نشست علمی چالش های خانواده در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۷۲۴۷ اخبار خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۸۳۵

بسمه تعالی

 

نشست علمی چالش های خانواده در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی

مورخ ۲۵/۶/۱۳۹۷ از ساعت ۱۰ الی ۱۳ در سالن اندیشه

برگزار کننده: گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات اجتماعی با  همکاری دبیرخانه دائمی سواد رسانه ای و انجمن سواد رسانه ای

برگزاری نشست چالش های خانواده در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی با حضور دکتر حسین ابراهیم آبادی(دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی وزارت علوم)، دکتر حسن خجسته‌ (دانشیار دانشگاه صدا و سیما و رییس پژوهشکده ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، صدیقه ببران (استادیار و عضو هیات دانشگاه آزاد و مدیر روابط عمومی وزارت نیرو)، دکتر بهاره نصیری(عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دبیر علمی نشست) و دکتر محمدصادق افراسیابی (رییس انجمن سواد رسانه ای ایران)

ابتدای جلسه دکتر حسن خجسته دانشیار دانشگاه صدا و سیما و رئیس پژوهشکده ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان نمودند: فلسفه و معرفتی برای سواد رسانه ای لازم است و قطعا باید چارچوب ها و زیرساخت های این بخش مشخص شود. ایشان به بحث ارتباطات و توسعه اشاره کردند و به ضرورت وجود درک رسانه ای در کنار دانش فنی پرداختند. سه ذینفع قدرتمند در این حوزه را افراد، کاربران و شرکت ها عنوان نمودند. در ادامه ایشان ویژگی هایی را برای فضای مجازی برشمردند:

۱-قدرت شخصی سازی فردی

۲-قدرت بسط روابط و ارتباطات که منجر به شکل گیری گفتمان های فرهنگی می گردد.

۳-قدرت کاربرد آموزشی

۴-قدرت شخصی سازی ارتباط

۵-قدرت احساس آزادی

 

در ادامه دکتر صدیقه ببران استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر کل روابط عمومی وزارت نیرو توضیح دادند که ادبیات حوزه سواد رسانه ای نیاز به رشد و توسعه دارد و در این زمینه ما نیازمند ترجمه متون هستیم.

با وجود این که ما در منازل شاهد تنوع رسانه ای هستیم اما سهم والدین در انتخاب های رسانه ای فرزندانشان ناچیز است و تمایل اندکی به مدیریت مصرف رسانه ای در میان آنها وجود دارد. که البته در این زمینه مدیریت فرهنگی جامعه نیز کوتاهی کرده است. و ضرورت دارد تا آموزش های سواد رسانه ای به خانواده ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین مربیان آموزش و پرورش ما که مشغول تدریس کتاب درسی تفکر و سواد رسانه ای در پایه دهم هستند نیز باید تحت آموزش های لازم در این زمینه قرار گیرند.

سخنران بعدی دکتر حسین ابراهیم آبادی دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اظهار نمودند: صرفا صحبت کردن درباره سواد رسانه ای کافی نیست. چرا که مفهوم سواد در فرایند رخ می دهد که این فرایند وابسته به بسیاری از عوامل و شرایط محیطی، فرهنگی، تربیتی و .... است. وجود بافت فرهنگی و اجتماعی مساعد جهت ظهور و بروز سواد رسانه ای ضروری است. سواد رسانه ای در ایران باید به طور جدی مساله بندی و صورتبندی گردد و متناسب با نیاز جامعه ایرانی به آن پرداخته شود. ایشان در ادامه افزودند: درست است که والدین باید به فرزندانشان امکان انتخاب گری دهند تا فرزندانشان به احساس شایستگی از انتخاب های درست دست یابند ولی یادمان باشد که نباید تمام بار آموزش سواد رسانه ای را بر دوش خانواده بیندازیم.

در پایان دکتر بهاره نصیری عضو هیات علمی گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی توضیح دادند که مفهوم سواد رسانه ای دعوت به اندیشیدن عمیق، دقیق و جدی درباره انچه می بینیم، می خواهیم و می شنویم. متاسفانه سواد رسانه ای در میان خانواده های ایرانی مغفول مانده است در حالی که ما باید کاری کنیم که سواد رسانه ای تبدیل به یک مطالبه و یک جنبش پر انرژی گردد و این امر نیازمند فرهنگ سازی عمومی است.

 


نظر شما :