گزارش برگزاری نهمین پیش‌نشست همایش ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران : «گفت‌وگوی علوم طبیعی و علوم انسانی در مورد مسئله کرونا» بصورت آفلاین

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۵ کد : ۱۹۴۷۴ مهمترین اخبار خبر و اطلاعیه
تعداد بازدید:۱۲۶۹

 

 گزارش برگزاری نهمین پیش‌نشست علمی همایش ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران با موضوع: «گفت‌وگوی علوم انسانی و علوم طبیعی در مورد مسئله کرونا»

نهمین پیش‌نشست علمی همایش مجازی ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران، روز شنبه 27 اردیبهشت 1399 به‌صورت آفلاین باحضور دکتر محمود شمسی شهرآبادی، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی و علوم و نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران؛ دکتر آندیا نعمتی و دکتر گل‌اندام شریفی استادیاران پژوهشکده دانشنامه‌نگاری برگزار شد.

     چکیده‌ای از سخنرانی دکتر محمود شمسی شهرآبادی، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران و عضو فرهنگستان علوم پزشکی و علوم و نایب رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران، با عنوان «مروری بر مشخصات ویروس کرونا در ارتباط با عامل کووید 19».

ویروس کرونا اولین بار در 1930 شناسایی شد و به‌دلیل داشتن زوائد سطحی شبیه به تاج چنین نامیده شد. ویروس کرونا به سه دسته تقسیم می‌شود: 1، 2 و 3. دسته 1 و 3 در حیوانات مشاهده می‌شوند و دسته 2 ویروس‌های انسانی از جمله سارس، مرس و کووید 19 هستند. کووید 19 از نظر ژنتیکی 80% با ویروس سارس، 55% با ویروس مرس و 95% با ویروس خفاش‌ها قرابت دارد. آنها ذرات ریز کروی با قطر nm150-100 هستند. در داخل آنها یک ژنوم RNA قرار گرفته که با یک لایه پروتئینی پوشیده شده و هسته ویروسی را تشکیل می‌دهند. مجموعه هسته RNA با یک پوشینه لیپوپروتئینی احاطه می‌شود. روی این غشای لیپوپروتئینی زائده‌هایی میخی شکل وجود دارد که زائده S نامیده می‌شود. این زائده‌ها تعیین‌کننده بیماری‌زایی، عفونت‌زایی، انتقال و موتاسیون شدید ویروس هستند. با ایجاد تغییراتی در زائده S، هویت ویروس چه به لحاظ بیماری‌زایی و چه به لحاظ انتقال، از بین می‌رود یا تغییر می‌کند. با اتصال آنتی‌بادی (پادتن) به زائده S بیماری‌زایی ویروس از بین می‌رود. زائده S1 (که خیلی شبیه به ویروس خفاش، مرس و سارس است) به گیرنده‌های ACE2 موجود در سطح سلول‌های اپی‌تلیال دستگاه تنفسی، گوارشی و کلیوی می‌چسبد. سایر ویروس‌های کرونا به گیرنده‌های دیگر می‌چسبند. پوشش ویروس با غشای سلول ادغام و RNA ویروس به داخل سلول رها می‌شود. ویروس‌های ساخته‌شده جدید می‌توانند از طریق اگزوسیتوز از سلول خارج شوند.

     اگر دارویی بتواند جلوی این چسبندگی را بگیرد و این مرحله را بلوکه کند، داروی بسیار مهمی خواهد بود. همچنین اگر پادتن‌هایی بتوانند به سطح S1 بچسبند و مانع اتصال آن به گیرنده‌های سطح سلول شوند، مصونیت‌زایی می‌کنند. پوشش گلیکولیپید یا پروتئین ویروسی سبب حساسیت ویروس در برابر بعضی از مولکول‌ها مثل اتر، کلروفرم، بنزن، صابون، پاک‌کننده و الکل می‌شود و می‌تواند سبب هضم یا پاره شدن پوشش ویروس شود و عفونت‌زایی آن را از بین ببرد. در مورد تهیه واکسن این نکته مهم است که بدانیم آیا فرد پس از ابتلا به ویروس کرونا، می‌تواند مجدد مبتلا شود یا خیر و مصونیت با واکسن تا چه زمانی می‌تواند برقرار باشد و این که آیا واکسیناسیون اثر جانبی دارد یا خیر. با در نظر گرفتن همگی این شرایط تهیه واکسن برای کمتر از 1 تا 5/1 سال آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.

     چکیده‌ای از سخنرانی دکتر گل‌اندام شریفی، استادیار پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه علوم پایه، با عنوان «اثرات متقابل گیاهان و ویروس کرونا»:

اثرات متقابل گیاهان و ویروس کرونا به دو گروه تقسیم می‌شوند: 1- اثر گیاه بر ویروس کرونا، 2- اثر ویروس کرونا بر گیاهان. گروه اول شامل دو زیرگروه است: 1- اثر گیاهان بر پیشگیری از عفونت ویروسی که از قدیم‌الأیام در طب سنتی از آنها استفاده می‌شد. همچنین می‌توان از گیاهان برای تهیه واکسن برای مقابله با ویروس کرونا استفاده نمود و در حال حاضر برخی شرکت‌های دارویی در این زمینه تحقیقاتی کرده و به موفقیت‌هایی هم دست یافته‌اند. 2- اثرگذاری گیاه بر انتشار ویروس کرونا که از راه اجتماعات انسانی در مزارع و باغ‌ها در مراحل کاشت، داشت و برداشت به وقوع پیوسته و یا از طریق خام‌خواری گیاهان مثل میوه و سبزیجات و عدم ضدعفونی آنها شیوع این ویروس افزایش می‌یابد؛ گروه دوم به اثر ویروس کرونا بر گیاه اشاره دارد، به این صورت که ویروس به طور مستقیم، سبب بیماری‌زایی گیاه نمی‌شود ولی بر صنعت گل‌کاری و گیاه‌کاری از نظر اقتصادی خسارت‌های زیادی وارد می‌کند. گیاهان از جنبه‌های مثبت و هم از جنبه‌های منفی در شیوع ویروس کرونا دخالت دارند، می‌توانند روی شیوع این ویروس اثر بگذارند و خودشان نیز تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گیرند.

     چکیده‌ای از سخنرانی دکتر آندیا نعمتی، استادیار پژوهشکده دانشنامه نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، گروه علوم پایه، با عنوان «ترکیبات شیمیایی مؤثر و نقش آنها در مقابله با ویروس کرونا»:

     انتقال ویروس کرونا کووید 19 از طریق انسان به انسان و یا از طریق سطوح خشک آلوده به غشاهای مخاطی از طریق عطسه، سرفه یا اشک چشم و در پی تماس با دست افراد دیگر انجام می‌شود. این ویروس روی سطوح بی‌جان ماندگار است و می‌تواند در دمای اتاق تا 9 روز زنده بماند و عفونت‌زا باشد. ویروس‌های کرونا نسبت به حرارت، رطوبت و نور حساس هستند. ماندگاری آنها در دمای پایین بسیار بالاست و با افزایش دما پایداری آنها کاهش می‌یابد. این ویروس‌ها روی انواع سطوح با دماهای مختلف، ماندگاری‌های متفاوتی دارند. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدا می‌تواند به میزان زیادی فعالیت عفونت‌زایی آنها را کاهش دهد و یا از بین ببرد. مواد ضدعفونی‌کننده و میکروب‌کش روی سطح سلول جذب شده، به داخل سلول نفوذ یافته، با غشای سیتوپلاسمی برهم‌کنش داده و اختلال ایجاد می‌کنند. آنها می‌توانند سبب ترشح ماده درون سلول به خارج از آن شده و پروتئین‌ها، نوکلئیک اسیدها، DNA و RNA را تخریب کنند. آنها می‌توانند زمان تقسیم سلولی را افزایش داده و مانع سرعت بالای تکثیر آنها شوند. این ترکیبات شامل گروه‌های شیمیایی الکل‌ها (مثل اتانول، ایزوپروپانول)، آلدئیدها (مثل فرمالدئید)، بای‌گوانیدها، بای‌فنل‌ها، دی‌آمیدین‌ها، عوامل رهاکننده هالوژن (سفیدکننده‌ها مثل آب‌ژاول، وایتکس)، هالوفنل‌ها، فلزات سنگین (مثل جیوه و نقره)، فنل‌ها و کرزول‌ها، پراکسیژن‌ها (مثل آب اکسیژنه و پراستیک اسید) و ترکیبات آمونیم نوع چهارم (پاک‌کننده‌های کاتیونی، سورفاکتانت‌ها) باشند.


نظر شما :