نخستین مدرسه آموزشی: علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست هفتم: رشته زبان و ادبیات فارسی
نخستین مدرسه آموزشی «علوم انسانی ایران در قرن گذشته؛ نشست هفتم: رشته زبان و ادبیات فارسی» توسط معاونت کاربردیسازی علوم انسانی و فرهنگی با همکاری پژوهشکده مطالعات سیاسی، روابط بین الملل و حقوق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 4 دیماه 1402 بصورت حضوری و مجازی برگزار میشود.
پدیدارشدن علوم انسانی و اجتماعی جدید در ایران، یکی از مهمترین مظاهر مواجهه ما با پدیدار تجدد به مثابه یک کل بوده است. بدین ترتیب احتمالاً فهم تجدد در ایران، بدون فهم روند تاریخی و معرفتی علوم انسانی و اجتماعی جدید در ایران، ناممکن است. در این خصوص البته کوششهایی صورت گرفته است. در برخی از رشتههای علوم انسانی و اجتماعی، به اقتضای برخی مسائل و دغدغههای دروندیسیپلینی، تلاشهایی برای تامل در وضعیت آن رشته و نیز سیر درون تحول آن به لحاظ تاریخی و معرفتی صورت پذیرفته است. از سوی دیگر در سالهای اخیر آثاری با عناوینی مشابه از سوی برخی صاحبنظران در این حوزه به رشته تحریر درآمده است که در آنها کوشش شده تا به وضعیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران، موانع پیشاروی آن، نسبت آن علوم با توسعه، و نیز راهکارهای مدّ نظر پرداخته شود. با این حال به نظر میرسد فهم علوم انسانی و اجتماعی در کشور به عنوان مقدمه ضروری برای اتخاذ سیاستگذاریهای کلان در این حوزه، مستلزم فراهمکردن زمینههای لازم برای پیبردن به آن دسته از موانع و معضلاتی است که کم و بیش در همه رشتههای علوم انسانی و اجتماعی در ایران مشترک هستند. سلسلهنشستهای فوق را باید کوششی در این جهت تلقی کرد. سیاستگذاری در عرصه آموزش عالی و پژوهش، در ابتدا نیازمند فهم دقیق وضعیت کنونی به عنوان محصول یک روند تاریخی است. بدین ترتیب ما در سلسلهنشستهای اول خواهیم کوشید تا با بهرهگیری از دانش صاحبنظران در اکثر قریب به اتفاق رشتههای علوم انسانی، وضعیت کلی آن رشتهها را به نحوی هر چه دقیقتر ترسیم کنیم؛ آنگاه در سلسلهنشستهای بعدی، این دانش را دستمایهای برای ارائه پیشنهاداتی در عرصه سیاستگذاری کلان در آموزش عالی و حوزه پژوهش، قرار خواهیم داد.
این مدرسه در قالب 11 نشست تخصصی اجرا خواهد شد. نشست هشتم با موضوع «رشته زبان و ادبیات فارسی» برگزار می شود.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
ادبیات در کتابهای درسی (دکتر پورنامداریان)
پیشینه برنامه ریزی درسی رشته زبان و ادبیات فارسی در نظام آموزش عالی ایران (دکتر محمدنژاد)
مکاتب تحقیقات ادبی در یکصد سال اخیر ایران (دکتر طاهری)
با هدف افزایش دانش نظری و واکاوی منتقدانه از وضعیت رشته های علوم انسانی در طول قرن 14 شمسی
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 2 ساعت ( 1 جلسه 2 ساعته ) 1 روز
زمان برگزاری: روز دوشنبه، ساعت 10 تا 12 تاریخ: 4 دیماه 1402
دبیر علمی: دکتر مریم شریف نسب
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال ایتای مرکز: eitaa.com/mataihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09104107131 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی
برچسب:
- دوره
- درسگفتار
- پژوهشگاه
- آموزش
- دوره آموزشی
- درسگفتار آموزشی
- آموزش آزاد
- علوم انسانی
- مرکز آموزش آزاد
- پژوهشگاه علوم انسانی
- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- گفتمانشناسی
- روششناسی
- معرفتشناسی
- مرجع شناسی
- ادبیات فارسی