متن سخنان دکتر قبادی در مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش ۹۹

۲۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۲ کد : ۲۰۰۴۸ خبر و اطلاعیه هفته پژوهش ۱۳۹۹
تعداد بازدید:۳۲۶۱
متن سخنان دکتر قبادی در مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش  ۹۹

متن سخنان دکتر قبادی در مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش آذرماه 99 (22 تا 25 آذر)

به‌گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مراسم افتتاحیه‌ی هفته‌ی پژوهش صبح روز شنبه، 22 آذرماه 1399، با سخنرانی، تبریک و خیرمقدم دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد. دکتر قبادی سخنانش را با شعری از حافظ شیرازی به شرح زیر آغاز کرد:

به  دُوَرِ  لاله، قدح گیر؛ و بی‌ریا  می‌باش        به بوی گل، نفسی همدم صبا‌ می‌باش
گرت هواست که چون جم، به سِر غیب رسی        بیا و همدمِ جامِ جهان، نما می‌باش
چو غنچه، گر چه فروبستگیست کار جهان        تو همچو باد بهاری گره‌گشا می‌باش
مرید طاعت  بیگانگان  مشو   حافظ        ولی  معاشر  رندان  پارسا  می‌باش

در ادامه دکتر قبادی ضمن تبریک هفته‌ی پژوهش به استقبال و همکاری گرم و صمیمی پژوهشکده‌ها و مشارکت بسیار جدی و اثربخش حدود 50 تن از اعضای هیأت علمی و استادان و پژوهشگران مختلف قدردانی کرد و نام و یاد استادان و پژوهشگران و کادر درمانی و پژوهشگاهی که با کرونا از دنیا رفتند را گرامی داشت. همچنین وی نام زنده‌یاد علیرضا جمالی، کارمند پژوهشگاه را که بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا جانش را از دست داد، گرامی داشت.
دکتر قبادی در ادامه‌ی سخنانش گفت: هفته‌ی پژوهش سال 99 را در حالی آغاز می‌کنیم که پس از اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ی اول توسعه‌ی راهبردی پژوهشگاه، اکنون در نخستین سال اجرای برنامه‌ی دوم قرار داریم.
به لطف الهی و به پشتوانه‌ی همدلی همه‌جانبه‌ی شما بزرگواران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با پای‌بندی به میثاق همگانی خود، یعنی برنامه‌ی توسعه‌ی راهبردی، در عرصه‌ی برخی از سیاست‌گذاری‌ها در وزارتخانه‌های مرتبط، برخی کمیسیون‌های دولت، عرصه‌های اجتماعی و در صحن مجمع رؤسای پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و حوزه، به‌ویژه عرصه‌ی صنعت، اثرگذاری بسیار مشهودی داشته است.


دکتر قبادی با اشاره به اجرای طرح‌های ملی همچون برنامه‌ی ملی زبان و نیل به شکوفایی در عرصه‌ی کاربردی‌سازی و عقد قراردادهای طرح‌های مسئله‌مند و تقاضا‌محور ملی و اثرگذاری در بسیاری از عرصه‌های اجتماعی از طریق نزدیک به 60 طرح کاربردی کارفرمایی و توجه به پژوهش‌های مسئله‌مند و پرداختن به معضلات و مقررات اجتماعی، از ورود پژوهشگاه به عرصه‌ی مؤسسات علمی نسل چهارم خبر داد و گفت: توفیق درخشان گسترش فعالیت ترویجی‌سازی و بالینی‌سازی پژوهشگاه علوم انسانی و کسب موفقیت عملی در عرصه‌ی نوآوری در علوم انسانی و تأسیس مرکز نوآوری علوم انسانی در پژوهشگاه طی یک‌سال گذشته شاهد راه‌اندازی برخی استارت‌آپ‌ها هستیم ضمن این‌که، کسب رتبه‌ی نخست ملی در چند سال پیاپی در جشنواره‌ی نقد کتاب، رشد بیش از ده برابری تدوین و نشر نقدنامه‌های تخصصی منابع و متون علوم انسانی دانشگاه‌ها، برنده شدن در سه سال در جشنواره‌ی بین‌الملی فارابی، ارتقای کیفیت تولید علمی و افزایش سرانه‌ی تولید علم به بیش از 200 درصد از دستاوردهای پژوهشی پژوهشگاه بوده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به نام‌گذاری سال 99، از سوی مقام معظم رهبری، تأکید کرد: در سال جهش تولید، تقویت ارتباط با صنعت، توسعه‌ و پیشرفت اجرای طرح‌های حوزه‌ی تاب‌آوری، پویش امید و برگزاری همایش مجازی «ابعاد انسانی و اجتماعی کرونا در ایران» و انتشار چندین جلد کتاب و مقاله مرتبط با موضوع کرونا در نشریات علمی و عمومی و ... از اقدامات پژوهشگاه در سال جاری بوده است.
دکتر قبادی در خاتمه‌ی سخنانش به تأثیر مثبت فعالیت‌های پژوهشی با توجه به دو برابر شدن تعداد اعضای هیأت علمی نامزد پژوهشگر برتر و همچنین افزایش تقریباً دو برابری میانگین امتیاز پژوهشگران برگزیده  اشاره کرد و گفت: این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم در این دوره برای اعضای هیأت علمی فرصتی در جهت افزایش جدی فعالیت‌ها، انتشار مقاله، کتاب و ... بوده است.
گفتنی‌است دکتر قبادی پس از سخنرانی راهبردی دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از وی قدردانی کرد و گفت: شخصاً افتخار می‌کنم که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم یک متخصص متفکر و توانمند علوم انسانی و اجتماعی است و انصافاً از سخنان ارائه شده‌ی دکتر غفاری بهره بردم. فکر می‌کنم برای تبدیل برنامه‌ی توسعه به برنامه‌ی عملکردی در شورای راهبردی پژوهشگاه، حتماً از سخنان ارزنده‌ی ایشان استفاده خواهند شد که سخنان بسیار دقیق و متناظر بر واقعیت‌های پژوهشگاه و جامعه مطرح شد.
 

کلید واژه ها: افتتاحیه هفته پژوهش دکتر قبادی


نظر شما :