دوازدهمین جلسه شورای پژوهشی برگزار شد

نهائی شدن پیش‌نویس شیوه نامه جدید پژوهشی پژوهشگاه

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰ کد : ۲۲۳۳۱ اخبار معاونت
تعداد بازدید:۳۵۰
نهائی شدن پیش‌نویس شیوه نامه جدید پژوهشی پژوهشگاه

دوازدهمین جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه 23 اسفند ‌ماه 1400 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور اعضای شورا برگزار و پیشنهادهای مکتوب اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، درخصوص اصلاح برخی از بخش‌های شیوه‌نامه پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات نهایی اعمال شد.

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در این جلسه مقرر شد نسخه نهایی شیوه‌نامه مجدداً برای اعضای هیأت علمی پژوهشگاه ارسال شود تا در صورت ضرورت در سال جدید شورای پژوهشی نسبت به بررسی و اعمال اصلاحات اقدام کند.


تشریح ابعاد مختلف اقدامات صورت گرفته در سال 1400 و تبریک سال نو
در ابتدای جلسه دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه، با سلام و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص)، اعیاد شعبانیه به‌ویژه ولادت حضرت علی‌اکبر علیه السلام و روز جوان و امام عصر (عج) را تبریک گفت. دکتر نجفی با بیان اینکه این جلسه آخرین جلسه شورای پژوهشی در سال 1400 است، ضمن تبریک سال جدید و عید باستانی نوروز، اظهار امیدواری کرد سال جاری برای همه اعضای پژوهشگاه و ملت ایران با سلامتی و شادی پایان یابد و سالی پر خیر و برکت همراه با سلامتی، سعادت و توفیق پیش رو داشته باشند.


رئیس پژوهشگاه با اشاره به تغییر مدیریت و ریاست پژوهشگاه در اواخر مهرماه سال جاری، با تشریح اقدامات صورت گرفته در این مدت به منظور بازطراحی پژوهشگاه، پیشرفت و سرعت انجام فرایندهای مرتبط با امور سخت‌افزاری شامل ایجاد، تعمیر و تجهیز تالارها و... را به رغم تعهدات و بدهی‌های سابق پژوهشگاه، مناسب توصیف کرد که در سال آینده نیز با توجه به درخواست‌های اعضای پژوهشگاه برای بهبود امکانات مختلف به‌ویژه ارتقاء رایانه‌ها و تجهیز اتاق‌ها به پنجره‌های دوجداره به منظور جلوگیری از ورود صدا و ایجاد آرامش بیشتر ادامه خواهد یافت. دکتر نجفی تنظیم و تدوین شیوه‌نامه پژوهشی جدید برای ارتقاء کیفیت پژوهش‌ها و چابک‌سازی روند انجام برنامه‌های پژوهشی اعضاء را جنبه نرم‌افزاری برنامه‌های مدیریت پژوهشگاه دانست که با تشکیل کمیسیون «ارزیابی کیفیت و تحول در پژوهش» و جمع‌آوری دیدگاه‌ها و نکات اعضای هیأت علمی پژوهشگاه، منجر به تدوین شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی جدیدی شد که در طول دوران مختلف پژوهشگاه بی‌سابقه بوده و امید است دستاوردهای مهم و قابل توجهی در ارتقاء جایگاه پژوهشگاه و افزایش کیفیت فعالیت‌های پژوهشی داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد با اتمام بررسی نهایی این شیوه‌نامه در جلسه شورای پژوهشی و تصویب و ابلاغ آن، پس از یک سال اجرای آزمایشی این شیوه‌نامه، با رفع نواقص و نکات مبهم احتمالی، این دستاورد برای طرح و تصویب در مراجع بالاتر نیز جهت بهره‌برداری سایر مراکز و مؤسسات پژوهشی ارسال شود.


برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز در خردادماه سال 1401
دکتر نجفی با اشاره به نواقص موجود در ساختار پیشین پژوهشگاه و ضرورت بازبینی و اصلاح ساختار پژوهشکده‌ها، مراکز  و سایر واحدهای اجرایی پژوهشگاه که منتج به لزوم ایجاد پژوهشکده‌های جدید شد، از برگزاری انتخابات ریاست پژوهشکده‌ها و مراکز در خرداد ماه خبر داد تا به همراه انتصاب رئیسان پژوهشکده‌ها و مراکزی که با نظر رئیس منصوب خواهند شد، وحدت رویه‌ای در احکام صادره و مدت زمان ریاست آنان حاکم شود.
رئیس پژوهشگاه همچنین با تشریح وضعیت حضور و فعالیت اعضای هیأت علمی در دوران شیوع همه‌گیری کووید 19، اظهار امیدواری کرد در سال جدید با توجه اقدامات شایستۀ قدردانی دولت به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ویژه فداکاری‌های کادر درمان کشور در کنترل آن، محدودیت‌های حضور کاهش یافته و شرایط برای فعالیت‌های عادی مطابق با شرایط پیش از شیوع کرونا مهیا شود.


لزوم حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی
دکتر نجفی با تصریح چندباره بر ضرورت انعکاس و انتقال جزئیات مسائل طرح شده و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در جلسات مختلف شورای پژوهشی و شورای تحصیلات تکمیلی به اعضای پژوهشکده‌ها و مراکز از سوی رئیسان آنها و نیز طرح بازخورد نظرات اعضای پژوهشگاه در جلسه شورا، اظهار امیدواری کرد با مشارکت، تعامل، همدلی و همراهی اعضای پژوهشگاه، ضمن حفظ و ارتقاء نقاط قوت و ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه، با اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی مختلف به‌ویژه برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های ملی، بین‌رشته‌ای در کنار برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌های علمی برخاسته از پژوهش‌ها و ناظر به مسائل و نیازهای کشور، پژوهشگاه به جایگاه اصلی خود در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور دست یابد. دکتر نجفی بر لزوم ایفای نقش مؤثر و درخشان‌تر پژوهشگاه با انجام وظایف و مأموریت‌های خود تأکید کرد تا از این طریق پژوهشگاه بتواند با برداشتن بخشی از بارها به‌ویژه در موضوع تحول در علوم انسانی و پرداختن به مسائل و چالش‌های اساسی و پیش‌روی کشور، در مسیر آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب عظیمی که استقلال کشور را حفظ کرده، حرکت کند و بتواند جایگاه بی‌بدیل خود را نشان دهد.


انعطاف‌پذیری و توجه به تنوع فعالیت‌های پژوهشی در شیوه‌نامه پژوهشی پیشنهادی
سپس دکتر یحیی فوزی، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه نیز با تبریک اعیاد شعبانیه، تدوین شیوه‌نامه پژوهشی را فعالیتی بااهمیت توصیف کرد که اگرچه ممکن است در نگاه اول اجرای آن دشوار به نظر برسد، اما مزایا و ثمرات بسیاری ازجمله انعطاف‌پذیری، تنوع‌ فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه طرح‌های کلان یا میان‌رشته‌ای، توجه به اثربخشی فعالیت‌های پژوهشی، ترویجی‌سازی علم و دستاوردهای پژوهشی و... در آن مدنظر قرار گرفته است. دکتر فوزی با اشاره به ابعاد و تفاوت‌های فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران حوزه علوم انسانی با مهندسی، نیاز به آزادی عمل در ارائه و پیشنهاد برنامه‌های پژوهشی‌ و انجام پژوهش‌های متناسب با شخصیت و دغدغه‌‌های فکری پژوهشگر را در پژوهش‌های علوم انسانی بسیار مهم دانست.


برنامه‌ریزی برای بودجه سال جدید و پرداخت معوقات و بدهی‌ سال‌های پیشین
دکتر عبدا... قنبرلو، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه نیز با تبریک اعیاد پیش‌رو و آرزوی سالی نیکو برای اعضای پژوهشگاه، از لغو احکام مربوط به همسان‌سازی و آیین‌نامه تمام وقت ویژه اعضای هیأت علمی پژوهشگاه متناسب با مصوبات ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد و اصلاحات صورت گرفته در احکام اعضای هیأت علمی در کنار تعدیل برخی بندهای احکام اعضای غیر هیأت علمی مرتبط با اضافه‌کار آنان متناسب با بودجه سال جاری پژوهشگاه را تشریح کرد. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع پژوهشگاه با بیان وضعیت مالی موجود پژوهشگاه و معوقات و بدهی‌های باقی‌مانده از سال‌های پیشین، اظهار امیدواری کرد با تلاش صورت گرفته برای پرداخت بدهی‌ها متناسب با اولویت‌بندی‌های انجام شده، پژوهشگاه بتواند تا پایان سال بخشی از این بدهی‌ها را پرداخت و با برنامه‌ریزی متناسب با بودجه سال آینده نیز بتواند معوقات و باقی‌مانده بدهی‌ها را نیز پرداخت کند. دکتر قنبرلو با اشاره مجدد به لغو اجرایی ساختن آیین‌نامه تمام وقت ویژه اعضای هیأت علمی، از محاسبه زمان حضور اعضای هیأت علمی، متناسب با قوانین پیشین معادل 32 ساعت برای استادیار، 28 ساعت برای دانشیار و 24 ساعت برای استادان خبر داد که مقرر شد این موضوع نیز از طریق مسئولان ذی‌ربط به اعضای هیأت علمی پژوهشگاه اطلاع‌رسانی شود.


ادامه بررسی پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی
در ادامه جلسه شورا، پیش‌نویس اصلاح شده شیوه‌نامه پژوهشی پژوهشگاه براساس مباحث جلسات گذشته مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت. با توجه به نظرات و دیدگاه‌های اخذ شده از اعضای شورا دربارۀ بندهای مختلف شیوه‌نامه اصلاح شده، دکتر مسعود رضایی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت، با تشریح ابعاد مختلف پیشنهادهای ارائه شده و اعمال برخی از آنها در پیش‌نویس، بر ضرورت طرح بخشی از پیشنهادهای دریافتی در جلسه شورا تأکید کرد تا پس از اعلام نظر اعضاء و تأیید در شورا، در شیوه‌نامه پژوهشی اعمال گردد. بر این اساس اعضای شورا به بحث و تبادل نظر درباره پیشنهادهای مختلف در مورد بندهای پیش‌نویس شیوه‌نامه پژوهشی ازجمله ابهام در انطباق مفاد ماده 24 آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی با برخی از انواع برنامه‌های پژوهشی؛ امکان نیاز به بازبینی آثار یک پژوهشگر پس از گذشت مقاطع زمانی؛ اهمیت انجام فعالیت‌های ترویجی و لزوم احصاء دستاوردها و تولیدات مختلف دیداری ـ شنیداری در فعالیت‌های پژوهشی؛ تعیین بازه زمانی اجرایی هریک از فعالیت‌های نوع دوم فردی؛ لزوم تبیین و تصریح جایگاه و وظایف کمیسیون منتخب شورای پژوهشی به ویژه در ارتباط با تصویب انواع مختلف برنامه‌های پژوهشی و طرح موارد اختلافی در این کمیسیون و... پرداختند.


برنامه‌ریزی برای بازبینی در آیین‌نامه ارتقاء و شیوه‌نامه ترفیع اعضای هیأت علمی
در پایان جلسه با توجه به مسائل و نکات طرح شده درباره نحوه احتساب امتیاز فعالیت‌های پژوهشی، مقرر شد دکتر حمیدرضا دالوند، دبیر هیأت ممیزه پژوهشگاه، نسبت به بازبینی در آیین‌نامه ارتقاء و همچنین دکتر سید روح‌ا... شهابی، عضو کمیته ترفیع پژوهشگاه، نسبت به بازبینی در شیوه‌نامه ترفیع و ارائه پیش‌نویس پیشنهادی برای طرح در جلسات بعدی شورا اقدام لازم را صورت دهند.


نظر شما :