شانزدهمین نشست امنیت اجتماعی - دکتر قدیر نصیری

۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۴ کد : ۱۶۴۹۱ امنیت اجتماعی
تعداد بازدید:۱۲۷۹

گزارش شانزدهمین نشست مطالعات راهبردی امنیت اجتماعی با عنوان «سیاست قرار، جامعه بی قرار با تمرکز بر نارضایتی های دی ماه 96» با ارائه دکتر قدیر نصری و در تاریخ سه‌شنبه ۱۳۹۶/۱۱/۱۰

در این نشست علمی که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، در ابتدای جلسه جناب آقای محمدعلی مینایی مدیر گروه پژوهشی جامعه و امنیت و دبیر نشست، وجود امنیت پایدار را در گرو ایجاد ثبات اجتماعی، و عامل ایجاد ثبات اجتماعی را تعادل و توازن بین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی دانسته، که در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

سپس جناب آقای دکتر قدیر نصری از اندیشمندان حوزه امنیت، هدف از نشست سیاست قرار (Security) و جامعه ی بی قرار (Unsecurity) را پاسخ به این پرسش دانسته که به چه دلایلی با وجود تلاش و سیاست های هسته حکمرانی بر ایجاد «قرار»، جامعه تا این حد «بی قرار» است، که نمونه ای از این بی قراری را در دی ماه 96 مشاهده کردیم. همچنین با بیان ممیزه های بحران های اخیر با دیگر بحران ها، علل و عوامل اصلی این بحران و محرکه های نوپدید ایجاد شده در چند سال گذشته را ذکر نمودند. از ویژگی قابل توجه و قابل ذکر نارضایتی اخیر، گستردگی درگیری شهرها (قریب به 100 شهر کشور) و جمعیت کمتر حاضر در این اعتراضات به نسبت دیگر اعتراضات اتفاق افتاده، و مداومت محدود آن بوده است. در ادامه جناب آقای دکتر نصری با بیان سناریوهای احتمالی پیش روی کشور، به تفصیل مهمترین عاملی که ناآرامی ها را در آینده بی قرار تر می نماید پرداختند.

در انتها جناب آقای مینایی با تشکر از جناب آقای دکتر نصری به دلیل توصیف موشکافانه ایشان از سیاست قرار و جامعه بی قرار، به بررسی بیشتر شدت ضد امنیتی بودن این جریان و امکان برآورد وضعیت آن با شاخص های حوزه امنیت اجتماعی و امنیت ملی، با توجه به توصیفات ارائه شده، اذعان نمودند.


نظر شما :