حرکت رمزآمیز سربازان ارواح

حرکت رمزآمیز سربازان ارواح

طیبه محمدی‌کیا-تحلیلگر مسائل روسیه  


​​​​​​​روسیه به عنوان نیروی پیش‌ برده نبرد، بسیاری از رخدادهای خارجی و داخلی و تحرکات رقیب را پیش‌بینی کرده است اما آنچه عموماً به شکاف در جبهه متحد منجر می‌شود کژروی‌های درونی است؛ پرسش اینجاست آیا چنین احتمالی درباره واگنرها دیده می‌شود؟
 از آنجایی که گروه واگنر در راستای حمایت از منافع روسیه عمل می‌کند، تجهیزات را از وزارت دفاع دریافت و از تأسیسات وزارت دفاع برای آموزش استفاده می‌کند. از این رو این گروه شبه‌نظامی به عنوان زیرمجموعه‌ای از کلیت نیروهای مسلح روسیه عمل می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد در این مقطع، واگنرها دچار گونه‌ای اختلاف تاکتیکی با نیروهای وزارت دفاع روسیه هستند. در واقع اختلاف اخیر به نبود تفاهم‌های موردی میان وزارت دفاع و واگنرها بازمی‌گردد. 
همان‌طور که به خاطر داریم این گروه در طول جنگ دونباس در اوکراین، از سال 2014 تا 2015 به نیروهای جدایی‌طلب طرفدار روسیه در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک کمک کرد و این رویه را در این نبرد نیز در پیش گرفته است. واگنر به روسیه و شخص پوتین وفادار است. در ادامه فعالیت‌های دمیتری والریویچ اوتکین (کهنه سرباز روس)، یوگنی پریگوژین، تاجری که روابط نزدیک با پوتین دارد، در سپتامبر 2022 اعتراف کرد این گروه شبه‌‌نظامی را تأسیس کرده است. او تأسیس این گروه را برای محافظت از منافع کشورشان دانست. با توجه به ساختار ویژه واگنر نمی‌توان به خبرهای متعدد و متناقض در زمینه گردن‌کشی در برابر رئیس‌جمهور و بر اساس ادعای برخی رسانه‌های مخالف روسیه، کودتا اعتماد کرد.
 واگنرها با ساختار نظامی درصدد ایجاد همکاری بیشتر و نیز امتیازگیری بیشتر هستند. 
تحرکات دو روزه آن‌ها را باید با توجه به این رویکرد و تلاش برای تثبیت بیشتر در روابط قدرت تفسیر کرد. پایگاه اجتماعی این گروه در میان نیروهای راست افراطی قرار دارد با این وجود با توجه به رویکرد بسیار عملگرایانه واگنرها باید گفت این گروه از نظر ایدئولوژیکی هدایت نمی‌شود، بلکه شبکه‌ای از جنگاوران مرتبط با فضای امنیتی دولت روسیه است. بنابراین احتمال انشعاب در جبهه جنگ و اقدام علیه همپیمانی که تقریباً در همه جبهه‌های جنگی این سال‌ها برایش جنگیده نامحتمل است. واگنر در نگاه تحلیلگران نظامی حالتی رازآمیز دارد؛ واگنر به عنوان یک شرکت نظامی شبه‌خصوصی توصیف می‌شود که به تشکیلات نظامی روسیه مزایای خاصی مانند اطمینان از همکاری و وفاداری، رازداری عمومی در مورد عملیات نظامی روسیه در خارج از کشور و همچنین درباره شمار کشته‌شدگان و... می‌دهد. 
برخی تحلیلگران واگنر را سربازان ارواح می‌نامند؛ سربازانی که همه جا هستند و در دل روابط نظامی رسمی روسیه ثبت نشده‌اند. با وجود این، برخی صاحبنظران در مارس 2017 واگنر را به عنوان شکل شبه‌نظامی شبه‌قانونی که زیر بال و پر بودجه وزارت دفاع قرار دارد دانسته‌اند. سرانجام سخن اینکه در زمان پیش رو شاهد پیوند بیشتر میان واگنر و فضای رسمی قدرت دولتی و نظامی روسیه خواهیم بود و این مهم به امنیت و قدرت واگنر خواهد افزود اما امکان مانور و دامنه عمل و کنش متفاوت و متنوع آن را کوچک خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه