در مراسم افتتاح طرح ترویج یافته‌های پژوهشی (تیپ) مطرح شد؛

دکتر پارساپور: باید با عمومی‌سازی دانش باعث کاهش فقر اطلاعاتی و مهارتی مردم شویم

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۲ کد : ۲۰۰۶۵ خبر و اطلاعیه هفته پژوهش ۱۳۹۹
تعداد بازدید:۱۷۵۹
دکتر پارساپور: باید با عمومی‌سازی دانش باعث کاهش فقر اطلاعاتی و مهارتی مردم شویم

دکنر پارساپور در مراسم افتتاح طرح ترویج یافته‌های پژوهشی (تیپ) مطرح کرد:

باید با عمومی‌سازی دانش باعث کاهش فقر اطلاعاتی و مهارتی مردم شویم

 

در مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش (22 آذر 99) طرح ترویج یافته‌های پژوهشی (تیپ) افتتاح شد. دکتر زهرا پارساپور، معاون کاربردی‌سازی علوم انسانی و فرهنگی در این خصوص طی سخنانی گفت: ایده‌ی ترویج علم به معنی عمومی‌سازی دانش و بیان دستاوردهای پژوهشی به‌شکل قابل فهم و ساده برای عموم مردم است. بالا بردن سواد علمی جامعه همراه با توسعه‌ی علمی، فناوری، اجتماعی و فرهنگی و حوزه‌ی سلامت و … کاهش فقر اطلاعاتی و مهارتی مانع عقب‌افتادگی، آسیب‌دیدگی‌های فردی و جمعی می‌شود. پیچیدگی، تنوع و تکثر که از ویژگی‌های جهان امروز ماست انتخاب را در سطوح مختلف دشوار کرده است و این دشواری از مدیریت یک خانواده تا کنش‌گری در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی در صورت نبود علم و آگاهی منجر به شکست و ناکامی فردی و اجتماعی می‌شود. طرح ترویج یافته‌های پژوهشی(TIP) اقدامی است که معاونت کاربردی‌سازی و فرهنگی در این راستا آغاز کرده است.


برای موفقیت در ترویج علم لازم است به سه عامل توجه داشته باشیم:


1-شناخت دغدغه‌ها و نیازهای عمومی و حتی ایجاد نیاز از طریق آگاهی بخشی چرا که تشخیص مسائل و نیازها بخشی از وظایف اصلی علم و دانش است .
2-یافتن زبان مناسب برای بیان تخصصی‌ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی به شکل قابل فهم و مناسب.
3-حضور در فضای حقیقی و مجازی که عموم مردم حضور دارند مثل فرهنگسراها، حوزه‌ی عمومی شهری، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و …


دکتر پارساپور در خاتمه‌ی سخنانش تأکید کرد: مقارنت افتتاح طرح تیپ با آغاز هفته پژوهش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با دانش تخصصی و پیگیری دکتر مهرابی و همراهی همه اندیشمندان و پژوهشگران داخل و خارج پژوهشگاه به بار بنشیند و پژوهشگاه را در تحقق شعار پژوهشگاه بدون دیوار یاری کند.

 

کلید واژه ها: طرح ترویج یافته‌های پژوهشی (تیپ) زهرا پارساپور هفته پژوهش


نظر شما :