چکیده طرحهای پژوهشی
1-سنجش بینآزمونی تواناییهای کودکان
مبانی نظری، راهنمای اجرا و نمرهگذاری
الگوی نظری کتل – هورن – کارول در مورد ساختار تواناییهای شناختی، جامع و به لحاظ تجربی نیز مورد حمایت گسترده است. این جامعیت و حمایت پژوهشی باعث شده است الگوی یادشده بتواند بهعنوان مبنایی برای انتخاب، سازماندهی، تفسیر و یا ساخت آزمونهای توانایی شناختی مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر، ساخت بسته جامع سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی معتبر و روا برای کودکان بر اساس الگوی CHC بوده است. به این منظور نمونهای به حجم 661 نفر در 6 گروه سنی 5/6 تا 5/12 سال به روش تصادفی طبقهای از بین دانشآموزان شهر تهران انتخاب شدند. مطالعه حاضر با کاربرد روش «سنجش بینآزمونی» و با بهرهگیری از آزمونهای معتبر و روای موجود، در چهار گام انجام شده است؛ 1) انتخاب مقیاس محوری، 2) انتخاب مقیاسهای تکمیلی 3) مطالعه تجربی مقدماتی و 4) اجرای مطالعه اصلی و بررسی روائی و اعتبار مقیاس نهایی. نتایج نشان داد ضرایب همبستگی بازآزمایی مقیاسها بین 76/0 (توانایی لامسهای) و 98/0 (توانایی استدلال سیّال) بوده است که بیانگر اعتبار مناسب مقیاسها است. به منظور بررسی روائی سازه به روش تمایز سنی، نتایج تحلیل واریانس چندگانه نشان داده است که گروههای سنی مختلف در همه تواناییها با هم تفاوت معنادار داشتهاند که بیانگر تائید روائی سازه بوده است. ضریب روائی محتوایی توافق متخصصان بین 6/0 تا 1/0 بوده است. همچنین ضرایب همبستگی بهدستآمده روائی سازه همگرا و واگرا را مورد تائید قرار داده است. نتایج تحلیل عاملی نیز ساختار سه عاملی شامل تواناییهای شناختی، روانی حرکتی و سرعت و کارآمدی را مورد تائید قرار داده است. ازاینرو میتوان نتیجه گرفت آزمون نهایی از اعتبار و روائی مناسب و خوبی برای سنجش تواناییهای شناختی و روانی حرکتی کودکان (13 توانایی) برخوردار است.
کلیدواژهها؛ تواناییهای روانی حرکتی، الگوی کتل هورن و کارول، استدلال سیال، حافظه کوتاهمدت، اندوزش و بازیابی بلندمدت، پردازش دیداری، پردازش شنیداری، دانش ادراکی، دانش کمّی، خواندن، تواناییهای روانی حرکتی، تواناییهای لامسهای، سرعت روانی حرکتی، سرعت واکنش و تصمیمگیری.