اجرای طرح تحقیقاتی «شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران (در حوزه‌ فرهنگی سیاسی)»

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۲ کد : ۱۷۶۲ خبر
تعداد بازدید:۴۶۷۵
گروه پژوهشی جامعه و امنیت اجرای طرح تحقیقاتی «شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران (در حوزه‌ فرهنگی سیاسی)» را به سفارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و طی انعقاد قراردادی برعهده گرفته است.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری قراردادی را تحت عنوان «شاخص‌های راهبردی امنیت در جمهوری اسلامی ایران» به امضاء رسانده است که گروه پژوهشی جامعه و امنیت مجری آن می باشد.

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در نظر دارد نسبت به تدوین شاخص‌هایی برای پایش توسعه و پیشرفت کشور در ابعاد مختلف و در این پژوهش، «ابعاد امنیتی»، اقدام کند. منظور از شاخص یا Indicator عناوین مرتبط با هدف‌گذاری‌هایی است که در قالب کمیت قابل بیان باشد.

نکات قابل توجه:

الف) این شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی ارائه می‌شود.

ب) منظور از امنیت در این تحقیق، امنیت داخلی و عمومی و اجتماعی به عنوان جزیی از امنیت ملی است.

امنیت سلبی: شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌ها در مقابله با تهدیدات معنا می‌شود و در حوزه‌هایی همچون جرائم سنتی (قتل، سرقت، ضرب و شتم، قاچاق و ...)، جرائم مدرن (سایبری، اعتیاد و ...)، تهدیدات نرم، اغتشاش و آشوب‌های شهری، جرائم شبکه‌ای و سازمان یافته، تروریسم، آدم ربایی، فساد و فحشا، جرائم سیاسی، جرائم اعتقادی و .... قابل تعریف است.

امنیت ایجابی: شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌ها برای تحقق جامعه‌ای امن و بر مبنای میزان تحقق اهداف سنجیده می‌شود و شامل مقولاتی همچون نظم اجتماعی، انضباط، رفاه و آسایش، قانون‌مداری، جامعه‌پذیری و .... می‌باشد.

در هر دو رویکرد امنیت فوق، کنشگران در داخل کشور و اتباع ایرانی هستند، هرچند ممکن است عامل تحریک کننده در خارج از مرزها قرار داشته باشد لکن در مقوله امنیت دفاعی یا دفاع، دشمن خارجی از خارج از مرزها استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و یا منافع ملی را تهدید می‌کند.

ج) افق زمانی پژوهش دراز مدت و در افق چشم‌انداز 1404 است و شاخص‌ها جنبه راهبردی دارد.

د) با توجه به طرح موضوع «الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت» از سوی مقام معظم رهبری، این پژوهش در چارچوب ارزش‌ها، رویکردها و راهبردهایی که از سوی معظم له در این خصوص مطرح شده است صورت می‌گیرد و ضمن آن که دستاوردهای علمی (که عمدتاَ غربی است) بهره برداری می‌شود لکن رویکرد اسلامی و ایرانی باید اصل قرار می‌گیرد.

ه) در فرآیند پژوهش نظرات محققین دانشگاهی در رشته‌های مرتبط (علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، ارتباطات، روان‌شناسی، علوم اسلامی، فلسفه، مدیریت، ژئوپلیتیک) و نیز کارشناسان و مدیران دستگاه‌های سیاست‌گذاری و اجرایی ذی‌ربط (دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، قوه قضاییه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، سازمان تبلیغات اسلامی، ناجا، سپاه، بسیج و ....) استفاده می‌شود.

و) این پژوهش یک پژوهش کاربردی است و به طور مشخص برای کشور جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود لذا در ارائه پیشنهادها توجه به اسناد بالادستی زیر صورت می گیرد:
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • سند چشم‌انداز 1404
  • تدابیر و رهنمودهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (دام عزه)
  • سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری

نظر شما :