خوانش و تفسیر متون حکمی و عرفانی:رسالۀ «مدارجالکمال» افضلالدین کاشانی
دوره آموزشی «درسگفتار خوانش و تفسیر متون حکمی و عرفانی: رسالۀ «مدارجالکمال» افضلالدین کاشانی» توسط مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 27شهریور ماه 1401 بصورت مجازی برگزار میشود.
حکیم افضلالدّین محمّد مَرَقی کاشانی معروف به باباافضل یکی از وارثان سنّت اشراقی در تمدن ایرانیاسلامی، در نیمۀ دوم قرن ششم و آغاز قرن هفتم است. اهمّیّت جایگاه باباافضل کاشانی در سنّت عقلانی ایران و اسلام از آن روست که وی به دنبال طرحی که شیخ اشراق سهروردی آغاز کرده بود، در پی احیایِ حکمتی مبتنی بر بحث و ذوق، توأمان است. افضل، در آثار و آراء خود بر آن است تا حقیقت «خودآگاهی» را بر مخاطبش آشکار سازد. وی به شیوۀ اشراقیون بر حقیقت نفس و «خودیِ خود» تأکید میکند و به شاگردانش میآموزد که حقیقت وجود آدمی، «خِرَد» (intellect) است و کرامت انسانی و شناخت مقام انسان راستین، مقصود نهایی آفرینش به شمار میرود.
هفت رسالۀ اصلی باباافضل از مهمّترین آثار حکمی- فلسفی او به شمار میروند که در هریک، مطالب عمیق مابعدالطّبیعی، بهویژه درباب کمال نفس و خودشناسی، بیان شده است. این هفت رساله مانند هفت وادی است که خواننده را در یک سلوک عقلی پله پله به مدارج کمال انسانی میرسانَد. افضلالدّین، خود در پایان رسالۀ مدارجالکمال به مراتب و درجات کمال انسانی اشاره میکند و آنها را در هفت پایه برمیشمرد. در این درسگفتار به شرح و تفسیر یکی از این هفت رساله خواهیم پرداخت: رسالۀ مدارجالکمال که به گشایشنامه نیز مشهور است. باباافضل این رساله را ابتدا به عربی نوشته و سپس خود آن را به فارسی ترجمه کرده است. مدارجالکمال نوعی پندنامه یا اندرزنامۀ فلسفی است. افضلالدّین در پایان این رساله از هفت مرتبۀ کمال انسانی سخن میگوید و مطالب خود را در هشت گشایش آورده است و در این هشت گشایش به تبیین و شرح دقیق این موضوع میپردازد که نفس عاقلۀ انسانی، فصلِ ممیّز انسان از جانداران دیگر است و چون «نفس» از مرحلۀ بالقوّه بودن خویش گذر کند و به صفت فعلیّت کمال یابد، به نام «عقل» مزیّن میگردد.
سرفصلها و محتوای دوره آموزشی:
آشنایی تاریخی با آثار، آراء و افکار باباافضل کاشانی
بررسی اشراقی آراء باباافضل کاشانی
خوانش و شرح رسالۀ مدارجالکمال
با هدف افزایش دانش نظری:
آشنایی با میراث حکمی و فلسفی ایرانی-اسلامی در ضمن شرح مبانی فکری افضلالدین کاشانی
-شناخت مبانی حکمی- فلسفی مراتب سلوک عرفانی در تمدن ایرانی اسلامی
شناخت چگونگی کاربردی ساختن مبانی عرفان عملی در زندگی روزمره و سلوک عملی
و ارتقای مهارت عملی در روش درست خواندن و درست فهمیدن متون فارسی، آشنایی با تصحیح متن
شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟
شرکت در این دوره برای علاقهمندان به حکمت و فلسفۀ ایرانی-اسلامی، عرفان نظری و عملی، دانشجویان و محققان ادبیات فارسی، فلسفه و حکمت اسلامی، ادیان و عرفان، بهویژه پژوهندگان حوزۀ حکمت اشراق و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.
مدت زمان دوره : 15 ساعت ( 10 جلسه 1.5 ساعته ) 10 روز
زمان برگزاری: روز های یکشنبه، ساعت 13/30 تا 15 تاریخ شروع: 27شهریور ماه 1401
با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه
کانال سروش مرکز: sapp.ir/tamihcs
مشاوره: 88624485
در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید
تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)
مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی