-چرا پایان­نامه­ها و مقالات دانشجویان به اسم سازمانی اساتید ثبت نمی­شود؟ و چرا با تیم خارج از مؤسسه کار می­کنند؟ باید بین ورودی­ها و خروجی­های دانشجویان هماهنگی وجود داشته باشد مقالات و پایان­نامه­ها باید به اسم پژوهشگاه ثبت شوند و تحصیلات تکمیلی بدین­وسیله یک فرصت برای خود کسب کند نه اینکه این فرصت را در اختیار دانشگاه­های دیگر و رقبا قرار دهند.

-بهتر است در سازمانی که در آن امور پژوهشی انجام می­شود، آموزش وجود نداشته باشد و برای تعالی­بخشی بیشتر آن سازمان، پژوهش، مأموریت و هدف تعریف کنند و افراد علاقمند جذب شوند. اگر به جای گرفتن دانشجو، طرح­های پژوهشی اعضاء هیئت علمی معرفی شوند و متناسب با آن پژوهشگران علاقمند و واقعی جذب شوند در تعالی­بخشی سازمان و در نهایت علوم انسانی کشور اثربخش خواهد بود.

در ادامه آقای دکتر کریمی در مورد وضعیت تحصیلی، نمرات دانشجویان، عدم رابطه دانشجویان با اساتید، ارجاع پایان­نامه­های دانشجویان به منظور راهنمایی و مشاوره به اساتید و مراعات عدالت، تعبیه اتاقی با عنوان اتاق پژوهش­ورزی برای مراجعه دانشجویان و اساتید، پیش­بینی برگزاری کارگاه­ها برای دانشجویان در کنار اساتید، پرداخت حق­الزحمه پژوهش­ورزی به اساتید، ارجاع پایان­نامه­های دانشجویان به اساتید خارج از پژوهشگاه و...  به سؤالات حضار پاسخ دادند.

سخنرانی جناب آقای دکترقبادی: ریاست محترم پژوهشگاه، پس از تشکر و قدردانی به واسطه مشارکت دقیق و چندجانبه همکاران که باعث برطرف شدن مسائل می­شود؛ از مدیریت تحصیلات تکمیلی خواستند تا این مباحث را تدوین، دسته­بندی و مقوله­بندی کنند و علت­یابی و آسیب­شناسی نمایند تا بررسی جمعی شود و اختلاف نظرها را که از نعمت تا نغمت فاصله دارد را به یک هماهنگی و سامانی برسانیم و نیز همت جمعی صورت پذیرد تا با همدلی مسائل را پیش ببریم.

در ادامه خانم دکتر نصیری از جناب آقای دکتر شعبانلو دعوت به عمل آوردند تا ایشان در خصوص مجمع صنفی اعضاء محترم هیئت علمی سخنرانی خود را ایفاد نمایند.

سخنرانی جناب آقای دکتر شعبانلو، رئیس محترم شورای صنفی اعضاء هیئت علمی پژوهشگاه: ایشان با معرفی دو ساحت درون­سازمانی و برون­سازمانی مجموعه صنفی که در آن فعالیت می­کنند، فرمودند در بعد درون­سازمانی، پژوهشگاه عضو مجمعی است که 35 دانشگاه و پژوهشگاه و اعضاء مجمع هیئت علمی عضو آن هستند و مسائلی در آنجا مطرح می­شود که درباره آنها نظرسنجی صورت می­پذیرد و مسائلی مانند افزایش حقوق اعضاء هیئت علمی، پیگیری آئین­نامه­هایی که بدون حضور اعضاء هیئت علمی و نمایندگان اعضاء در وزارت علوم به تصویب می­رسد. ایشان در ادامه به شش وظیفه عمده که در اساسنامه برای مجمع صنفی وجود دارد و تبیین شده اشاره نمودند که آن وظایف به شرح ذیل می­باشند:

1.تبیین ارزش و ارتقاء جایگاه علمی و پژوهشی اعضاء هیئت علمی در سطح داخلی و بین­المللی

2.دفاع از حقوق مادی و معنوی مشمول و قانونی اعضاء هیئت علمی

3.تلاش در جهت طراحی و تحقق نظام جامع شغلی و رفاهی متناسب با شأن و منزلت استادان

4.تلاش در جهت ایجاد انگیزش عمومی در حفظ و رشد شخصیت مستقل حقیقی و حقوقی اعضاء هئیت علمی

5.دور نگه داشتن پژوهشگاه و دانشگاه از آثار و عملکرد مراکز سیاسی

6.اهتمام به حاکمیت نگرش توسعه حیات فرهنگی انسانها در تمام شئون و توجه بیشتر به کرامت ذاتی و شرافت وجودی علما و دانشمندان

ایشان همچنین افزودند؛ تا به حال سه دروه مجموعه صنفی در پژوهشگاه تشکیل شده است و فعالیتهای دوره سوم از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شده است. مجمع صنفی وظیفه انعکاس  مسائل همکاران به ریاست پژوهشگاه و همچنین شفاف­سازی امور و مسائلی همچون مطالبات اعضاء در حوزه گرنت­ها، حق­التدریس­ها و... را به عهده دارد.

ایشان در پایان به ذکر تیتر مطالباتی از  اعضاء هیئت علمی طی سه دوره مجموعه صنفی پرداختند و آنها را به شرح ذیل عنوان کردند:

1.پرهیز از بی­عدالتی در حوزه­های مختلف علی­الخصوص حوزه پژوهش

2.تخصیص فضای فیزیکی مناسب برای اعضاء

3.شفاف­سازی در خصوص ترفیع­ها، تبدیل وضعیت­ها، طرح­ها و مسائل مالی و...

4.استفاده از توان علمی اعضاء در طرح اعتلا

5.استفاده از اعضاء در شورای بررسی متون

6.پیشنهاد زمان بندی در احکام اعضاء شورای بررسی متون به جهت مشارکت اعضاء دیگر در این شوراها

7.درخواست شفاف­سازی امور اداری و غیره

8.عدم دریافت هزینه از اساتید بابت چاپ مقالات

9.پیگیری جاری شدن حق مسکن

10.شیوه­نامه اجرای طرح­های برون­سازمانی

11.انجام کارگاه­های رایگان تا سقف 20 ساعت برای اعضاء هئیت علمی

12.پیگیری پرداخت حق مسکن در احکام اعضاء هیئت علمی

13.پیگیری پرداخت سختی کار در احکام اعضاء هیئت علمی  

در انتهای جلسه سرکار خانم دکتر نصیری از اعضاء خواستند تا دیدگاه­ها، نقطه­نظرات و ارزیابی خود را در مورد  مسائل مطرح شده اعلام و منعکس نمایند.

 

 


نظر شما :