دکتر قبادی: دانشنامه‌ی آزادگان تداوم پیام زینب (س) است

۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۹۶۳۲ خبر و اطلاعیه مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۱۶۷۶
دکتر قبادی: دانشنامه‌ی آزادگان تداوم پیام زینب (س) است

دکتر قبادی: دانشنامه‌ی آزادگان تداوم پیام زینب (س) است

روز شنبه 25 مردادماه 1399، هم‌زمان با سی‌امین سالروز ورود آزداگان سرافراز به کشور، مراسم رونمایی از کتاب دانشنامه‌ی آزادگان در پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ابوترابی‌فرد امام جمعه‌ی موقت تهران و نماینده‌ی ولی فقیه در امور آزادگان مهندس سعید اوحدی معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛ جمعی از آزادگان سرفراز و مؤلفان این اثر ارزشمند و ... برگزار شد.
تدوین این کتاب که با همکاری پژوهشکده‌ی دانشنامه‌نگاری ایران و مؤسسه‌ی پیام آزادگان انجام شده است، شامل تصاویر و اطلاعات اسرای جنگی و آزادگان است که بر اساس اولین اردوگاهی که اسرا در آن نگهداری می‌شدند، طبقه بندی و از اسناد صلیب سرخ نیز در آن استفاده شده است.

در ابتدای این مراسم دکتر قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تبریک سالروز ورود آزادگان سرفراز به میهن اسلامی‌مان و عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه، سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد:
بسم‌‌رب الشهدا
الحمدالله رب‌العالمین
لاحول و لاقوه الا بالله العلی‌العظیم
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا»
پیچیده در شاخ درختان نگاهش، چون گوزنی سر شاخه‌های پیچ در پیچ غرورم
آهنگ آشنای صدای او
مثل عبور نور
مثل صدای آمدن روز است
در نگاهش
ابهام گنگی بود،
خاک، ذره‌بین کوچکی در دست‌های آن آفتاب؛
صبح در پشت در، مانده برجای
نور در می‌زند، چشم بگشای

دکتر قبادی ادامه داد: انجام این پژوهش و به‌ثمر رساندن دانشنامه‌ی آزادگان در آستانه‌ی ماه محرم دوپیام برای ما دارد: اول، آنان‌که رفتند کاری حسینی کردند و آنان که از اسارت آمدند کاری زینبی. امروز در آستانه‌ی مام محرم اسیران آزاده و سرافراز ما یادآور نهضت زینب کبری (س) هستند. اگر امام حسین (ع) خون خداست، زینب (س) جلوه‌ی حق و پیام خداست و آزادگان ما راه زینب (س) را پوئیده‌اند. زینب (س) اسیر عشقِ حق است و از این‌روی چیزی جز زیبایی ندید و دانشنامه‌ی آزادگان تداوم پیام زینب (س) است.
پیام دوم، نشان‌دهنده‌ی فعالیت‌های ارزش‌مدار در مجموعه‌ی آموزش عالی از جمله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. در کنار پروژهش‌هایی در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی، تبیین الگوهای بومی برای توانمندسازی روستاهای مناطق محروم، پژوهش‌ها گوناگون حوزه‌ی تعمیق مطالعات قرآنی و کارگروه ویژه‌ی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در ادبیات دفاع مقدس، همه‌وهمه نشان‌دهنده‌ی مسیر حرکت اسلامی و اصیل پژوهشگاه علوم انسانی در طول سالیان اخیر است.


دکتر قبادی تأکید کرد: با رونمایی از دانشنامه‌ی آزادگان امیدواریم مقدمه‌ی خیر و سرآغازی برای فعالیت هرچه بیشتر دانشگاهیان در عرصه‌ی ادبیات پایداری  و دفاع مقدس فراهم ‌شود و این آغاز یک راه بزرگ است. خوشبختانه در این راه سعی شده با روش‌های پیشرفته‌ی علمی اثری نفیس و ماندگار خلق شود که ان‌شاءالله می‌تواند مراجع درسی دانشگاه‌ها نیز باشد و با تحقیق و پژوهش‌هایی که در ادامه صورت خواهد گرفت ما شاهد غنی‌تر شدن رشته‌ی ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها باشیم.
نثار روح شهدای کربلا و آزادگان شهید صلواتی مرحمت فرمائید.
 

کلید واژه ها: دانشنامه آزادگان رونمایی ادبیات پایداری دکتر قبادی پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :