نمایشگاه مجازی: برف می‌بارید

مجموعه‌ای از مستندات تصویری از پیشینه بارش برف در ایران
۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۱ کد : ۲۲۰۵۱ خبر و اطلاعیه نمایشگاه مجازی
تعداد بازدید:۳۸۲۵
مستندات این نمایشگاه با تمرکز بر بازخوانی منابع تصویری و تاریخی از بارش برف در ایران گردآوری شده است و گوشه‌هایی از تأثیر این رخداد جوی بر زندگی روزمره مردم را به نمایش می گذارد.

طی دهه‌های اخیر و به واسطه برخی تغییرات جوی و زیست‌محیطی، بارش برف در بخش‌های مختلفی از ایران به صورت غیر معمول یا در شرایط متفاوتی بوده است. گاه زمستان‌ها تحت‌ تأثیر دوران خشکسالی قرار گرفته است و گاه نیز به بارش برف سنگین منجر شده است. ازجمله زمستان‌ سال‌های ۱۳۴۲، ۱۳۵۰، ۱۳۷۴ و ۱۳۸۶ شمسی که اهالی بیشتر مناطق ایران، بارش برف سنگین را تجربه کردند. از بارش برف در ایران و آن چه به شکل‌گیری تاریخ اجتماعی حاصل از این رخداد جوی منجر شده است، مستندات تصویری پراکنده‌ای در دست است. برخی آلبوم‌ها و مجموعه‌های عکس خاندانی، بایگانی‌های عکاس‌خانه‌های قدیمی و مجموعه‌های عکاسان خوش‌ذوق، گزارش‌های تصویری در نشریات، کمابیش مستندات تصویری را در اختیار پژوهشگران مطالعات تاریخ اجتماعی و فرهنگی قرار می‌دهند. نمایشگاه مجازی «برف می‌بارید»، گزیده‌ای است از پژوهشی بر منابع تصویری و تاریخی پراکنده که بارش برف در ایران طی نیمه دوم قرن سیزدهم قمری/ نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تا دهه پایانی ۱۳۹۰ شمسی را به نمایش می‌گذارد.

مجموعه آثار ژول لارنس، آلبوم خاندان نفیسی در بایگانی‌های مجازی برخط اسمیتسونین، آلبوم عکس‌های ارنست هولتسر، مجموعه عکس‌های آنتوان سوروگین، آلبوم خاندان برومند، مجموعه تصاویر کتاب بیاد شیراز، مجموعه تصاویر شادروان محمود پاکزاد در کتاب طهران قدیم، تصاویر شادروان محمد مهدی استعدادی در کتاب با من از برف بگو، طراحی‌های هوشنگ سیحون، تصاویر نشریات سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شمسی، بایگانی تصاویر آرشیو ملی ایران،... از منابع این نمایشگاه به شمار می‌روند.

فرصت دسترسی به مستندات و گردآوری آنها با همراهی پژوهشگران محترم دکتر اکبر شریف‌زاده معاون اداره کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ندا رسولی کارشناس گروه تاریخ معاصر پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نسرین فرنقی کارشناس منابع غیر کتابی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمد محسن گلدانی معاون مدیریت کتابخانه و مرکز اسناد و اطلاعات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر الهام ملک‌زاده مدیر گروه تاریخ اجتماعی و اقتصادی پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فراهم شده است. 

صفورا برومند

۲ بهمن ۱۴۰۰

کلید واژه ها: برف ایران بارش زمستان زمستان ۱۴۰۰ تصاویر تاریخی عکس تاریخی صفورا برومند نمایشگاه مجازی


نظر شما :