کارگاه تهیه و اجرای پژوهش، با تکیه بر مطالعات قرآنی میان رشته ای

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۹ کد : ۲۲۴۱۶ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۴۱۵

 کارگاه تهیه و اجرای پژوهش، با تکیه بر مطالعات قرآنی میان رشته ای

 

پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی کارگاه آموزشی طراحی و اجرای پژوهش، با تکیه بر مطالعات قرآنی میان‌رشته‌ای را با تدریس دکتر هادی رهنما در تاریخ 18 و 19 تیر 96 برگزار کرد.

حوزه‌هایی از دانش مانند مطالعات قرآنی که روش‌شناسی خود را از دانش‌هایی دیگر چون تاریخ، زبان‌شناسی، مطالعات ادبی و جز اینها می‌گیرند، در فرآیند پژوهش با مسائل و چالش‌هایی مضاعف روبه‌رو هستند. از یک‌سو مسئله فهم درست روش وام گرفته شده مطرح است و از سوی دیگر مسائل مرتبط با پیاده‌سازی و پیشبرد درست روش در فرآیند تحقیق. روشن است که این فرآیند رفت و برگشت به دانش‌های مبدأ و متن قرآن کریم، نیاز به کنترل هوشمندانه فرآیند تحقیق و شناخت بزنگاه‌ها و آسیب‌های محتمل را دوچندان می‌کند.
این واقعیت را اگر در کنار ضعف جدی آموزش روش تحقیق در نظام دانشگاهی رشته علوم قرآن و حدیث و سطح توانایی‌های محققان جوان حوزه مطالعات قرآنی ببینیم، ضرورت چاره‌جویی و تلاش پیوسته در جهت اصلاح این وضعیت آشکار خواهد شد. روشن است که در این میان، چشم امید به مؤسساتی مانند پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که جایگاه و کارنامه مقبولی در امر پژوهش دارند، بیش از دیگر بخش‌های نظام آموزشی-پژوهشی کشور است.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :
دریافت موضوع پژوهش
انتخاب روش و مسئله‌مندسازی
گردآوری اطلاعات و طراحی مسیر پژوهش
اجرا و تدوین پژوهش

 


 


نظر شما :