۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲

رئیس دانشگاه تهران مطرح کرد؛

انتقاد از تبدیل مقاله‌نویسی به یک معیار وتویی برای ارتقای اساتید

انتقاد از تبدیل مقاله‌نویسی به یک معیار وتویی برای ارتقای اساتید

رئیس دانشگاه تهران گفت: اینکه با مقاله‌شماری صرف، یک عضو هیئت علمی به مرتبه استاد تمامی برسد، یعنی ترویج یک پیام غلط مبنی بر نگاه محض به مقاله.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در جمع دبیران و نمایندگان انجمن‌های علمی دانشجویی و کانون‌های فرهنگی هنری و همچنین برخی فعالان نشریات دانشجویی دانشگاه تهران، افزود: برنامه‌های شبکه تلویزیون اینترنتی دانشگاه می‌تواند طوری طراحی شود که هر هفته یک میزگرد با حضور اعضای یکی از انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران و اساتید مرتبط با حوزه فعالیت آن انجمن علمی درباره یک مسئله روز کشور برگزار شود و دغدغه‌ها درباره آن موضوع از منظر دانشجویان دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: اعتقاد داریم که باید فضا را برای فعالیت‌های علمی دانشجویی در بستر انجمن‌ها و کانون‌های دانشجویی فراهم کنیم تا بتوانیم فارغ‌التحصیلانی تربیت کنیم که بتوانند با داشتن مهارت‌های فعالیت جمعی، راه حلی برای رفع مشکلات کشور ارائه دهند.

وی یکی از مسیرهای ارتقای کیفیت دانشگاه را توجه به انجمن‌های علمی دانشجویی دانست و افزود: روند تغییرات کمی و کیفی فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی و همچنین ارزیابی آنها از فضای دانشگاه و اعضای هیأت علمی و … یک داشبورد برای ارزیابی کیفیت دانشگاه محسوب می‌شود.

مقیمی با دعوت از انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی برای پرداختن به حوزه‌های ابتکاری و نوآورانه، درباره درخواست این فعالان دانشجویی برای حمایت مالی از فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشجویی، گفت: منابع و امکانات برای فعالیت‌های دانشجویی باید متناسب با شأن و جایگاه ممتاز دانشجویان تأمین شود. علی‌رغم محدودیت‌هایی که در زمینه امکانات وجود دارد اما لذت فعالیت‌های دانشجویی و روحیه کارآفرینانه دانشجویان فعال باعث می‌شود که دانشجویان با همین امکانات موجود هم بهترین و ثمربخش‌ترین فعالیت‌ها را رقم بزنند.

رئیس دانشگاه تهران در عین حال تاکید کرد: حمایت مالی از انجمن‌های علمی دانشجویی در دو بخش صورت گیرد. یک مبلغ ثابتی به صورت ماهانه یا ترمی به آنها تعلق گیرد و بخشی هم مبتنی بر عملکرد انجمن‌ها به آنها اختصاص داده شود. همچنین لازم است مبلغی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی به انجمن‌های علمی دانشجویی تخصیص پیدا کند تا مهارت پژوهش در بستر انجمن‌های علمی در دانشجویان ایجاد شود.

وی افزود: اگر برنامه مشخصی داشته باشیم، حتماً مشکل تأمین منابع مالی هم قابل رفع است. رویکرد جدیدی در بین خیرین نیک‌اندیش حوزه آموزش عالی ایجاد شده است که در جهت تنوع‌بخشی به حوزه‌های مورد حمایت خود اقدام می‌کنند. حمایت از دانشجویان و پژوهشگران و صاحبان ایده‌های برتر از جمله آنهاست. می‌توان با خیرین وارد مذاکره شد تا توسعه حمایت از فعالیت‌های انجمن‌ها و کانون‌های علمی و فرهنگی را مدنظر قرار دهند.

مقیمی با تاکید بر شبکه‌سازی در میان فعالان و آثار دانشجویی، ادامه داد: در این شبکه یک سیستم داوری ایجاد کنیم که نشریات دانشجویی در حوزه انجمن‌های علمی دانشجویی سطح‌بندی شوند و بر اساس معیارهایی که برای داوری تدوین می‌شود، امتیازدهی به این نشریات صورت گیرد. این رتبه‌بندی و امتیازدهی‌ها در صورتی مفید است که دانشجویان در صورت چاپ مقاله و اثر علمی خود در این نشریات، یک امتیازی هم دریافت کنند تا حتی در جریان ورودشان به مقاطع تحصیلی بالاتر نیز بتواند مؤثر باشد.

رئیس دانشگاه تهران با پیشنهاد اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران به صورت ماهانه به معرفی بهترین مجله و برترین مقاله‌های چاپ شده در مجلات خود بپردازند، خاطرنشان کرد: بحث شبکه‌سازی برای کانون‌های فرهنگی و هنری هم با جدیت دنبال شود.

مقیمی در بخشی از سخنان خود، با انتقاد از تبدیل مقاله‌نویسی به یک معیار وتویی برای ارتقای اعضای هیئت علمی، خاطرنشان کرد: اینکه با مقاله‌شماری صرف، یک عضو هیئت علمی به مرتبه استاد تمامی برسد، یعنی ترویج یک پیام غلط مبنی بر نگاه محض به مقاله. این درحالیست که به نظر می‌رسد برای اینکه یک عضو هیئت علمی ارتقا پیدا کند و استاد شود، باید یک معلم خوب باشد و مهمترین معیار معلم خوب، شاگردپروری است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: شاگردپروری این است که اعضای هیأت علمی در خارج از وقت کلاس‌ها واقعاً برای دانشجویان وقت بگذارند و توجه به دانشجو در محیط علمی را مدنظر داشته باشند.

کد خبر 5368942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      سلام من به عنوان یک هیئت علمی دانشگاه حرف ایشان را صد در صد تصدیق می نمایم. مقاله هدف شده و بس در حالی که خدمات درمانی ، تشخیصی و آموزشی و حل مشکلات مردم بسیار ارزشمند تر هستند گه در ارتقا به فراموشی سپرده شده اند.
    • استاد IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۸
      0 0
      استادی که مقاله و پژوهش نداشته باشد، بار آموزشی ضعیفی خواهد داشت و نمی تواند با مسایل روز رشته خود آشنا باشد و مطاب جدید را نمی تواند به دانشجویان انتقال دهد.