یادداشت نویسی علمی برای رسانه

دوره آموزشی «کارگاه آموزشی یادداشت نویسی علمی برای رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ 20 تیر  ماه 1401 بصورت مجازی برگزار می‌شود.

دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری علم و فناوری» در راستای آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباط‌گری و روزنامه نگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامه نگاران و ارتباط‌گران متخصص، حرفه ای و تحلیل گر برگزار می شود.

این دوره در قالب 9 کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد. کارگاه پنجم با موضوع «یادداشت نویسی علمی برای رسانه» برگزار می شود.

«یادداشت نویسی» از ارکان روزنامه‌نگاری است و شاید بتوان آن را حساس‌ترین و یکی از دشوارترین ژانرهای روزنامه‌نگاری در نظر گرفت. یادداشت، نظر شخصی و به ویژه تحلیل نویسنده را راجع به موضوعی مشخص در رسانه بیان می‌کند، اما لزوما حاوی نظر یک رسانه و سیاست و خط مشی آن نیست.

یادداشت نویس‌ها معمولا از میان روزنامه‌نگاران یا صاحب‌نظران برجسته در هر حوزه انتخاب می‌شوند تا با تکیه بر تجربه طولانی، بینش عمیق و قدرت تحلیل‌گری خود بتوانند دو عنصر «چرایی» و «چگونگی» را پس از انتشار خبر یا وقوع یک رخداد یا پیش از وقوع یک رخداد تحلیل کرده تا جوانب ناپیدا و زوایای کمتر دیده شده از هر مسأله را برای مخاطب رسانه تشریح کنند. ارائه راهکار یا تلاش برای چاره‌جویی به منظور حل مسائل، چالش‌ها و برون‌رفت از بن‌بست‌ها یا ارائه دیدگاه به منظور کمک به همواره‌شدن مسیر یک فرایند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از مهم‌ترین هدف‌هایی است که نویسندگان، روزنامه‌نگاران و صاحب‌نظران را به نوشتن یادداشت در رسانه‌ها ترغیب می‌کند.

وقتی قرار باشد در قالب «روزنامه‌نگاری علم» یادداشت‌نویسی کنیم و وارد حوزه «یادداشت نویسی علمی» شویم، علاوه بر لزوم تسلط نویسنده به مباحث و مسائل روز آن حوزه، آشنایی با پیشینه، چالش‌ها، نقاط قوت و ضعف معماری علم در آن بخش نیز ضروری می‌نماید تا تحلیلی که در قالب یادداشت ارائه می‌کند، بتواند علاوه بر آگاهی‌بخشی برای مخاطبان رسانه، اثربخشی لازم در بدنه افراد ذینفعی را داشته باشد که از نزدیک با مسأله یا رویداد مربوطه درگیرند یا مسئول آن حوزه هستند.

از آنجا که ارتباطات علم در کنار ترویج و عمومی‌سازی علم، حوزه‌ای رو به رشد در کشور بوده و با تأکیدات مقامات ارشد کشور برای توسعه زیست‌بومی مبتنی بر دانش و فناوری در فضای اجتماعی و اقتصادی که در تعاملی تنگاتنگ با فضای دانشگاه و نهادهای تحقیق و پژوهش است، رسانه‌ها نیز علاقه بیشتری به این بخش نشان داده و مایلند نقش پایشگری و پرسشگری پررنگ‌تری در کنش با نهادهای علمی داشته باشند، آشنایی همه بازیگران این حوزه با ویژگی‌ها، تکنیک‌ها و باید و نبایدهای یادداشت نویسی علمی در رسانه‌ها موضوعی ضروری تلقی می‌شود.

آشنایی با یادداشت نویسی علمی برای نهاد روابط عمومی در مراکز علمی نیز می‌تواند امری حیاتی باشد؛ چه آنکه تجربه روزمره روزنامه‌نگاران نشان می‌دهد نوپا بودن روزنامه‌نگاری علم در ایران سبب شده نهاد روابط عمومی در مراکز علمی نیز به علت نوپدید بودن مواجهه با تحلیل‌های روزنامه‌نگاران علم در رسانه‌ها در قالب یادداشت‌های این حوزه، کمتر قادر به تعامل اصولی با رسانه‌ها در حمایت از منافع سازمان خود باشند و در اغلب موارد نتوانند نقش مهم خود در ارتباط با جامعه را به‌خوبی ایفا کنند.

فایل پوستر

سرفصل‌ها و محتوای دوره آموزشی:

ویژگی‌های نویسنده تحلیلگر و یادداشت تحلیلی در حوزه علم

بررسی نمونه خبرها و موضوعاتی که می‌تواند دستمایه نوشتن یادداشت با رویکردهای متناسب با روزنامه‌نگاری علمی شود

مراحل نگارش یادداشت علمی و معماری محتوایی یادداشت

معماری محتوایی برای چند نمونه سوژه که می‌تواند برایش یادداشت نوشته شود را تمرین می‌کنیم

با هدف افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی

و ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ها و رسانه های جمعی و اجتماعی

بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: به روزرسانی و تقویت مهارت­های حرفه­ای روزنامه نگاران و علاقه مندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ها و رسانه های آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری

شرکت در این دوره برای چه کسانی مفید است؟

(1)روزنامه نگاران و ارتباط گران علم و فناوری در رسانه های جمعی و اجتماعی

(2)ارتباط­گران، تسهیل‌گران، مروجان و آموزش‌دهندگان علوم

(3) دانشجویان رشته های روزنامه نگاری و روابط عمومی

(4) متخصصات ارتباطات و روابط عمومی در سازمان های علمی و اجرایی کشور

(5) متخصصان علم و فناوری در سازمان های علمی و اجرایی کشور

(6) علاقه مندان آزاد به روزنامه نگاری علم

شرکت در این دوره برای دانشجویان، پژوهشگران و برای تمامی متخصصان و علاقه‌مندان علوم انسانی مفید است.

مدت زمان دوره : 4 ساعت ( 2 جلسه 2 ساعته) 1 روز

زمان برگزاری: روز دو شنبه، ساعت 9 تا 13       تاریخ برگزاری: 20 تیر ماه 1401

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

کانال سروش مرکز:     sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

در صورت نیاز به شماره 09036200266 پیام بدهید

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مدیریت ترویج دستاوردهای پژوهش های علوم انسانی

به دلیل اتمام دوره ، امکان ثبت نام وجود ندارد.


مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی(آنلاین)

تاریخ : از ۲۰ تیر ۱۴۰۱ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۱

تاریخ ثبت نام : از ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۶ تا ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۶

طول دوره : ۴ ساعت ( ۱ جلسه ۴ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت کل : بدون محدودیت


تعداد بازدید:۱۴۰۱