گزارش نشست روز جهانی صلح

۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۳ کد : ۲۱۳۰۷ خبر و اطلاعیه گزارش نشست‌ها
تعداد بازدید:۱۰۱۴
گزارش نشست روز جهانی صلح

گزارش نشست "روز جهانی صلح"

"روز جهانی صلح" ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ با سخنرانی دکتر محمدرضا حافظ‌نیا، دکتر مصطفی قادری حاجت و دکتر جعفر حق‌پناه برگزار شد.

در ابتدا دکتر مهدی کریمی، دبیر نشست روز 31 شهریور، روز جهانی صلح را به فعالان حوزه‌ی مطالعات صلح تبریک گفت و پیام دبیر کل سازمان ملل به‌مناسبت روز جهانی صلح برای حاضرین در نشست پخش شد. 
وی گفت: ماهیت مطالعات صلح در دوره‌ی پس از جنگ سرد تغییر یافته است. در دوره جنگ سرد، صلح به‌نوعی ماهیتی بین‌الدولی داشت و به‌صورت فقدان جنگ بین کشورها تعریف می‌شد. در دوره‌ی پس از جنگ سرد، تغییر در ماهیت تهدیدات، پیچیده شدن شرایط بین‌الملل و تکثر بازیگران سیاسی باعث شد تا تعریف سنتی از صلح به چالش کشیده شود و مسائلی مختلفی مانند فمینیسم، تغییرات اقلیمی، تخریب محیط زیست، نسل کشی ها و غیره در تعریف صلح مدنظر قرار گیرد. 

با این مقدمه، سخنرانی دکتر حافظ نیا از استادان دانشگاه تربیت مدرس ایراد شد. 
عنوان سخنرانی وی عبارت بود از "ژئوپلیتیک و صلح". وی در این سخنرانی به تبیین رابطه‌ی بین ژئوپلیتیک و صلح پرداخت و عنوان کرد که ژئوپلیتیک می‌تواند در بنای صلح جهانی نقش مؤثری داشته باشد. وی در ادامه به موانع استقرار صلح در جهان پرداخت و راهکارهایی نیز جهت استقرار صلح پایدار در مقیاس های مختلف جغرافیایی ارائه کرد.
 
در ادامه سخنرانی دکتر قادری‌حاجت با عنوان  "صلح عادلانه" آغاز شد. وی پس از ارائه‌ی یک چارچوب نظری و با تکیه بر دیدگاه روی باسکار، به بررسی مفاهیم اصلی مانند عدالت فضایی، بی عدالتی فضایی و انزواگزینی پرداخت و در ادامه از واگرایی، تروریسم، حاشیه‌نشینی و نقض صلح به‌عنوان مهمترین خروجی‌های بی‌عدالتی فضایی نام برد. پس از بحث درباره‌ی شاخص‌های صلح و آمارهای موجود در این زمینه، به انطباق نتایج شاخص‌های صلح و عدالت فضایی پرداخت و نشان داده شد که هم‌پوشانی بالایی بین این دو متغیر وجود دارد. 

سخنرانی دکتر جعفر حق پناه با عنوان "چشم‌انداز صلح در افغانستان" بود که وی در این سخنرانی پس از بحثی نظری، به وضعیت فعلی افغانستان و چرایی شکست در پروژه‌ی دولت-ملت‌سازی در این کشور پرداخت. در ادامه بررسی سناریوهای پیش‌رو در افغانستان نیز اندیشیده شده بود، اما به‌دلیل بروز مشکل اتصال به اینترنت برای دکتر حق پناه این بخش از سخنرانی ناقص ماند. 
در پایان سخنرانی نیز جلسه‌ی پرسش و پاسخ برگزار شد و حاضرین در جلسه سؤالات خود را از سخنرانان طرح کردند و سخنرانان نیز به این سوالات پاسخ دادند.  
 
 


نظر شما :