دکتر حوریه احدی
رزومه در سیماپ |
مقالات در پرتال جامع |
پروفایل در شبکههای علمی |
فایل سخنرانیها |
مشخصات فردی
نام: حوریه
نام خانوادگی: احدی
سال تولد: 1357
پست الکترونیک: hourieha@yahoo.com
آدرس محل کار: تهران، بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (64 غربی)، کد پستی 1437774681، صندوق پستی 6419-14155
تلفن تماس:88046891
دورنگار: 88036381
عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ زبانشناسی و
مدیر روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مشخصات تحصیلی
- دکتری زبان شناسی همگانی از دانشگاه پیام نور، عنوان رساله «بررسی ویژگی های صرفی واژگانی کودکان دوزبانه آذری- فارسی مبتلا به آسیب ویژه زبانی»
- کارشناسی ارشد آسیب شناسی گفتار و زبان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، همراه با کسب رتبه عالی در پایان نامه و رتبه اول در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد. عنوان پایان نامه : ارائه و اجرای طرح پژوهشی «هنجاریابی سرعت گفتار» در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
- کارشناسی آسیب شناسی گفتار و زبان از دانشگاه علوم پزشکی تهران، عنوان پایان نامه: «ترجمه کتاب مراقبت از صوت حرفه ای»
مقالهها
- هنجاریابی سرعت گفتار در دانش آموزان دختر پایه دوم و پنجم ابتدایی شهرتهران ، درمجله علمی- پژوهشی شنوایی، چاپ شده در تابستان 1385
- بررسی الگوی لکنت روی کلمات عملکردی و معنایی" در مجله علمی–پژوهشی علوم شناختی، چاپ شده در پاییز 1386
- بررسی ارتباط سرعت گفتار و حرکات متناوب و تکراری دردانشآموزان پایه دوم ابتدایی شهر تهران در مجله علمی- پژوهشی شنوایی، چاپ شده در زمستان 8813
- بررسی ارتباط سرعت گفتار وحرکات متناوب و تکراری در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در مجله علمی- پژوهشی توانبخشی نوین، چاپ شده در تابستان 1389
- درک و بیان تکواژهای زمانی افعال بین دوزبانهها و تکزبانههای دارای اختلال ویژۀ زبانی، مجله علمی- پژوهشی توانبخشی نوین، چاپ شده در اسفند1391
- آسیب ویژۀ زبانی درکودکان، فصلنامه علمی پازند،چاپ شده در شهریور1392
- تصریف افعال در دوزبانههای دچار آسیب ویژۀ زبانی، مجله علمی- پژوهشی شنوایی، چاپ شده در بهار 1393
- بررسی مهارتهای آگاهی واجشناختی، حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا ، مجله علمی- پژوهشی کومش، چاپ شده در تابستان 1393
- مقایسه مهارت تعریف واژه بین کودکان دوزبانۀ دارای آسیب ویژۀ زبانی و کودکان طبیعی، مجله علمی- پژوهشی زبان و زبانشناسی، چاپ شده در زمستان 1393
- توانایی دستوری و کاربردشناختی در آسیب زبانی، مجله علمی- پژوهشی جستارهای زبانی، چاپ شده در تابستان 1394
- هنجاریابی ابعاد هیجانی و ویژگیهای واژگانی –معنایی کلمات در زبان فارسی، علمی- پژوهشی، مجله علمی- پژوهشی کومش،چاپ شده در پاییز 1394
- بررسی رویکرد دوسویه در زبانشناسی بالینی با آسیب زبانی، مجله علمی- پژوهشی زبانشناخت، چاپ در زمستان 1394
- بررسی ارتباط حافظه فعال واجشناختی، آگاهی واجشناختی و مهارت زبانی در کودکان پیشدبستانی تهران، ، مجله علمی- پژوهشی کومش،چاپ شده دربهار1395
- مقایسۀ مهارت تعریف واژه بین کودکان تکزبانه و دوزبانۀ دارای آسیب ویژۀ زبانی، مجله علمی- پژوهشی توانبخشی نوین، چاپ در زمستان 1394
- بررسی درک ساخت های مجهول و معلوم در کودکان فارسیزبان دارای اُتیسم، چاپ شده در بهار 1395
- مقایسۀ بیان دستوری کودکان دارای ا ُتیسم باکودکان طبیعی، آنلاین از تیر ماه 1395
- رویکردهای اصلی در آموزش خواندن و نقش آنها در«آموزش نوین زبان فارسی»، چاپ شده در بهاروتابستان 1395
- بررسی فرضیه های مطرح در زمینۀ علت آسیب ویژه زبانی(پذیرفته شده)
- تأثیر سن، جنسیت و تکلیف بر سرعت گفتار در زبان فارسی )بهار1396 )
- بررسی ارتباط بیان دستوری و نظریۀ ذهن در کودکان دارای اُتیسم با عملکرد بالا (فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی، پاییز 96)
- فرایندهای واجی بعد از کاشت حلزون: مطالعۀ موردی گفتار دانش آموزان فارسی زبان مقطع ابتدایی (مجله زبان و زبانشناسی، 1399)
- ارتباط میانگین طول گفته و غنای واژگانی با آگاهیهای فرازبانی نحوی و واژگانی در کودکان دوزبانه طبیعی و کمشنوا (ترکی-فارسی) (1399مجله کودکان استثنایی، 1399)
- مقایسۀ شاخصهای رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دوزبانه (آذری- فارسی) کمشنوا با همتایان طبیعی
- بررسی ارتباط مهارت خواندن با توانایی نحوی و واژگانی در کودکان نارساخوان و طبیعی فارسیزبان، (مجله زبانپژوهی، 1399)
- Research priority of clinical linguistics in Iran, middle east journal of rehabilitation and health) printed article, 2016)
- Exploring pattern of syntactic profile in children with autism:Relation between reception and expression of syntax , Modern Rehabilitation Journal (printed article, 2016)
- Persian Phonological Awareness Tests: A Comparative Analysis, Iranian Rehabilitation Journal (printed article, 2019)
- A Study of Word Reading in Persian-speaking children with dyslexia and Normal ones, Modern Rehabilitation Journal (2020)
- Investigating Syntax Comprehension in Persian-speaking Children With Autism, Iranian Rehabilitation Journal (printed article, 2020)
طرحهای پژوهشی
- درآمدی بر زبانشناسی بالینی (سال 1392)
- بررسی ویژگیهای نحوی کودکان دارای اُتیسم و ارتباط آن با نظریه ذهن(سال 1393)
- تبیین تفاوتهای زبانی کودکان فارسیزبان دارای آسیب ویژه زبانی و کم توان ذهنی در شهر (سال 1394)
- بررسی همبستگی بینابعاد هیجانی کلمات و مولفه های واژگانی-معنایی در زبان فارسی (همکار طرح)
- تحلیل مطالعات روانشناسی زبان در زبان فارسی (1395)
- بررسی ارتباط عوامل زبانی و فرازبانی با توانایی خواندن کودکان نارساخوان فارسیزبان (1396)
- انطباقسازی، رواسازی و اعتباریابی بستۀ آزمون رشدی اختلال ویژۀ زبانی برای سنجش شدت اختلالهای زبانی در کودکان 3 تا 7 سال ایرانی (همکار طرح )
کتاب
- ترجمۀ کتاب «نارساخوانی: راهنمایی برای همۀ علاقهمندان»
- ترجمۀ کتاب «روانشناسی زبان»
- تألیف کتاب «آسیب ویژۀ زبانی: از نظریه تا درمان»
پیشینه تدریس
- تدریس روانشناسی زبان مقطع کارشناسی ارشد از بهار 93 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- تدریس اختلالات تکلم،آموزش وپرورش کودکان استثنایی، اختلال یادگیری، زبان تخصصی و روانشناسی عمومی در دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکز از سال1385
- مدرس مدعو دانشگاه علوم پزشکی تهران ازسال 1385 وسرپرستی دانشجویان در واحد کارآموزی و کارورزی
- مدرس مدعو دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سال 1385 تاسال 1387 وسرپرستی دانشجویان در واحد کارآموزی،کارورزی و دستیاری
- تدریس واحدهای زمینه کاربرد روانشناسی در آموزش زبان فارسی، روانشناسی خواندن و نوشتن و تشخیص اختلال خواندن و نوشتن در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
سخنرانی
- «زبانشناسی بالینی و آسیب ویژه زبانی» (24/4/92)
- «زبانشناسی در آسیبشناسی گفتار و زبان» (13/11/92)
- «کاربرد نظریه نحوی چامسکی در اختلالات زبان» (6/12/92)
- «خواندن و مؤلفه های شناختی و زبانی دخیل در آن» (12/3/94)
- «بررسی ویژگیهای زبانی کودکان مبتلا به اُتیسم» (28/6/94)
- «اهمیت و وظایف روابط عمومی» (27/2/95)
- «شناخت و ارزیابی آگاهی واج شناختی در نارساخوانی » (08/12/ 96)
- « نارساخوانی در کودکان » (11/2/ 98)
- «زبان در جهان واقع» (6/3/98)
- «مهارتهای زبانی و فرزبانی در کودکان دوزبانۀ کم شنوا» (14/6/98)
برگزاری کارگاه
- روانشناسی و عصبشناسی زبان (درک و بیان) 30/7/93
- اختلالات اکتسابی گفتار و زبان 16/12/93
- شناسایی و استفاده از ظرفیتهای ذهنی 08/12/93
- آشنایی با نظریه ها و آزمون های رشد زبانی 4/3/95 و 11/3/95
- آسیب ویژۀ زبانی: علامتشناسی و شیوههای ارزیابی 6/2/96
- خبرنویسی و گزارشنویسی 5/2/97
داوری، مشاوره و راهنمایی
- مشاور زبانشناس طرحهای تحقیقاتی
- راهنمایی و مشاورۀ پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری زبانشناسی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه پیام نور
- داوری پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه پیام نور و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- داوری مقاله برای مجله های زبان و زبانشناسی، زبانشناخت، توانبخشی، توانبخشی نوین، زبان پژوهی، کومش، جستارهای زبانی، پازند وmiddle east journal of rehabilitation and health
دورههای تخصصی
- اسلوب ویراستاری
- روش تجزیه و تحلیل دادههای آماری (spss)
- دورۀ آموزش فن ترجمه
- روش تحقیق کیفی
- نحوۀ جستجو و استفاده از منابع رایگان وب
- مداخلههای اولیه درمانی در اوتیسم و اختلالات اکتسابی زبان
- آشنایی با قوانین ارتقاء اعضای هیأت علمی
- ارزیابی ادراکی و عینی صوت
- آموزش عملی لاتک
- آموزش زبان برنامهنویسی پایتون
- تهیه و تنظیم خبر
شرکت در کنگره ها و سمینارها
- شرکت در کنگره گفتاردرمانی سال 1379
- ارائه مقاله در کنگره دی ماه 1385 دانشگاه علوم پزشکی ایران
- شرکت در سمینار یک روزه «روش های آموزشی در کودکان کم شنوا» دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اسفند ماه سال 1385
- شرکت در کنگره «تکامل طبیعی کودک، پیشگیری و مراقبت - نگاهی نو»،اسفند 1385دردانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
- شرکت در کارگاه سه روزه آموزش مربیان واحد کارورزی گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
- شرکت در سمپوزیوم «مداخلات زود هنگام در درمان اختلالات بلع و تغذیه کودکان» در سال 1388
- شرکت در هشتمین همایش گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بهمن 1385
- ارائه مقاله در هشتمین همایش گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
- شرکت در نهمین همایش گفتاردرمانی دانشگاه ایران در بهمن 1387
- شرکت و ارائه مقاله در دورازدهمین همایش گفتار درمانی، اسفند 1392،
- شرکت در همایش معناشناسی شناختی، دی 1395
- شرکت در نخستین جشنواره ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، آذر 1396
- شرکت در هفدهمین کنگرۀبینالمللی گفتاردرمانی در اردیبهشت 1398
سوابق اجرایی
- فعالیت در تأسیس انجمن علمی–دانشجویی آسیبشناسی گفتار و زبان در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
- عضو ستاد و کمیته اجرایی هفته پژوهش از سال 1394
- مسئول روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از سال 1394
- معاون فرهنگی بسیج اساتید در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از سال 1394
- عضو شورای فناوری و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- نماینده تفاهم نامه پژوهشگاه با دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
- مسئول روابط عمومی جشنوارههای امام علی پژوهی و ...
سوابق آموزشی و پژوهشی
- فعالیت در نشریه علمی– دانشجویی نوا در گروه گفتاردرمانی در سال 1380
- همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران از سال 1385 و سرپرستی دانشجویان در واحد کارآموزی و کارورزی
- همکاری با دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از سال 1385 تا سال 1387 و سرپرستی دانشجویان در واحد کارآموزی، کارورزی و دستیاری
- همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز از سال 1385 تا 1390
- فعالیت در بخش گفتاردرمانی مرکز مشاوره آگاهان از سال 1385
- فعالیت در گروه آسیب شناسی زبان بیمارستان رفیده در سال 1385
عضویت در مجامع علمی
- انجمن گفتاردرمانی
- انجمن زبانشناسی
جوایز علمی
- پژوهشگر برتر 1394
- پژوهشگر برتر 1395
- پژوهشگر برتر 1396