تجزیه و تحلیل دادهها: کدگذاری دادههای پژوهش کیفی
دوره آموزشی «کارگاه آشنایی تجزیه و تحلیل داده ها: کدگذاری داده های پژوهش کیفی» توسط پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 31 فروردینماه 1402 بصورت مجازی برگزار میشود.
هر پژوهشگری که آرزو دارد در تحلیل کیفی کارآمد شود، باید بیاموزد چگونه خوب و روان کدگذاری کند. شایستگی پژوهش کیفی تا اندازه زیادی ریشه در شایستگی پژوهشگر در کدگذاری دارد (استراوس، 1987: 27).
اهمیت و شیوه اجرای پژوهش کیفی و به ویژه «کدگذاری»، بر پژوهشگران و دانشجویان این حوزه پوشیده نیست. «کدگذاری»، بخشی از فرایند پژوهش کیفی است. مفهوم پردازی از دادهها اولین قدم در تجزیه و تحلیل به شمار میرود. در پژوهش های کیفی، یافتهها ممکن است شامل متن نوشته شده مصاحبه ها، یادداشتهای میدانی مربوط به مشاهدههای مشارکتی، عکسها، فیلمها، مطالب سایتهای اینترنتی، مطالب روزنامهها و مجلهها، اسناد و ... باشد. در دور اول کدگذاری یافتههای کیفی، مقداری از یافتهها که باید تحلیل شود، ممکن است شامل صرفاً یک کلمه، یک بند، یک صفحه کامل یا مجموعهای از تصاویر باشد. در دور دوم فرایند کدگذاری، بخشی از متن که باید تحلیل شود، ممکن است دقیقا شامل همان واحدهایی باشد که در دور اول کدگذاری شده و همچنین ممکن است تکههای طولانیتری از متن، یادداشتهای تحلیلی درباره یافته ها و حتی صورتبندی دوباره ای از کدهایی باشد که تا این مرحله بسط یافته است.
«کد گذاری» دقیق، مستلزم وقت، مطالعه و تجربه علمی بسیار است. در این درسگفتار، تلاش می شود تا موارد پیش گفته در فرایند انجام پژوهش کیفی، به صورت کاربردی و ساده ارائه گردد. تا دانشپژوهانی که کمتر تجربه انجام پژوهشهای کیفی را داشته اند با بکارگیری آن به نتایج دقیقتری دست یابند.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
ضرورت تحقیق کیفی
انواع راهبردهای کیفی (روایت پژوهی، پدیدار شناسی، نظریه زمینه ای، مطالعه موردی، قوم نگاری)
روشهای جمع آوری داده های کیفی
مدیریت داده های کیفی
فرایند گام به گام تحلیل
کدگذاری و مقوله بندی
تفاوت کدها و مضامین
انواع روش های دور اول کدگذاری (کدگذاری انتسابی،کل نگر،توصیفی، فرایندی و ...)
انواع روش های دور دوم کدگذاری (کدگذاری محوری، نظری، الگویی، التقاطی و ...)
تفاوت کدگذاری دستی و کدگذاری با نرم افزار مکس کیو دی ای MAXQDA
با هدف افزایش دانش نظری در در حوزه تحلیل داده ها در پژوهش کیفی
ارتقای مهارت عملی در انجام فرایند «کد گذاری»در پژوهش های کیفی
بازآموزی، تقویت و توانمندسازی در تحلیل داده های پژوهش کیفی
آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقهمندان علوم انسانی مفید است.
شرکت در این دوره آموزشی به دانشپذیرانی که علاقهمند به فراگیری کار با نرم افزار مکس کیو دی اِی هستند، توصیه می شود.
از آنجا که کارگاه با کار عملی همراه است، علاقهمندان میبایست رایانه شخصی بههمراه داشته باشند.
مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته ) 1 روز
زمان برگزاری: روزپنج شنبه ، ساعت 9 تا 13 تاریخ: 31 فروردین ماه 1402
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام: Mata.ihcs.ac.ir
کانال ایتای مرکز: eitaa.com/mataihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی