نقد و بررسی کتاب «تخیل سیاسی در زیست-جهان ایرانی اسلامی

نقد و بررسی کتاب «تخیل سیاسی در زیست-جهان ایرانی اسلامی
۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۱ کد : ۲۱۷۱۲ خبر
تعداد بازدید:۷۴۰
پژوهشکده ی مطالعات سیاسی و روابط بین الملل و حقوق با توجه به رسیدن به هفته پژوهش نشستی با عنوان : نقد و بررسی کتاب «تخیل سیاسی در زیست-جهان ایرانی اسلامی در روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳ الی ۱۶ در سالن اندیشه پژوهشگاه برگزار خواهد کرد:

چکیده موضوع سخنرانی :
کتاب «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی» پژوهشی در عرصه ای ناگشوده و راهی کمتر پیموده است. این اثر تازه انتشار یافته مبحث مهم تخیل در اندیشه و فلسفه اسلامی را در ارتباط با موقعیت های عینی مرتبط با عرصه عمومی و مناسبات معطوف به زندگی سیاسی به بحث گذاشته است و به طرح و پیشنهاد چشم اندازهای تازه و بدیع در باب وجوه انضمامی تخیل سیاسی در عرصه اجتماع خطر کرده است. پژوهش، در انجام این مهم، برخی انگاره های پیشین را به پرسش کشیده و به ارائه انگاره های تازه همت گماشته است.
کوشش برای پل زدن میان ذهن و عین در حوزه سیاست ایرانی- اسلامی را باید وجه بارز این اثر دانست که کوشیده است این مهم را از دهلیز تخیل دنبال نماید. نویسنده پس از واکاوی جایگاه خیال و تخیل در میراث اندیشه سیاسی ایرانی- اسلامی به ارائه خوانشی نو از ویژگی های آن پرداخته و سرانجام مصادیقش را در زیست سیاسی ایران امروز کاویده است. همانطور که در صفحه هفت مقدمه کتاب آمده است تلاش اثر بازیابی ارتباط میان نظام معرفتی، زیست جهان سیاسی و شکل  گیری تخیلات با ماهیت سیاسی در جامعه ایران امروز است. در واقع تخیل سیاسی به مثابه فضای بروز و ظهور بسیاری از مفاهیم، رخدادها، تجربه ها و مصادیق زیست سیاسی ایرانیان محل تمرکز نویسنده است. در این کتاب نویسنده به عرضه و ارائه مفهوم نوین اما بسیار پرکاربرد و کارآمد و دیرینه «تخیل» در عرصه زیست سیاسی خطر نموده است. این تلاش موثر و مهم را باید دستاوردی درخور توجه برای این کار پژوهشی دانست.  این رویکرد پژوهشی در نوبه خود بسیار نو، بدیع و تازه است و هم از این روی توجه و التفات اهل نظر را می طلبد. بی گمان این اثر پژوهشی، به اقتضای ورود به این حوزه پربسامد اما کمتر به پژوهش نهاده شده، می تواند دستمایه مجموعه ای از گفتگوها و مباحثات علمی گردد. بر این پایه پیشنهاد می شود که طی یک نشست علمی نقد کتاب به زوایای مهم این کتاب پرداخته شود. کتاب «تخیل سیاسی در زیست جهان ایرانی اسلامی» به قلم دکتر محمد علی فتح الهی، از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال ۱۳۹۹ چاپ و  منتشر گردیده است.
لینک مجازی نشست:
لینک برای عموم:
http://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-lkl-qbc-zt۰
مخاطبین روی لینک بالا کلیک کرده، نام خود را وارد نموده و دکمه join را بفشارید.


( ۱ )

نظر شما :