پژوهشگاه علوم انسانی؛ کامل‌ترین مرجع شاهنامه‌پژوهی کشور

۰۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۸ کد : ۲۰۵۴۸ اخبار اساتید پژوهشگاه
تعداد بازدید:۱۵۵۸
سیده زهرا اجاق با اشاره به انتقال مجموعه‌ای از نسخ خطی دیجیتال گنج‌بخش پاکستان به پژوهشگاه علوم انسانی، تصریح کرد: در نتیجه این تلاش، امروزه پژوهشگاه علوم انسانی کامل‌ترین مرجع به منظور شاهنامه‌پژوهی به شمار می‌رود.

اجاق در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:
پژوهشگاه علوم انسانی؛ کامل‌ترین مرجع شاهنامه‌پژوهی کشور
سیده زهرا اجاق با اشاره به انتقال مجموعه‌ای از نسخ خطی دیجیتال گنج‌بخش پاکستان به پژوهشگاه علوم انسانی، تصریح کرد: در نتیجه این تلاش، امروزه پژوهشگاه علوم انسانی کامل‌ترین مرجع به منظور شاهنامه‌پژوهی به شمار می‌رود.

تبدیل پژوهشگاه علوم انسانی به کامل‌ترین مرجع شاهنامه‌پژوهی کشورسیده زهرا اجاق، سرپرست پژوهشکده مطالعات فرهنگی و تحقیقات اسناد فرهنگی آسیا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برخی دستاوردهای و اولویت‌های این پژوهشکده، گفت: تدوین برنامه توسعه راهبردی پژوهشگاه و تعیین سیاست‌ها و اقدامات آینده پژوهشگاه و مأموریت‌های عملی هر پژوهشکده در قالب برنامه‌های پنج ساله از مهم‌ترین اقدامات پژوهشگاه بوده که پیش از این هرگز به آن عنایتی نشده است. در واقع تدوین این برنامه از دوره مدیریت مرحوم دکتر صادق آئینه‌وند آغاز شد و ریاست کنونی پژوهشگاه دکتر حسینعلی قبادی آن را به انجام رسانده‌اند. این برنامه، که بر پایه اسناد بالا‌دستی شامل سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و نظام ملی نوآوری تنظیم شده است، به مثابه نقشه راه و الگو برای علوم انسانی کشور می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد و برای نخستین بار به توانایی‌های علوم انسانی در فناوری‌سازی و کاربردی‌سازی آن در حل معضلات اجتماعی توجه شده است.

اجاق درباره اولویت پژوهش در حوزه تمدن ایرانی اسلامی و صیانت از اسناد و بازسازی میراث مکتوب گفت: پژوهشکده اقدامات مهمی را انجام داد که عبارتند از: شناسایی مجلداتی نفیس و تاریخی از تصاویر نسخ خطی شاهنامه فردوسی که برخی از این نسخِ عکسی به یادگار مانده از بنیاد شاهنامه و از سال ۱۳۵۰ از کتابخانه‌های بزرگ جهان و ایران گردآوری شده بود و بعد از تأسیس پژوهشگاه و انتقال به آن، دور از دسترس محققان و در محل انبار قرار داشت. بدیهی است که نُسخ یادشده به دلیل وضعیت نامناسب نگهداری در معرض آسیب جدی قرار داشتند. از میان این نسخ می‌توان به عکس نسخه خطی موزه بریتانیا (۶۷۵ ه.ق)، عکس نسخه کاما(ق ۷ و ۸) و عکس نسخه طوپقاپوسرای(۷۳۱ ه.ق) اشاره کرد.

وی انتقال مجموعه‌ای از نسخ خطی دیجیتال گنج‌بخش پاکستان به پژوهشگاه علوم انسانی را از دیگر اقدامات آن پژوهشکده دانست و گفت: در نتیجه این تلاش، امروزه پژوهشگاه علوم انسانی کامل‌ترین مرجع برای شاهنامه‌پژوهی است. همچنین مرمت وسامان­‌بخشی کتابخانه مینوی، که با هزینه‌ مادی و معنوی فراوانی در دوره جدید صورت گرفت، از اقدامات دیگر ما بود و نیز ساماندهی و بازسازی کتابخانه انجام و آماده بهره‌برداری برای علاقه‌مندان شد.

سرپرست پژوهشکده مطالعات فرهنگی درباره توسعه پژوهشکده‌ها و حوزه‌های تحقیقاتی پژوهشگاه علوم انسانی اظهار کرد: امروز پژوهشگاه علوم انسانی در بیش از ۱۲ پژوهشکده در دانش‌های مختلف از جمله فرهنگی، سیاسی و روابط بین‌الملل، فلسفی، ادبی، زبانشناسی، تاریخی، اقتصادی، حقوقی، ارتباطات و رسانه، مطالعات قرآنی و امام‌علی‌‌پژوهی، فعالیت‌های ویژه‌ای را سامان داده که بسیاری از آنها موفق به دریافت جوایز ملّی و برخی جوایز بین‌المللی شده‌اند. توسعه کمّی و کیفی نشریات در دوره اخیر بی‌سابقه بود؛ تا جایی که در حال حاضر پژوهشگاه علوم انسانی بیش از ۴۴ نشریه علمی دارد که در مقایسه با سال‌های پیش افزایش قابل‌توجهی داشته است.
انتهای پیام

کلید واژه ها: سیده زهرا اجاق ایکنا شاهنامه نسخ خطی گنج‌بخش شاهنامه‌پژوهی


نظر شما :