پیشنهادات پژوهشگاه در نخستین گردهمایی دانشگاه‌های ایران و اسپانیا

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۶ کد : ۲۰۴۶۲ اخبار
تعداد بازدید:۶۶۳

نخستین گردهمایی رسمی نمایندگان دانشگاه‌‌های ایران و اسپانیا، با همت دانشگاه علامه طباطبایی و با حضور نمایندگان دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت، الزهرا، بوعلی سینا، گیلان، یزد و نیز پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و موسسه حکمت و فلسفه از سوی ایران و نمایندگان دانشگاه‌های آلیکانته، اتونوما مادرید، کمپلوتنسه، ییدا، نبریخا، سانتیگو دکمپوستلا، بنیاد سه فرهنگ مدیترانه‌ای و موسسه کاسا آسیا روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

سفرای ایران و اسپانیا و نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران و رییس دانشگاه علامه طباطبائی از جمله دیگر شرکت کنندگان در این برنامه بودند. هدف اصلی از این گردهمایی، فراهم آوردن زمینه گسترش گفت‌وگو و همکاری علمی میان دانشگاه‌ها و موسسات علمی از دو کشور بود.

در این گردهمایی دکتر شکوه‌السادات حسینی (مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) نیز به ارائه پیشنهادات پژوهشگاه علوم انسانی پرداخت. ایشان ضمن تشکر از دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری این نشست اذعان کرد: گسترش روابط به ویژه در سطح بین‌الملل، نیتی امروزین و پربهاست و ضمن اشاره به مطالعات تطبیقی و لزوم فراهم آوردن بستری که اشتراکات اولیه را برای ارتباط فرهنگ‌ها با هم فراهم کند ابراز کرد که از این فرصت حاضر باید بستری برای مطالعات تطبیقی در این دو زبان فراهم آید. ایشان در پایان سخنرانی‌های خود پیشنهاد برای همکاری با دانشگاه‌های اسپانیایی را اینگونه مطرح کردند: با توجه به سوابق دیرینه و فعالیت جدی دانشگاه سانتیگو د کمپوستلا در زمینه مطالعات بینافرهنگی به ویژه در حوزه زبان، پیشنهاد تأسیس مرکز مشترک پژوهشهای تطبیقی زبان فارسی و اسپانیایی داریم. همین پیشنهاد را در زمینه مطالعات بینادینی به مؤسسه فرهنگ‌های سه گانه ارائه می‌دهیم. در حال حاضر، در حال راه اندازی پرتالی هستیم که تمامی محتواهای تولید شده در دوران کرونا را با دسته‌بندی‌های مفهومی و فراتحلیل علمی در آن قرار دهیم. در این زمینه نیز پیشنهاد همکاری با مؤسسه خانه آسیا داریم. همچنین پیشنهاد می‌شود، در صورت امکان در قالب یک کنسرسیوم، اقدام برای انعقاد تفاهم‌نامه‌ای کلی میان 16 دانشگاه و پژوهشگاه ایرانی و اسپانیایی حاضر در این نشست، تصویب گردد تا با ارتباطی شبکه‌ای، حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود در هر کدام از آنها امکانپذیر شود.


لینک دانلود فایل

نظر شما :