دکتر پورنامداریان: ملت ایران از این مصیبت هم عبور می‌کند

۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۲۹۲ مهم‌ترین اخبار
تعداد بازدید:۳۱۰۳
دکتر پورنامداریان: ملت ایران از این مصیبت هم عبور می‌کند

دکتر تقی پورنامداریان استاد برگزیده کشوری، استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خصوص شرایط و مشکلات پیش‌آمده در زندگی مردم و انتشار ویروس کرونا، یادداشتی را ارائه کرده است که متن استاد پورنامداریان به شرح زیر از نظرتان می‌گذرد:

دوستان و همکاران عزیز 
وضع ناخوشایندی پیش آمده است. کارها از مجرای عادت خارج شده و در  بستری ناهموار جاری شده است. دنبال مقصر گشتن در نزول بلا کار را به سامان نمی کنند. اوضاع چنان است که اگر تن تسلیم سپاریم،  بر چهره امید رنگی نخواهد ماند. تاریخ ملت ما مصیبت هایی از این دست را بسیار از سر گذرانده است، این را هم بی تردید از سر خواهد گذراند و این ملت با فرهنگ عمیق بی مانندش به جای خواهد ماند. زمستان دارد به سر می رسد. بهار از راه می رسد. این زمستان مصیبت نیز بر سر خواهد رسید . زیان‌بارترین عکس‌العمل در برابر این بلا مسجل، یأس و ناامیدی است. بیایید همه در هر جا که ایستاده‌ایم، همت کنیم و چون کوهی استوار در برابر این سیل بایستیم و شور و نشاط و امید را در خود بپروریم و در دیگران بپراکنیم. تردید نیست آن که سرانجام فرو می کاهد و واپس می نشیند سیل است نه کوه.
هرکس در هر جا و در هر زمینه باید ضمن رعایت دقیق توصیه های پزشکی، شور و نشاط کارکردن را از دست ندهد. حتی اگر یک، دو دم از زندگی ما بیش نمانده باشد باید آن را در خدمت به این ملت و این فرهنگ بگذاریم تا همواره چنان که بود و هست، درخشان و سرافراز بماند:

گر نبودت زندگانیِ منیر 

 یک دو دم مانده است مردانه بمیر!

وضع پیش آمده گذشتنی است، برماست که در این بلا به یاری یکدیگر برخیزیم و کاری کنیم که از ملتی بزرگ و با فرهنگ و مردمی بزرگوار می زیبد:

وقت بلای سخت پدید آید 

 فضل و بزرگ مردی و سالاری

 

 

کلید واژه ها: تقی پورنامداریان پژوهشگاه ihcs research center پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نظر شما :

رحمان ذبیحی ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۴
به جناب دکتر پورنامداریان درود می فرستم و برای ایشان تندرستی و شادکامی آرزو می کنم. سخن ایشان استوار و امیدبخش است. زندگی بر مرگ پیروز خواهد شد. چراغ حیات آدمی در طول هزاره ها در پناه امید و خردمندی روشن مانده است. استاد گرانقدر امیدوارم که سالهای سال بمانید و همچون گذشته با پژوهشهای ژرف، لایه های بیشتری از فرهنگ و تمدن گرانسنگ ایران زمین را به دوستداران این گنج یگانه نشان دهید. رحمان ذبیحی. شاگرد سالهای پیشین شما و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام.
محمدعقیل بافندگان ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۰۴
سلام براستاد پورنامداریان شاگردکوچک شما اگرچه در دورترین نقطه این خطه هنر خیز افتاده ودر انجا در دبیرستانهای شهر بستک تدریس دارد همواره یادش بوده وخواهد بود که خوشه چین خرمن فضیلت ان استاد همام بوده وهست. من برایت اینگونه دعا میکنم تن شریفت به ناز طبیان نیازمند مباد شاگرد باز نشسته ودبیردبیرستانهای بستک هرمزگان محمدعقیل بافندگان