گزارش مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰ کد : ۲۱۳۲۸ مهم‌ترین اخبار گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۰۹۱
گزارش مراسم مجازی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ در پژوهشگاه

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید روز چهارشنبه مورخ 7 مهرماه 1400، به‌صورت مجازی از طریق وبینار و با حضور جمعی از دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان قدیمی، استادان و کارشناسان مدیریت آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه برگزار شد.

این مراسم با قرائت قرآن آغاز شد و در ابتدای جلسه، دکتر حسینعلی قبادی، ریاست پژوهشگاه، ضمن گرامی‌داشت ایام اربعین حسینی علیه‌السلام و ایام بزرگ‌داشت دفاع مقدس، شروع سال جدید تحصیلی را تبریک گفت و برای دانشجویان جدید، آرزوی موفقیت و سلامتی کرد. وی با اشاره به برگزاری این مراسم، از زحمات مدیریت آموزش و کارشناسان تحصیلات تکمیلی در ایام کرونایی تشکر و قدردانی کرد. دکتر قبادی، نکاتی را مطرح کرد و خواستار توجه به آنان شد؛ نکته‌ی اول، دانشجویان محترم از همین حالا به فکر موضوع و مسئله‌ی رساله باشند و به قول مرحوم دکتر قیصر امین‌پور «چه زود ، دیر می‌شود». نکته‌ی دوم، با استادان پژوهشگاه بسیار در ارتباط باشند و استادان نیز وقت و زمان کافی برای این موضوع مطابق جدول زمانی اختصاص دهند. سوم این‌که، کارشناسان آموزش، برای پاسخ‌گویی به دانشجویان در ایام کرونایی، وقت و اهتمام ویژه‌تری داشته باشند و برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرد. نکته‌ی چهارم، در طول هر نیم‌سال تحصیلی، حداقل دو جلسه با ‌هیأت رئیسه‌ی پژوهشگاه و با حضور دانشجویان گرامی برگزار شود. پنجم این‌که، مدت زمان تحصیلی دانشجویان خیلی طولانی مدت نشود و با حفظ و نیز افزایش کیفیت، امور آموزشی و پژوهشی، دانشجویان در زمان مقرر فارغ‌التحصیل شوند. برای این امر، بهتر است که دانشجویان نیز با فرآیندهای قانونی و متداول آموزشی و پژوهشی آشنا شوند. نکته‌ی ششم، دانشجویان توان تحقیقاتی بیشتری از خودشان نشان بدهند و امید داریم که رساله‌های دوره‌ی دکتری در پژوهشگاه، قوی‌تر و با‌کیفیت‌تر از دیگر مراکز و دانشگاه‌ها باشد. پژوهشکده‌ها و استادان پژوهشگاه زمینه‌های تحقیق و پژوهش خود را از قبل اعلام کنند تا پذیرش دانشجو نیز با نگاه به این موضوع صورت گیرد. نکته‌ی آخر، دانشجویان با حوزه‌های کاربردی‌سازی و ترویجی‌سازی پژوهشگاه در ارتباط باشند و حلقه‌ی استاد و پژوهش توسط دانشجو تکمیل شود. این حوزه‌های مذکور، زمینه‌ی کار و فعالیت بسیار زیاد دارند.
رئیس پژوهشگاه، در پایان سخنان خود، ضمن عرض تبریک مجدد به پذیرفته شدگان دوره‌ی دکتری در پژوهشگاه، برای آنان از خداوند متعال، سلامتی و تندرستی و موفقیت مسألت کرد.

سخنران دوم این نشست، دکتر ملایی‌توانی، معاون پژوهشی پژوهشگاه بود که ضمن خیرمقدم به دانشجویان جدیدالورود پژوهشگاه، برای آنان سلامتی و موفقیت آرزو و ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن ایام کرونا، کلاس‌های درسی و آموزشی به‌صورت متعارف و حضوری برگزار شود.
وی ادامه داد: پژوهشگاه از بزرگترین مؤسسات پژوهشی‌ست که حدودا 60 سال تجربه دارد و وجه تمایزش با سایر مراکز آموزشی و پژوهشی، در برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌های علمی تخصصی و همایش‌هاست و توصیه کرد که دانشجویان نیز حتماً در این برنامه‌ها شرکت کنند و از محتوای آموزشی آن‌ها استفاده و بهره ببرند که به‌عنوان نمونه به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته‌ی پژوهش امسال (آذرماه 1400) اشاره کرد. معاون پژوهشی پژوهشگاه، به معضل طولانی‌شدن دوره‌ی تحصیلی اشاره کرد و از دانشجویان نیز خواست تا با برنامه‌ریزی درسی مناسب در زمان مقرر، درس را به اتمام برسانند. وی در پایان سخنرانی خود، به رساله‌های دکتری پرداخت و توجه دانشجویان را به این موضوع مهم جلب کرد که از الآن به فکر طرح مسئله برای رساله خود باشند و با راهنمایی استادان محترم پژوهشگاه به آن بیاندیشند، چراکه فرصت‌ها زود سپری می‌شوند و اگر رساله‌ی پژوهشی فاقد مسئله باشد، بعداً نیز به هیچ کاری نمی‌آید. دانشجو، موظف است که از رساله‌ی خود مقاله‌ی علمی-پژوهشی ارائه کند و این مقاله باید سخن نوآورانه و کوتاه پژوهش انجام شده وی باشد. اگر دانشجو، در ذهن خود مسئله داشته باشد و از قبل برای آن مطالعه کرده باشد، مقاله با کیفیت بهتری نوشته می‌شود.

سخنران بعدی، دکتر روح‌الله کریمی، مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه، ضمن خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به دانشجویان جدیدالورود، از آنان خواست که حتماً سابقه‌ی پژوهشگاه را مطالعه کنند و با فعالیت‌های پژوهشگاه از گذشته تاکنون بیشتر آشنا شوند. چون این شناخت به استفاده‌ی بیشتر از فرصت‌ها کمک می‌کند. فارغ‌التحصیلان پژوهشگاه با سایر فارغ‌التحصیلان تمایز دارند زیراکه، از توان پژوهشی بالاتری برخوردار هستند و این‌جا تأکید بر تربیت پژوهشگر علوم انسانی‌ست. درس پژوهش‌ورزی هم به‌این منظور در برنامه‌ی درسی و آموزشی دانشجویان لحاظ گردیده که به‌عنوان فرصت خوب به آن نگریسته شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با شکست کرونا؛ امکان برگزاری کلاس‌های حضوری به شیوه‌ی قبل و متداول فراهم شود که این امر نیز تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا و ابلاغیه‌ی وزارت عتف خواهد بود. دکتر کریمی، از دانشجویان خواست تا آن زمان نیز، زمینه‌های پژوهشی و آموزشی را در خودشان تقویت کنند. مدیر آموزش، شرح داد: از سال آتی پذیرش دانشجویان دوره‌ی دکتری بر اساس طرح‌نامه‌ی پژوهشی رساله‌ی دکتری خواهد بود که بر اساس اعلام و اطلاع‌رسانی پژوهشکده‌ها و استادان اقدام خواهد شد. وی با اشاره به تدوین برنامه‌ی زمانی فعالیت‌های تحصیلی دانشجویان دوره‌ی دکتری و ابلاغیه‌های جدید کمیسیون موارد خاص، تصریح کرد که در خصوص سنوات تحصیلی بسیار سخت‌گیرانه‌تر از قبل اعمال می‌شود. به‌عنوان نمونه، دانشجو موظف ست که در آغاز هر نیم‌سال تحصیلی نسبت به ثبت‌نام اقدام کند و وضعیت خود را نامشخص رها نکند. دانشجویان می‌توانند رساله‌های کارفرمایی که در ارتباط با سایر نهادها و سازمان‌هاست را پیشنهاد بدهند و پس از تصویب به انجام آن بپردازند که منافع مادی و غیرمادی برای آنان دارد. این موضوعات معمولاً پس از وصول به پژوهشگاه، اطلاع‌رسانی می‌شود. برای برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی_تخصصی نیز می‌توانید موضوع پیشنهاد بدهید و درصورتی‌که تمایل و امکانش را داشته باشید، اجرای آن را نیز بر عهده بگیرید. دکتر کریمی در پایان سخنانش، به معرفی همکاران و شرح وظایف کارشناسان آموزش پرداخت و سپس دانشجویان جدیدالورد به معرفی خود پرداختند.
این مراسم به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد و همکاران عضو هیأت علمی و غیر هیأت علمی در این مراسم مشارکت داشتند.

 


نظر شما :