یادی از استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب

۲۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۰ کد : ۲۳۱۰۵ خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۹۶۴
یادی از استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب

دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به‌مناسبت درگذشت دکتر سیدمحمد رضوی، استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب، یادداشت کوتاهی نوشته است که در ادامه از نظرتان می‌گذرد:


سال ۱۳۶۲ در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب، استاد دکتر سیدمحمد رضوی بود؛ تا جایی‌که به ایشان لقب «سقراط اساتید» داده بودند؛ ایشان در این درس ریشه برخی از اصطلاحات را به زبان انگلیسی و معادل فرانسوی و سپس لاتین بیان می‌کرد.
خود من توفیق داشتم چند دوره کامل در درس ایشان حاضر شوم و تقریرات درس ایشان را از یونان تا قرون وسطی و سپس تا قرن نوزدهم بنویسم. سال‌ها بعد متوجه شدم این جزوه درسی بسیار باارزش است، لذا با متفکر برجسته شادروان مرحوم دکتر محمد مددپور و برخی دیگر از دوستان سلسله مباحثی را در بررسی و نقد آن انجام داده و سپس با برخی موارد مشابه در اندیشه سیاسی ایران تطبیق دادیم؛ حاصل این متن و پاورقی که در حقیقت بررسی و نقد فلسفه سیاسی غرب بود به‌صورت کتاب «گفتار فلسفه سیاسی غرب» به چاپ رسید.

غرض از ذکر مطلب این بود که دکتر رضوی از سال ۱۳۸۴ بازنشسته شدند و در این مدت متأسفانه کمتر کسی از این شخصیت علمی سراغی گرفت. چند سال قبل هم مراسم بزرگداشتی در تجلیل از ایشان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
استاد دکتر محمد رضوی در سن 90 سالگی دارفانی را وداع گفت.


روحش شاد و یادش گرامی‌باد

 

کلید واژه ها: یادی از استاد برجسته فلسفه سیاسی غرب یادداشت دکتر موسی نجفی


نظر شما :