مصاحبه با رؤسا و اعضا(مصاحبه با دکتر عباس خلجی، عضو محترم گروه)

۱۷ آذر ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۸ کد : ۲۲۹۹۷ اخبار
تعداد بازدید:۱۵۸

مصاحبه با دکتر عباس خلجی، عضو محترم گروه

عضو گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون تصریح کرد:
جدیت شورا در نقد علمی کتب علوم انسانی
 
دکتر عباس خلجی عضو گروه علوم سیاسی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در گفت و گو با پایگاه اینترنتی این شورا به تلاش شورا در ارتقای جایگاه نقد علمی در کشور اشاره کرد.

آقای دکتر خلجی، حوزه نقد علمی و دانشگاهی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟
متاسفانه در جامعه ما به ویژه در محافل علمی، نقد جایگاه مطلوب و درخوری ندارد. با این حال، با تلاش های نزدیک به دو دهه گروه های تخصصی شورای بررسی متون، نقد علمی و دانشگاهی به طور جدی پیگیری شده و جایگاه تقریبا مناسبی پیدا کرده است. ارتقای جایگاه نقد در جامعه نیازمند اهتمام جدی صاحب نظران و پژوهشگران از یک سو و توجه دستگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی از سوی دیگر است. در این میان، جایگاه شورای بررسی متون به مثابه یک نهاد نیمه رسمی- نیمه دولتی قابل توجه است.
 

آیا نقد و بررسی کتاب در روزنامه ها و مجلات از وجاهت علمی برخوردار است؟
نقد و ارزیابی کتاب به بهبود کیفیت نظری، روشی، علمی و محتوایی آثار علمی کمک می کند و باعث شکل گیری یک گفتگوی علمی و منطقی و تضارب آرا بین اندیشمندان می شود که همین موضوع نیز زمینه مناسبی برای رشد و ارتقای علمی و فرهنگی جامعه فراهم می آورد.
در چنین فرایندی روزنامه و مجلات و محافل رسانه ای و مطبوعاتی کشور نقش مهمی برای تثبیت جایگاه نقد و نقادی ایفا می کنند. بنابراین به نظر می رسد که وجاهت علمی نقد و بررسی کتاب در مطبوعات مستلزم همکاری محافل علمی پژوهشی و مشارکت جدی صاحب نظران، نویسندگان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی می باشد و در این میان گرایش های سیاسی نباید مخل فرایند نقد باشد.
 

راهکار شما برای تولید کتب با رویکرد اسلامی و بومی چیست؟
تلاش های بسیاری برای تقویت رویکرد بومی (اسلامی- ایرانی) در حوزه علم سیاست صورت گرفته و البته نتایج و آثار قابل توجهی هم به بار آمده است. اما مهمترین معضل این تلاش ها سنگینی سایه بازی های سیاسی و برخوردهای جناحی است؛ در حالی که تولیدات بومی روزآمد، فراگیر و پاسخگو به نیازهای جامعه مستلزم نگرش غیرسیاسی و فراجناحی و ملی و در نظر گرفتن منافع و مصالح عمومی و الزامات زمانه است و همچنین می بایست پیشرفت های فوق العاده علوم انسانی در جهان و بهره گیری از تجارب بشری را نیز مدنظر قرار دهد. نکته دیگر اینکه، صرف اتهام زنی به اصحاب علم در حوزه علوم انسانی و به ویژه علم سیاست راهگشای جامعه نیست و بایستی مشارکت همگان در این فرایند فراهم گردد.
 

آیا شما به عنوان یک صاحب نظر دانشگاهی از کیفیت تولیدات علمی به خصوص کتب رضایت دارید؟ و با توجه به همکاریتان با شورای بررسی متون، برای تولید کتب و آثار برجسته در رشته علوم سیاسی  چه پیشنهادی دارید ؟
همواره رضایت از تولیدات علمی نسبی بوده و در چارچوب شرایط، امکانات، بودجه، توجه مسئولین و مشارکت فعال صاحب نظران قابل درک و تحلیل است. واقعیت این است که حدود یک دهه است که شرایط مطلوبی برای تولید علمی مناسب در حوزه علوم سیاسی ایران وجود ندارد و در این حوزه، دخالت نیروهای غیرمسئول و ناآشنا به حوزه علوم سیاسی نقش مخربی ایفا کرده است. بنابراین امکان تولیدات علمی مطلوب در این حوزه نیازمند استقلال دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی از یکسو و به رسمیت شناختن توانایی علم سیاست در پاسخگویی به نیازهای جامعه از سوی دیگر است.

1393/9/17


نظر شما :