گزارش نشست مشترک معاونان اداری ومالی و سومین کارگاه آموزشی مسئولان دبیرخانه ی هیات های امنای دانشگاه ها و...

۰۴ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۴۵۹۱ خبر مهم ترین اخبار
تعداد بازدید:۲۱۲۹
گزارش نشست مشترک معاونان اداری ومالی و سومین کارگاه آموزشی مسئولان دبیرخانه ی هیات های امنای دانشگاه ها و...

گزارش نشست مشترک معاونان اداری و مالی و سومین کارگاه آموزشی مسئولان دبیرخانه ی هیات های امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری

 

نشست مشترک معاونان اداری و مالی و سومین کارگاه آموزشی مسئولان دبیر خانه ی هیات  های امنای دانشگاه  ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی روز دوشنبه مورخ ۹۵/۹/۱۵ با حضور: حدود ۲۶۰ تن از معاونان اداری و مالی، مسئولان دبیرخانه ی هیات  های امنای دانشگاه  ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، معاونان و مدیران وزارت متبوع و مسئولین وکارشناسان مرکز هیأت های امناء و هیأت های ممیزه، در محل تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدای نشست آقای دکتر شهاب کسکه- دبیر همایش- با اشاره به تاریخچه و ضرورت برگزاری کارگاه  های آموزشی توسط مرکز هیأت  های امنا و هیأت -های ممیزه، هدف از برگزاری نشست را؛ تعامل بیشتر مرکز با معاونان اداری مالی و مسئولان دبیرخانه هیأت امنا، کاراسازی دبیرخانه ی هیأت های امنا برای هدایت بهتر جلسات کمیسیون دائمی و هیات امنا، واکاوی بعضی از موضوعات در خصوص آیین نامه های ( استخدامی و مالی معاملاتی) و معرفی و ارائه عملیاتی نرم افزار سامانه هیأت امنا( سامان ها) عنوان کردند.

 

http://www.ihcs.ac.ir/UploadedFiles/8/30/43726.jpg

 

در ادامه آقای دکتر عبدالرضا باقری مشاور وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه مرکزی( به عنوان میزبان نشست) به اهمیت نقش هیئت امنا به عنوان مهم‌ترین رکن در سیاست‌گذاری، حمایت و نظارت در دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و نظام آموزش عالی کشور اشاره فرمودند و عنوان کردند: خوشبختانه با تلاش‌هایی که در سال گذشته انجام شد، قانون هیأت امنا به عنوان قانون دائمی برنامه تصویب شد و امیدواریم به زودی از سوی شورای نگهبان ابلاغ شود. دکتر باقری با تأکید بر اهمیت به کارگیری افراد اثرگذار و مسلط به مسائل دانشگاه‌ در ترکیب اعضای هیأت امنا تصریح کرد: اگر اعضای هیئت امنا به مسائل اجرایی استان‌ها، صنعت و سایر بخش‌های استان اشراف کامل داشته باشند، می‌توانند تأثیر به سزایی در هیأت امنا در دستیابی به نقش و جایگاه واقعی خود داشته باشند.

در ادامه مهم ترین وظیفه هیات امنا را اجتناب از گسترش کمی و توجه به ارتقای کیفیت دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری عنوان نمودند و سیاست های وزارت در بخش هیات امنا را به شرح ذیل بیان نمودند:

تدوین برنامه راهبردی، تهیه برنامه جامع نیروی انسانی (هیأت علمی و غیرهیأت علمی)، تدوین طرح جامع عمرانی بر اساس برنامه راهبردی (بخصوص دانشگاه‌های تازه تاسیس) و استقرار نظام نظارت و ارزیابی به منظور پایش مداوم، مأموریت‌گرایی موسسات و پرهیز از موازی‌کاری بین دانشگاه‌های دولتی استان و برنامه‌ریزی‌ها با محوریت دانشگاه مادر استان، بازنگری در فعالیت‌های موجود و ایجاد تناسب بین رشته‌های فعلی با زمینه‌های اشتغال و ارتباط بیشتر و منسجم‌تر با دستگاه‌های اجرایی استان، واگذاری برنامه آمایش آموزش عالی استان از سوی استانداران به دانشگاه‌ها، چابک سازی و اصلاح ساختار اداری، تشکیلاتی و منابع انسانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی با استفاده از توسعه فناوری اطلاعات، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز رشد، شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های کارآفرینی و نوآوری، تقویت کارهای عملی و مهارت‌آموزی دانشجویان، جذب دانشجویان خارجی، اجرایی شدن برنامه‌های سلامت جسم و روان دانشجویان و توسعه زمینه‌های لازم برای مشارکت دانشجویان در انجام برخی از فعالیت‌های موسسات.

جناب آقای دکتر امید( معاون اداری مالی و مدیریت منابع  وزارت علوم) در ادامه نشست افزودند: در لایحه بودجه ۱۳۹۶ کشور بودجه جاری دانشگاهها نسبت به سال ۱۳۹۵ به طور میانگین ۱۳/۵ درصد رشد داشته و بر همین اساس، بودجه جاری دانشگاه ها در سال آینده در چارچوب مدل توزیع اعتبار بین ۶ الی ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. از نکات مهم در خصوص بودجه دانشگاهها ، افزایش سهم درآمدهای اختصاصی نسبت به بودجه عمومی است و بر همین اساس تا پایان برنامه ششم توسعه باید بیشتر از ۵۰ درصد اعتبارات دانشگاه از محل درآمدهای اختصاصی تامین شود.

وی اظهار داشت: با مساعدت دولت مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که از سال ۹۲ تاکنون تجمیع شده در نظر گرفته شده است و با اختصاص این مبلغ تا پایان دی ماه، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید تمام بدهی های گذشته خودرا تسویه کنند.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: به دانشگاه هایی که در سال گذشته و امسال بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی علوم منطقه ای و دیگر گزارشات معتبر عملکرد مساعدی در زمینه پژوهش داشته اند، در لایحه بودجه اعتبارات خاصی به عنوان تشویق پژوهشی در نظر گرفته شده است.

دکتر امید اختصاص ردیف های مستقل برای مدیریت سبز، بهینه سازی مصرف انرژی و مشارکت با خیّرین آموزش عالی را از نقاط مثبت لایحه بودجه ۱۳۹۶ کشور برای دانشگاه ها اعلام کرد. معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: آخرین هماهنگی ها با سازمان امور استخدامی و اداری در خصوص جذب نیروی انسانی دانشگاه ها در حال انجام است و تا پایان سال فراخوان استخدام نیروی انسانی اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی باید حسابداری تعهدی را در موسسه خود پیاده کرده باشند و معاونت اداری مالی وزارت علوم آماده ارائه هرگونه همکاری با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه است.

دکتر روشن (معاون حقوقی و امور مجلس وزارت متبوع)  در این نشست با اشاره به جایگاه حقوقی هیأت امنا و مسئولیت مدنی ناشی از آن گفت: هیأت امنا از بدو پیدایش همزاد آموزش عالی در کشور است و برای اداره محل کار نخبگان، بهترین کسانی که باید در مورد آن تصمیم بگیرند همین شایستگان هستند و نکته که در این خصوص، نحوه استفاده از این اختیارات می باشد. وی در ادامه با اشاره به اینکه هر مصوبه ای یک ناظر قانونی لازم دارد افزود: همانگونه که در قانون اساسی کشور ما پیش بینی شده، شورای نگهبان ناظر بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس ناظر بر مصوبات هیأت وزیران است یعنی قادر است اگر مصوبه ای خلاف قانون بود آن را ابطال کند و این مدار ادامه دارد تا ماده ۱۰ قانون تاسیس وزارت علوم که می گوید دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دارای شخصیت حقوقی مستقلی هستند و برابر ضوابط و آیین نامه های مالی و اداری و استخدامی که به تصویب هیأت امنا و تایید وزیر علوم  می رسد اداره می شوند و ما این را از نظر حقوقی یک نظارت استصوابی وزارت علوم بر مصوبات هیئت های امنا می دانیم. دکتر روشن در ادامه گفت: ما لازم است احراز عدم مغایرت کنیم چرا چون به مدنیت احترام می گذاریم و معتقدیم عقلا هر تصمیمی که می گیرند این تصمیم اصولا صحیح  است لذا در سیستم های اداری در هیأت امنا افرادی که کار تصمیم گیری انجام می دهند باید با توجه ویژه به سیاست ها، قانون اساسی و اسناد بالا دستی از نظر حقوقی نیز احراز عدم مغایرت کنند.

در مرحله دوم برنامه، به منظور شرکت در پانل های تخصصی، شرکت کنندگان به ۲ گروه تقسیم شده و محورهای آموزشی کارگاه ها به شرح ذیل، در قالب؛ سخنرانی، پرسش و پاسخ ارائه شد:

الف- پانل های تخصصی معاونان اداری و مالی با محورهای:

- بحث و تبادل نظر درباره آئین نامه مالی و معاملاتی؛

- بحث و تبادل نظر درباره آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی؛بحث و تبادل نظر درباره آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی؛

- بحث و تبادل نظر درباره آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی.بحث و تبادل نظر درباره آئین نامه استخدامی اعضای غیر هیات علمی.

پانل تخصصی مسئولان دبیرخانه هیأت های امنا با محورهای:

-تشریح دستورالعمل نحوه ی برگزاری جلسات کمیسیون دائمی و هیأت امنا؛تشریح دستورالعمل نحوه ی برگزاری جلسات کمیسیون دائمی و هیأت امنا؛

- ارائه ارائه فرم های خلاصه وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری؛

معرفی و ارائه عملیاتی نرم افزار سامانه هیأت امنا( سامان ها) به منظور مکانیزه نمودن فرایند تدوین صورتجلسات کمیسیون دائمی و هیأت امنا.

 

فایل های ضمیمه


نظر شما :