دریافت یارانه، یکی از عوامل کاهش نرخ مشارکت اقتصادی

۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۱ کد : ۲۴۴۳
تعداد بازدید:۲۸۶۶
<h1 style="text-align: justify;"><span style="font-family: tahoma; color: #003366; font-size: 13px;">معاون وزیر کار در گفت‌وگویی درباره شیوه ایجاد یک میلیون و ششصد هزار فرصت شغلی در سال 90 توضیح داده است. او  تاکید کرده است که نرخ مشارکت اقتصادی در سال گذشته 4/1 درصد کاهش داشته که یکی از دلایل آن، آثار درآمدی ناشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.<br /> <br /> <h1></h1> </span></h1>

وی در گفتگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: در سال گذشته بازار کار به صورت همزمان با کاهش نرخ مشارکت و کاهش نرخ بیکاری مواجه بود و بر اساس آمار منتشر شده مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت به میزان 4/1 درصد و نرخ بیکاری به میزان 2/1 درصد کاهش یافته است.
به گفته فروزان مهر، دلایل کاهش نرخ مشارکت را به عوامل بسیار زیادی می‌توان نسبت داد که از آن جمله می توان به آثار درآمدی ناشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بسیار محتمل است که در نتیجه اجرای این سیاست عرضه نیروی کار در دهک‌های پایین درآمدی کاهش یافته باشد. از سوی دیگر ترکیب بیکاری در بازار کار به نحوی است که با نرخ بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مواجه هستیم. بخش دیگری از کاهش نرخ مشارکت نیز به تداوم نرخ بیکاری بلندمدت و متناظر با آن پدیده بیکاران مایوس مربوط می شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر بالغ بر 500 هزار نفر از فرصت‌های اشتغال ایجاد شده در سال گذشته مربوط به اشتغال بخش ساختمان است. عدد مورد اشاره بر اساس دستورالعمل ابلاغی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی و محاسبات انجام گرفته از تفاضل سطح متراژ ساختمان‌های در دست احداث سال 90 با سال قبل از آن و با در نظر گرفتن یک نفر اشتغال مستقیم به ازای هر 60 متر مربع ساختمان احداثی محاسبه شده است.
وی اظهار کرد: بخش مهمی از فرصت های اشتغال این بخش در اختیار نیروی کار ارزان قیمت خارجی است که در آمارها مورد احتساب قرار نمی گیرند، در واقع اگر ممکن بود شاغلان نیروی کار خارجی را محاسبه کنیم قطعا از افزایش آنها حکایت داشت.


نظر شما :